Takács Gyulától, aki saját
bevallása szerint a veterán motorok és régi műszaki emlékek
gyűjtője, kaptuk az alábbi sorokat:
A segitségüket kérném.
Mire használták a képen középen
lévő Bosch Anlass-Magnet készüléket? A készülék egy
generátor mert forgatáskor "ráz". Arra gondoltam, hogy
valami indító szerkezet. A tekerő karja hiányzik.
Megpróbáltam fogóval forgatni és a pólus úgy rázott mint a
motoroknál a gyertyapipa.
Üdvözlettel:
Takács Gyula
A "megfejtést" Nagy Andris
szolgáltatja:
Ez egy indítómágnes, ami a német
repülőgépek általános felszerelését képezte a korai időkben.
Biztosan használták a fokker D VII, Halberstadt CL IV gépen
( itt fordítva beépítve, de gondolom nem
olvasták hanem használták), Rumpler C IV és a (neked mondom)
Junkers A 50 Junior gépen.
Persze lehet , hogy máshol is de
csak ezekről találtam adatot. Az 1930-as évek utáni gépeken
nem találkoztam vele. Pontosabban nincs adatom de szerintem
már nem alkalmazták. A berendezésről hiányzik a kurbli ami
kb. az anlass-magnet feliratig ért le. Az első vh. gépeken a
műszerfalon, a Junioron az ülés mellett a padlón volt
elhelyezve.
Ha így megy, lassan összerakhatunk egy Juniort! *
NA
* A célzást megérted, ha
elolvasod a
Siemens Sh-13A motor azonosításáról szóló cikket:
hónapokon belül már a második tárgy kerül elő, ami
Junkers A-50 Juniorról (is) származhat.
Megpróbálom elmagyarázni, az
indítómágnes szerepét.
Az I. vh. utáni gépek motorjain
mágnesgyújtás volt, ami csak egy bizonyos fordulatszám
felett volt képes szikrát adni. Ezért indításkor - amikor
pl. kézzel forgatták át a motort - egy segédeszközzel,
esetünkben ilyen indítómágnessel biztosították a szikrához
szükséges feszültséget, a rendes gyújtómágnes elosztóján
keresztül.
Az indítás úgy festett, hogy
néhányszor gyújtás nélkül átforgatták a motort, hogy a lógó
hengerekben összegyűlt olaj eltávozzon. Utána a gázkar
megfelelő állása mellett a gyújtást bekapcsolták, az
indítómágnest a pilóta vagy segítője forgatta, és úgy
rántották be a motort a légcsavarral. Amint a motor
felpörgött, az idítómágnesre már nem volt szükség.
Ugyanerre a célra szolgál a most
is üzemelő orosz eredetű csillagmotorok (pl. AI-14) "zümmerje",
ezt nem kell tekerni, mert az akkufeszültségből állítja elő
(szaggatással és transzformálással) az indításkori
gyújtófeszültséget.
(hs)
|