REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Elkészült a gyakorló katapult felújítása

 

2010. szeptember

A gyakorló katapultról már többször írtunk. Egy archív képen megmutattuk működés közben,  biztattunk örökbefogadására, és nagyon örültünk amikor komoly pótapuka jelentkezett Balla Imre  személyében. Elkezdtük szétszedni a 2009. őszi Kapitalita Szombaton.

 

Megmondom őszintén, amikor 2009.-ben  kitaláltuk hogy önkéntesekre kellene bízni ezt a munkát, úgy gondoltuk hogy valamiféle, bárki által elvégezhető, állagmegóvó tisztításról és festegetésről lehet szó. Ehelyett mi történt? Jelentkezett Balla Imre a törökszentmiklósi Szigma B Kft. tulajdonosa, aki kissé összehúzott szemmel felmérte a szerkezet állapotát, majd megkérdezte, mikor küldheti érte a teherautót, merthogy az egészet szeretné elvinni a műhelyébe, ott minden szükséges műveletet (homokfúvás, lakatosmunkák, felületkezelés, porszórás) el tudnak végezni.

 

Így is történt.  Az egész szerkezetet azután apró darabjaira szedték (mi kezdtük a munkát a 2009 őszi Kapitalista Szombaton!), homokfúvással megtisztították. A "kabinon" komoly lemezmunkákat kellett végezni, és új plexiket is kapott. A pálya kilincsszerkezetét és az alátámasztó kerekeket kadmiumozták, a rengeteg elrozsdásodott rugót pótolták. A felületeket  szükség szerint két rétegben festették illetve porszórták (ülés). Pótolták a pódiumok elkorhadt deszkáit is. 2010. szeptember elején hozták vissza a szerkezet darabjait, amelyet többnapos munkával állítottak fel.

 

Az utolsó simításokat ismét mi önkéntesek végezhettük 2010. szeptemberében a soros Kapitalista Szombaton - merthogy Imre szándékosan meghagyta nekünk ezt az örömet.

 

Köszönet érte!

 

Járjuk körül az immár szégyenkezés nélkül, sőt büszkén megmutatható szerkezetet.

Hogyan működött?

A kabinba leeresztett ülésbe a túloldalon elhelyezett létrafokokon mászott be a dobogó szívű delikvens, itt az előírásoknak megfelelően bekötötték. Az ülés visszaesését gátló kilincsszerkezetet zárták a kabin oldalán látható karral.

Az ülés alatt elhelyezett kilövő szerkezetben elhelyezett piropatron (kétféle volt, 8 és 12 g-s) elsütése az ülést a pályán feldobta, amely lendületét vesztve fent megállt, de nem zuhant vissza, mert az alatta lévő legközelebbi kilincsen fennakadt.

Ekkor a pálya mellett húzódó, a fenti csigán átvetett drótkötelet,  amelyen az ülés felfelé csúszott, a csörlővel feltekerték, amíg a kötél végén lévő ütköző az ülés alá nem ért, és azt egy kissé meg nem emelte. A kabin oldalán látható karral oldották a kilincsszerkezetet, és a csörlővel szépen leengedték az ülést vissza a kabinba.

 

A katapultülés megegyezik a MiG-15 ülésével.

A pálya két oldalán kilincsszerkezet fut végig, amely megakadályozza az ülés kilövés utáni visszazuhanását.

 

A rengeteg kilincselem alkatrészeit mind szétszerelték, a csapokat és a kilincseket kadmiumozták, a rugókat pótolták. A csavarok is újak, természetesen.

Az igencsak masszív talapzat.

A kabin hátulról...

...és oldalról.

Ezzel a karral lehetett a kilincseket feloldani, hogy a kilőtt ülést a drótkötéllel le lehessen ereszteni.

A piros nyelv akkor jelent meg, ha kilincsszerkezetet feloldották. Ha az ülést ekkor lőtték volna ki, az a benne ülő áldozattal együtt visszaesett volna a kabinba.

A kabin belseje.

Az ülés alatt volt elhelyezve a piropatronos kilövő szerzet, amelyet feltehetően már a Múzeumban való elhelyezés előtt eltávolítottak.

Az egyik alátámasztó kerék.

A kézicsörlő, amellyel az ülést a benne ülővel együtt kilövés után vissza lehetett ereszteni.

A pódiumok deszkái is újak.

Valamennyi csavar ki van cserélve.

A plexik csak a pára miatt nem üvegtiszták.

A felső ütköző és a drótkötél felső csigája.