Az eredeti terv szerint (2007.)szeptember
3. és 7. között került volna végrehajtásra a kiemelés. Három
napos lett volna a földmunka, egy nap a lelet feldolgozás,
tisztítás és egy nap a táborbontás, leletek elszállítása.
Hétfőn, 3.-án reggel az időjárás jelentés nem sok jót ígért,
ezért a kiemelés helyszínére tartva eldöntöttem, hogy két
nap alatt végeznünk kell! A leletek feldolgozása nem függ a
talajvíztől és a csapadéktól, akár a Múzeumban is
megoldható.
A 4x4 méteres munkaterület kijelölése
után ásóval kezdtünk a feltáráshoz és a gödör környékét
átvizsgáltuk detektorral. A becsapódási kráteren kívül eső
részt a markoló mélyen kiásta és a leleteket ásóval és
kislapáttal tártuk fel úgy, hogy a kitermelt földet, agyagot
kitoltuk a markoló által kimélyített gödörbe. Ezzel a
módszerrel nagyon gyorsan haladtunk, este 3,4 méter mélyen
jártunk. Fél 10 körül ért véget az első nap.
Két csoportra osztottuk az erőinket:
Megyer Áron és Légrády Lajos egész nap a kiemelt darabokat
tisztította, azonosította, a munkafolyamatot dokumentálta és
szelvényezte a gödröt, így megdupláztuk a tempót:
dokumentáltunk és feltártunk! Tavaly a kutató gödör
kiásásánál 120-140 cm mélyen volt a talajvíz az időjárástól
függően, most még 340 cm mélyen sem jött fel, köszönhetően a
száraz nyárnak. Este már tudtuk, hogy az esőzés beállta
előtt végeznünk kell, mert ha magas lesz a talajvíz, lehet,
hogy nem tudjuk kivenni a motort.
Másnap reggel borongós időre keltünk,
tudtuk, hogy sietni kell, ezért a módszer nem változott:
kráter körbeásás markolóval, kézzel feltárás. Előbukkant a
motor és a mögötte lévő törzs első rész egy nagy tömböt
alkotva a köré tapadt agyaggal. Ekkorra már feljött a
talajvíz, ezért beüzemelték a katasztrófa védelem a
szivattyúját, ami a motor kiemeléséig folyamatosan
dolgozott.
Meggyorsítva a tempót, a gödörben nem
kezdtük el kibontani az agyagtól összetapadt tömböt, hanem a
markoló körbeásta 5 méter mélységig, majd a tömb oldala
körbe lett faragva függőlegesen. Úgy gondoltuk, hogy a 63 év
alatt kikeményedett agyag egyben tartja a motort és a
rápréselődött darabokat. Az elgondolás jó volt, mert csak
néhány kisebb darab hullott vissza a gödörbe a kiemelés
közben. Két kötelet hurkoltunk rá és elkezdte emelni a
markoló. Szerencsére elsőre sikerült kiemelni fél öt körül!!
Az eső már szakadt és igen hideg volt. Nem volt idő az
ünneplésre, folytatódott az agyagtömb tisztítása és a gödör
vízzel borított aljának átvizsgálása detektorral. Este 6-kor
végeztünk a szabad ég alatti munkával és a sátorban
folytatódott a feldolgozás. Nézegettük a fotókat és az egyik
közeli képen észrevettük, hogy a motor gyári száma át van
ütve. Sokáig néztük, de nem tudtunk rájönni mi lehet az oka.
Szerdán hideg reggelre ébredtünk és
áztató esőre. A gátak már nem voltak járhatóak és a tábor is
sártengerré vált, ezért nem volt értelme maradni. Miután a
teherautó be tudott jönni értünk elkezdődött a tábor
bontása. A folyópart mentén terepjáró biztosítása mellett,
kivonultak a személyautók majd a teherautóra pakoltunk
mindent. A Múzeumban nagy ponyvákra lepakoltunk, minden
darabot egymás mellé. A sáros darabokat lemostuk, az elázott
felszerelést fedett helyre pakoltuk.
