REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Groszvald Attila (Groszi): Repülőképes Ae-45S Super Aero


Szia Sanyi!
 

Elolvastam a tárgyban említett cikket, és támadt egy kis hiányérzetem. Nem tudom pontosan, hogy ki mit nyomozott ki ebben az ügyben, de valamiért hiányoltam a saját nevem a sorból. Igaz, nem is leveleztem ez ügyben senkivel sem, csak a http://szarnyaszegettan2.tvn.hu/ oldalon a fórum-ismeretlen cím alatt írtam le a saját nyomozásaim eredményeit.


Kb. 2 éve tértem be első ízben Atkárra a Váradi László úr repülőterére fotózás ürügyén. Szóba elegyedtünk és akkor derült fény arra, hogy Ő az, aki rendbehozta és előkészítette múzeumi kiállításra a már azóta a Közlekedési Múzeum tetőteraszán álló An-2-est. Fel is csillant a szemem hogy akkor helyben vagyok és rögtön első kézből tudhatom meg, hogy valójában melyik gépről is van szó. Sajnos Váradi úr nem emlékezett a gép lajstromára fejből, de megígérte, hogy előkeresi a dokumentációt. Csak annyit tudott, hogy Szolnokról a múzeumból hozták a gépet, de akkor már nem is volt rajta festés sem. Teljesen le volt maratva, de annyit még hozzátett, hogy nem hazai gép volt, hanem az Ő emlékezete szerint egy az egykori NDK-ból a múzeum számára adományozott gépről van szó.


Én ennek utána is jártam, és a legközelebbi Magó Karesszel való találkozónk alkalmával rá is kérdeztem, hogy mit tud erről? Ő sem tudott erről semmit. Közben több helyen folytatott kutakodásaim alkalmával, annyit sikerült kiderítenem, hogy az a gép nem más mint az egykori HA-MHN lajstromú Ancsa. Mindaddig abban a téves tudatban gondoltam ezt a megállapítást helyesnek, míg meg nem láttam egy fotót az egykori HA-MHN törzséről. A fotót Zsupos Zsolt (Zsupi) készítette, Kunmadarason. Ezek alapján ez a tézis is megdőlt. De nem hagytam annyiban a dolgot és tovább nyomoztam.


Nagy segítségemre volt ebben Horváth Balázs is, akivel szinte napi kapcsolatot ápolunk. Sajnos ketten, ill. az Balázs által igénybe vett segítségekkel, (Szabó Attila, Zsaludek Endre és biztos még páran) sem jutottunk előrébb. Balázs levelezése olvasható is a cikkben Szabó úr válaszával. Ez a HA-YHE lajstromú gépet jelölte meg célgépként. Jómagam is fotóztam ezt a gépet jó pár alkalommal Kaposújlakon.

 

Ez megint tévútnak bizonyult. Aztán egy tavalyi sikertelen találkozó után, idén ismét sikerült találkoznom Váradi úrral Atkáron, ahová most célzatosan ennek a nyomozásnak kapcsán látogattam el. Most sem tudott sokkal többet mondani, mondván hogy a számos munkája nem engedte, hogy utánanézzen ennek a dolognak. Megemlítette, hogy a Szabó úr is érdeklődött nála, mivel az elkezdett nyomozás a Balázs jóvoltából már elért Őhozzá is, és kíváncsi hogy valóban mi is a helyzet a kiállított géppel. A HA-MHN lajstromú gépre viszont emlékezett, és el is mondta, hogy az valóban játszott szerepet ebben a felújításban. Ez a gép adott alkatrészeket a tetőteraszi gépnek, a pilótafülkéje pedig egy az egyben megtalálható a múzeumban a PECSA-béli kiállítótérben egy úgynevezett Szimulátor képében. A nyomozásnak a HA-MHN-re vonatkozó része ezzel körbe is ért.

 

Aztán én nem adtam fel és még kérdeztem, kérdeztem. Mindezt addig míg el nem kottyantotta a Váradi úr azt a jelentéktelennek tűnő adatot, miszerint az eredeti gép Bircsák Károlyé volt valaha. Ennél a mondatnál bennem azonnal fény gyúlt és már tudni is véltem a gép kilétét-milétét. El is árultam ezt a Váradi úrnak is. Megkért arra, ha teljesen megbizonyosodom róla akkor értesítsem a Szabó Attila urat is, hogy végre tisztázódjék a gép története. Alig vártam, hogy hazaérjek és utánanézzek a vélt gépnek.


Rá is találtam a http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05marcius/an2hun/ cikkben, ahol leírták, hogy melyik gép is volt a Bircsák tulajdonú. Ki is derült, hogy ez nem más gép mint az egykori HA-ANJ. Mikor ezzel is megvoltam, fel is hívtam a megadott számon Szabó Attilát. Meg is köszönte a nyomozást és az elért eredményt is, és rögtön szimpatikus módon bocsánatot is kért a múzeum dokumentációjában rejlő hibáért.


Hát csak ennyit tettem volna hozzá a cikkhez. Itt csatolok néhány képet, mindegyik saját forrású, így nem lehet probléma az esetleges közzétételükből.

Üdvözlettel,: Groszi
 

 

 

HA-YHE - amely biztosan nem lehet a tetőteraszon álló Ancsa.
http://hayhe.groszi.fotoalbum.hu/

HA-MHN - amely a donorgép szerepét töltötte be.
http://hamhn.groszi.fotoalbum.hu/

HA-ANJ - az eredeti gép, az egykoron a Lengyel haditengerészettől
érkezett 2618-as oldalszámmal, 1988-ban.
http://haanj.an-2.fotoalbum.hu/

HA-ANJ - már a közlekedési múzeum tetőteraszán.
http://muzeum.an-2.fotoalbum.hu/

HA-ABH - valahogy ez a gép is szóba került, de ez sem lehet, mert
a mai napig Kisújszálláson áll.
http://haabh.an-2.fotoalbum.hu/

Üdv.: Groszi

 

 

******

 

Megjegyzés: a fenti levél közzétételével egy időben a magam részéről elzárkózom mindennemű állásfoglalástól. Egyrészt azért, mert a történetet nem ismerem, és ami még fontosabb: számomra mind Groszival mind Zsaludek Endrével, mind Horváth Balázzsal megtiszteltetés levelezésben állni. Másrészt a többi itt említett személlyel pedig még nem volt alkalmam találkozni, tehát a kötelező tisztelet megilleti őket részemről.

Szívből remélem hogy az érintettek nincs és nem is lesz vitájuk egymással.

(hs)