REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

AS-82FN, az Újszászon kiásott La-5FN-ből

Az újszászi La-5FN motorja kiállítási formában.

Ahogyan annak idején a sárcsomóból is látszott: több henger leszakadt, a motor segédberendezései szintén, a légcsavarnak is csak egy tolla maradt meg.

Az elülső pajzs is az enyészeté lett.

 

A tárcsa mögötti vezérműből (az elülső hét hengeré) a szelepmozgató rudak és tokjaik is eltűntek, csakúgy mint a két gyújtóberendezés és a légcsavar állító mechanizmusa.

A nagyerejű becsapódás során a legtöbb hengerfej leszakadt, a hengereket a bennük lévő dugattyúk tartották meg.

Hátul szépen megmaradt a feltöltő járókereke, mögötte a hátsó hengerkoszorú vezérműve.

A képen legelöl (azaz a motoron leghátul) Az indító berendezés kapcsolódó körmei.

Ez a hengerfej a legépebb.

 

Eddig főleg arról esett szó, mi hiányzik a motorról. Pedig az a fontosabb, hogy mi maradt meg belőle. És főleg: milyen állapotban ! Ne feledkezzünk meg arról a rengeteg aprólékos és kitartó munkáról, amivel a motort ilyen állapotra hozták.

Idézzük fel a motor megtalálásának és restaurálásának dokumentumait!

2007. szeptember 3-5. Újszász, La-5 FN (hs)

2007. szeptember 3-5. Újszász, La-5FN  (Magó Károly)

Magó Károly: az újszászi La-5 FN roncsairól

Mi van vele? - az újszászi La-5FN motorja