Ekkor bontottuk fel a Punka Gyuri bácsi
által hozott pezsgőt. Meglocsoltuk a roncsokat és néma
csenddel emlékeztünk a szovjet pilótára, Baksa Tomira és a
szolgálatteljesítés közben elhunyt tűzszerészekre. Másnap a
sajtótájékoztató után folytatódott a leletek tisztítása és a
felszerelés takarítása.
Köszönettel tartozom mindenkinek, aki a
kiemelésen dolgozott, vagy támogatott minket. Egy jó
csapatban dolgozhattam, ahol mindenki tudta, hogy gyorsan és
hibátlanul kell dolgozni, hogy sikeres legyen a kiemelés!
A leletek feldolgozása és kiállítható
állapotba hozása most kezdődik, nagy munka lesz!
A történeti kutatás még nem zárult le. Ha
megtudjuk, hogy ki volt a pilóta talán mindenre fény derül,
bár megnehezítheti az azonosítást, hogy a motorszámok át
vannak ütve.
Sajnos a szovjet pilóta nevét eddig még
nem sikerült kideríteni, de Horváth Gábor kutatásai alapján
valószínű, hogy a szovjet 5. Légihadsereg 279.
Hadosztályának 92., 192., 486.
ezredében szolgált.
Bábosik László, aki a háború idején 8
éves volt, így emlékszik a légi harcra:
„azokban a napokban, amikor az újszászi
templomtorony égett, láttam, hogy Újszász felől két
repülőgép közeledett a tanyánk felé. Az egyik menekült, mert
az üldöző gép folyamatosan lőtte. Átrepülték Újszász felől a
Tápió-folyót, miközben az első gép füstölt. A tanyánk
közvetlenül a Tápió-gát tövében volt. Apám kint állt az
udvaron és gyorsan bezavart a házba, mert a tanya mögötti
nyárfák tetejét majdnem levitte az egyik gép. Ekkor az
üldözött gép – amelyen apámék látták a vörös csillagot -,
hirtelen visszafordult a Tápió irányába. Ekkor már darabok
hullottak le a gépről és égett is. Amikor a tanyánk felett
átrepült, apám látta, hogy a pilóta kiugrott az égő gépből,
de ekkor már olyan alacsonyan volt, hogy az ejtőernyője ki
sem nyílt, és a gép a következő pillanatban becsapódott a
földbe, ahonnan óriási vízoszlop tört fel, mivel elég szikes
és lápos volt a terület.”
A szemtanú még egy fontos dologra
emlékezett, hogy a légi harc a délelőtti órákban volt. A
magyar pilóták november 16.-án arattak légi győzelmet
Lavocskinok felett. Debrődi György valószínűleg Borisz
Vasziljevics Zsigulenkov gárda-főhadnagyot lőtte le és utána
rögtön megütközött egy Jak-9-essel, a szemtanú szerint itt
más gép nem volt a közelben, Pintér Gyula nem földközelben
lőtte le az ellenfelét, ezért ők nem lehettek a legyőzők.
Boldizsár László győzelméről sajnos nincs magassági adat,
ezért a magyarok közül Őt nem lehet kizárni.
Kigyűjtöttem a német La-5/LaGG-5 igazolt
légi győzelmeket O.K.L.
Fighter Claims listáról 1944 november 10.-től
november végéig:
11.14
Hptm. Erich Hartmann LaGG-5 2.000
m. 11.35
11.14
Hptm. Erich Hartmann LaGG-5 800
m. 11.45.
11.16
Uffz. Siegfried Göbel LaGG-5 nincs adat 10.20
11.16
Ltn. Heinz Ewald La-5
mélyrepülés 08.52
11.16
Maj. Gerhard Barkhorn La-5 nincs
adat 13.45
11.17
Maj. Gerhard Barkhorn La-5
1.500m. 10.23
11.19
Oblt. Otto Kittel La-5
mélyrepülés 11.40
11.20
Oblt. Pohl 1./SG 10 La-5
3.200 m. 12.10
11.20
Oblt. Pohl 1./SG 10 La-5 nincs adat
14.53
11.22
Hptm. Erich Hartmann La-5 4.500
m. 11.45
Ezek
közül csak három volt délelőtt és kis magasságon:
11.16
Ltn. Heinz Ewald La-5 mélyrepülés
08.52
11.16
Uffz. Siegfried Göbel LaGG-5 nincs adat 10.20
11.19
Oblt. Otto Kittel La-5
mélyrepülés 11.40
Göbel esetében nincs magassági adat,
ezért lehet akár alacsonyan szerzett győzelem, viszont a JG
53 történetét feldolgozó igen részletes könyv szerint ezen a
napon, szabadvadászaton voltak Szolnok környékén, de nem
igazoltak senkinek légi győzelmet.
