REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Elkészült a gyakorló katapult
felújítása
2010. szeptember
A gyakorló katapultról már többször
írtunk. Egy archív képen megmutattuk
működés közben,
biztattunk örökbefogadására,
és nagyon örültünk amikor komoly pótapuka jelentkezett Balla
Imre személyében. Elkezdtük szétszedni a
2009. őszi
Kapitalita Szombaton.
Megmondom őszintén, amikor 2009.-ben
kitaláltuk hogy önkéntesekre kellene bízni ezt a munkát, úgy
gondoltuk hogy valamiféle, bárki által elvégezhető,
állagmegóvó tisztításról és festegetésről lehet szó.
Ehelyett mi történt? Jelentkezett Balla Imre a
törökszentmiklósi Szigma B Kft. tulajdonosa, aki kissé
összehúzott szemmel felmérte a szerkezet állapotát, majd
megkérdezte, mikor küldheti érte a teherautót, merthogy az
egészet szeretné elvinni a műhelyébe, ott minden szükséges
műveletet (homokfúvás, lakatosmunkák, felületkezelés,
porszórás) el tudnak végezni.
Így is történt. Az egész
szerkezetet azután apró darabjaira szedték (mi kezdtük a
munkát a 2009 őszi Kapitalista Szombaton!), homokfúvással
megtisztították. A "kabinon" komoly lemezmunkákat kellett
végezni, és új plexiket is kapott. A pálya
kilincsszerkezetét és az alátámasztó kerekeket kadmiumozták,
a rengeteg elrozsdásodott rugót pótolták. A felületeket
szükség szerint két rétegben festették illetve porszórták
(ülés). Pótolták a pódiumok elkorhadt deszkáit is. 2010.
szeptember elején hozták vissza a szerkezet darabjait,
amelyet többnapos munkával állítottak fel.
Az utolsó simításokat ismét mi
önkéntesek végezhettük
2010. szeptemberében a soros
Kapitalista Szombaton - merthogy Imre szándékosan meghagyta
nekünk ezt az örömet.
Köszönet érte!
|
|
Járjuk
körül az immár szégyenkezés nélkül, sőt büszkén megmutatható
szerkezetet. |
|
Hogyan
működött?
A kabinba
leeresztett ülésbe a túloldalon elhelyezett létrafokokon
mászott be a dobogó szívű delikvens, itt az előírásoknak
megfelelően bekötötték. Az ülés visszaesését gátló
kilincsszerkezetet zárták a kabin oldalán látható karral.
Az ülés
alatt elhelyezett kilövő szerkezetben elhelyezett piropatron
(kétféle volt, 8 és 12 g-s) elsütése az ülést a pályán
feldobta, amely lendületét vesztve fent megállt, de nem
zuhant vissza, mert az alatta lévő legközelebbi kilincsen
fennakadt.
Ekkor a
pálya mellett húzódó, a fenti csigán átvetett drótkötelet,
amelyen az ülés felfelé csúszott, a csörlővel feltekerték,
amíg a kötél végén lévő ütköző az ülés alá nem ért, és azt
egy kissé meg nem emelte. A kabin oldalán látható karral
oldották a kilincsszerkezetet, és a csörlővel szépen
leengedték az ülést vissza a kabinba. |
|
|
|
A
katapultülés megegyezik a MiG-15 ülésével. |
|
A pálya
két oldalán kilincsszerkezet fut végig, amely megakadályozza
az ülés kilövés utáni visszazuhanását. |
|
|
|
A rengeteg
kilincselem alkatrészeit mind szétszerelték, a csapokat és a
kilincseket kadmiumozták, a rugókat pótolták. A csavarok is
újak, természetesen. |
|
Az
igencsak masszív talapzat. |
|
A kabin
hátulról... |
|
...és
oldalról. |
|
Ezzel a
karral lehetett a kilincseket feloldani, hogy a kilőtt ülést
a drótkötéllel le lehessen ereszteni.
A piros
nyelv akkor jelent meg, ha kilincsszerkezetet feloldották.
Ha az ülést ekkor lőtték volna ki, az a benne ülő áldozattal
együtt visszaesett volna a kabinba. |
|
A kabin
belseje. |
|
Az ülés
alatt volt elhelyezve a piropatronos kilövő szerzet, amelyet
feltehetően már a Múzeumban való elhelyezés előtt
eltávolítottak. |
|
Az egyik
alátámasztó kerék. |
|
A
kézicsörlő, amellyel az ülést a benne ülővel együtt kilövés
után vissza lehetett ereszteni. |
|
A pódiumok
deszkái is újak. |
|
Valamennyi
csavar ki van cserélve. |
|
A plexik
csak a pára miatt nem üvegtiszták. |
|
A felső
ütköző és a drótkötél felső csigája. |
|