Kittel a JG 54-ben szolgált és nem
Magyarországon harcolt.
A német pilóták közül Heinz Ewald
visszaemlékezésében található leírás a november 16.-ai légi
harcról. Punka György fordításában közre adom a légi harc
leírásának részletét:
Az egyik reggel Lipfert százados
kísérőmmel és két másik pilótával együtt magához rendelt. A
feladat: „Szabad vadászat Szolnok-Debrecen-Tokaj
térségében!” …. a Tisza felett az orosz légvédelem
barátságos zárótűzzel fogadott bennünket,…… Flakvalcert
táncoltunk, könnyedén ide-oda csúsztatva a gépet, de azután
abba kellett hagynom, mert hirtelen oldalt alattunk a
napfényben tükörként csillant meg egy kabintető. Odalent, a
Tisza felett, északnyugati irányon egy négygépes LaGG 5
kötelék repült velünk szembe. … Arra gondoltam: „Gyertek
csak ránk! Jó messze leszünk a frontvonal mögött és nektek –
ha vissza akartok térni, előbb-utóbb meg kell fordulnotok!”
Elkapott a vadászláz és élesen
leborítva arra zuhantam, ahol az utolsó LaGG éppen
fordulóban volt. Amellett persze ügyelnem kellett a
tüzeléshez szükséges, megfelelő előretartásra. Gyorsan
közeledtem a gépekhez. 250 méterről minden csőből tüzeltem,
természetesen az utolsóra….. A lövedékek a törzsbe
csapódtak, a gép az oldalára fordulva, vastag, fekete felhőt
húzva, pörögve csapódott a földbe. Éppen örömködtem, amikor
kísérőm is légi győzelmet jelentett. Csak miután átszólt: „Esau
–gratulálok!” – örültem igazán, hiszen felülről jól láthatta
a légi harcomat és megnyugodhattam, hogy mégsem veszített
szem elől. Közben egy hatalmas íven emelkedtem az elhárító
körre zárkózott LaGG-ok felett….. Nagy örömömre ekkor
közbeszólt a német légvédelem és odapörkölt a köröző ruszkik
közé. Viszont el kellett távolodnom, nehogy a mieink engem
is megspékeljenek, mint azután néhány héttel később meg is
történt. Hirtelen, mintha vezényszóra történt volna, az
összes orosz megfordult és a frontvonal irányába repült.
Mint egy keselyű zuhantam utánuk, de rakéták híján csak
lassan közeledtem. Lőni kezdtem a legközelebb repülő Ivánt,
de minden eredmény nélkül. Na várj csak – mondtam magamban –
és oldalra húzódtam, mintegy 200 méterre. Ebben a
pillanatban az ellenfelem oldalra rántotta gépét. Erre a
mozdulatra, a keletre repülő oroszok részéről nem
számítottam. Gyakorlatilag egyedül vállalta a légi harcot,
sőt az életre-halálra szóló forduló harcot. Minden
tiszteletem a LaGG-ok kötelék, vagy géppár parancsnokáé,
hiszen láthatta, hogy lőttem le bajtársát néhány perccel
azelőtt… „Hé, ez nem semmi, Esau” – gondoltam – „alig 100
méterrel a frontvonal felett egy orosszal kergetni egymást.”
Olyan szűken fordulóztunk, hogy láttam ellenfelem sötét
pilóta fejvédőjét a kabinplexi mögött. Miután, élesen
bedöntve, mint a falmászók, letekertünk vagy kilenc
fordulót, lőhelyzetbe kerültem, de a kellő előretartás
nélkül nem találtam el. Tovább téptük a gépet. Tudtam, hogy
amelyikünk túlhúzza a gépét és szárnyáról leválik az
áramlás, lecsúszik és 80 méterről nincs ember, aki kivegye,
vagy megfogja. ….. Ellenfelem még nem húzta túl a gépét,
hanem villámgyorsan egy úgynevezett irányváltásos fordulót
csinált, amely bizony akár halálos is lehet. „Esau, most
neked is gyorsnak kell lenned” – mondhatta volna valaki, de
még erre sem volt idő, mert már nyomtam is a gombokat és a
Me fegyvereit egy rövid sorozat hagyta el. A LaGG a jobb
szárnya körül megpördülve, szinte a saját farkát elérve a
Tisza árterületébe csapódott és égő roncsai mintegy 40
méterre szóródtak szanaszét.
„Esau a kistestvéreknek! Lelövés!
Kérdezem Rendben?” – „Rendben, rendben” –ordította a
kísérőm, aki ugyan elhagyta a megfigyelő helyzetét, de most
örültem, hogy volt szemtanúja a mindössze 15 lövedéket
igénylő légi győzelmemnek.
Lehetett-e Újszásznál a légi győzelem?
Ewald és kísérője a parancs szerint
Szolnok felé repült és a Tisza felett légvédelmi tüzet
kaptak, amikor feltűntek a velük szemben alacsonyabban ÉNY-i
irányon (Nagykáta-Jászberény) repülő szovjet gépek.
Jászberénytől DK-re kezdődhetett a harc, mert nem támadott
azonnal, majd egy gépet lelőtt. A maradék orosz gép
valószínű, hogy Jászberénytől DK-re néhány kilométerre
védekező körbe rendeződött, majd Ewald szovjetek fölé
emelkedett. A szovjet gépek kiváltak a körből és keleti
irányba repültek a front felé. (Ekkor a frontvonal
Jászberény körül volt.) Valószínű, hogy az orosz gépek
maximális sebességgel igyekeztek hazafelé, mert azzal, hogy
védekező pozíciót vettek fel egyértelműen bebizonyosodott,
hogy nem látták esélyét a sikeres harcnak. Ewald írja, hogy
nehezen érte őket utol.
Kelet felé repülve biztos, hogy elérték a
Tápiót amit a harc hevében Ewald a Tiszának nézett.
(Jásztelektől D-re lehettek ekkor, ez kb. 15 km a megtalált
roncs helyétől) Ekkor egy kivált és felvette a harcot. A
forduló harc viszonylag hosszú ideig tartott és nem a
terepet figyelte, ezért nem tudta pontosan hol lőtte le a
gépet. A megtalált gép a Tápió árterébe zuhant, Ewald is
ártérre emlékszik, csak Ő a Tisza árterének gondolta.
Ami eltér: Ewald két gépet említ, de
ebben az időszakban nem igazolnak neki két La-5/LaGG- 5-öst
semelyik nap, valószínű nem kapta meg ezt az igénylést.
A szemtanú emlékei szerint a gépek
átrepültek a Tápió felett Újszász felől, majd hirtelen
visszafordult a Tápió felé. Mivel ezen a részen a Tápió
egyenes előbb egy jobb majd egy hirtelen bal fordulót írt le
a La-5-ös. Az Ewald által leírt irányváltásos fordulónál
először egyik, majd hirtelen másik irányba fordul a gép.
Ewald leírása szerint a forduló váltáskor találta el a
gépet. Bábosik Laci bácsi emlékszik, hogy a hirtelen
visszaforduló gépről már darabok hullottak le. Viszont abban
különbözik a két visszaemlékezés, hogy a szemtanú szerint
füstölt a gép és folyamatosan lőtte a német gép a másikat.
Véleményem szerint a Ewald és Bábosik
László visszaemlékezése sok fontos ponton hasonlít, még
akkor is, ha nem teljesen egyfoma. Az emlékezet csalhat és
ne feledjük egy fiatal kissrác nem szakértőként nézte végig
ezt a nem mindennapos élményt.
|