Szia Sanyi!
Elolvastam a
tárgyban
említett cikket, és támadt egy kis hiányérzetem. Nem
tudom pontosan, hogy ki mit nyomozott ki ebben az
ügyben, de valamiért hiányoltam a saját nevem a
sorból. Igaz, nem is leveleztem ez ügyben senkivel
sem, csak a
http://szarnyaszegettan2.tvn.hu/ oldalon a
fórum-ismeretlen cím alatt írtam le a saját
nyomozásaim eredményeit.
Kb. 2 éve tértem be első ízben Atkárra a Váradi
László úr repülőterére fotózás ürügyén. Szóba
elegyedtünk és akkor derült fény arra, hogy Ő az,
aki rendbehozta és előkészítette múzeumi kiállításra
a már azóta a Közlekedési Múzeum tetőteraszán álló
An-2-est. Fel is csillant a szemem hogy akkor
helyben vagyok és rögtön első kézből tudhatom meg,
hogy valójában melyik gépről is van szó. Sajnos
Váradi úr nem emlékezett a gép lajstromára fejből,
de megígérte, hogy előkeresi a dokumentációt. Csak
annyit tudott, hogy Szolnokról a múzeumból hozták a
gépet, de akkor már nem is volt rajta festés sem.
Teljesen le volt maratva, de annyit még hozzátett,
hogy nem hazai gép volt, hanem az Ő emlékezete
szerint egy az egykori NDK-ból a múzeum számára
adományozott gépről van szó.
Én ennek utána is jártam, és a legközelebbi Magó
Karesszel való találkozónk alkalmával rá is
kérdeztem, hogy mit tud erről? Ő sem tudott erről
semmit. Közben több helyen folytatott kutakodásaim
alkalmával, annyit sikerült kiderítenem, hogy az a
gép nem más mint az egykori HA-MHN lajstromú Ancsa.
Mindaddig abban a téves tudatban gondoltam ezt a
megállapítást helyesnek, míg meg nem láttam egy
fotót az egykori HA-MHN törzséről. A fotót Zsupos
Zsolt (Zsupi) készítette, Kunmadarason. Ezek alapján
ez a tézis is megdőlt. De nem hagytam annyiban a
dolgot és tovább nyomoztam.
Nagy segítségemre volt ebben Horváth Balázs is,
akivel szinte napi kapcsolatot ápolunk. Sajnos
ketten, ill. az Balázs által igénybe vett
segítségekkel, (Szabó Attila, Zsaludek Endre és
biztos még páran) sem jutottunk előrébb. Balázs
levelezése olvasható is a cikkben Szabó úr
válaszával. Ez a HA-YHE lajstromú gépet jelölte meg
célgépként. Jómagam is fotóztam ezt a gépet jó pár
alkalommal Kaposújlakon.
Ez megint tévútnak
bizonyult. Aztán egy tavalyi sikertelen találkozó
után, idén ismét sikerült találkoznom Váradi úrral
Atkáron, ahová most célzatosan ennek a nyomozásnak
kapcsán látogattam el. Most sem tudott sokkal többet
mondani, mondván hogy a számos munkája nem engedte,
hogy utánanézzen ennek a dolognak. Megemlítette,
hogy a Szabó úr is érdeklődött nála, mivel az
elkezdett nyomozás a Balázs jóvoltából már elért
Őhozzá is, és kíváncsi hogy valóban mi is a helyzet
a kiállított géppel. A HA-MHN lajstromú gépre
viszont emlékezett, és el is mondta, hogy az valóban
játszott szerepet ebben a felújításban. Ez a gép
adott alkatrészeket a tetőteraszi gépnek, a
pilótafülkéje pedig egy az egyben megtalálható a
múzeumban a PECSA-béli kiállítótérben egy
úgynevezett Szimulátor képében. A nyomozásnak a
HA-MHN-re vonatkozó része ezzel körbe is ért.
Aztán én nem adtam fel és
még kérdeztem, kérdeztem. Mindezt addig míg el nem
kottyantotta a Váradi úr azt a jelentéktelennek tűnő
adatot, miszerint az eredeti gép Bircsák Károlyé
volt valaha. Ennél a mondatnál bennem azonnal fény
gyúlt és már tudni is véltem a gép kilétét-milétét.
El is árultam ezt a Váradi úrnak is. Megkért arra,
ha teljesen megbizonyosodom róla akkor értesítsem a
Szabó Attila urat is, hogy végre tisztázódjék a gép
története. Alig vártam, hogy hazaérjek
és utánanézzek a vélt gépnek.
Rá is találtam a http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05marcius/an2hun/
cikkben, ahol leírták, hogy melyik gép is volt a
Bircsák tulajdonú. Ki is derült, hogy ez nem más gép
mint az egykori HA-ANJ. Mikor ezzel is megvoltam,
fel is hívtam a megadott számon Szabó Attilát. Meg
is köszönte a nyomozást és az elért eredményt is,
és rögtön szimpatikus módon bocsánatot is kért a
múzeum dokumentációjában rejlő hibáért.
Hát csak ennyit tettem volna hozzá a cikkhez. Itt
csatolok néhány képet, mindegyik saját forrású, így
nem lehet probléma az esetleges közzétételükből.
Üdvözlettel,: Groszi
HA-YHE - amely biztosan nem
lehet a tetőteraszon álló Ancsa.
http://hayhe.groszi.fotoalbum.hu/
HA-MHN - amely a donorgép szerepét töltötte be.
http://hamhn.groszi.fotoalbum.hu/
HA-ANJ - az eredeti gép, az egykoron a Lengyel
haditengerészettől
érkezett 2618-as oldalszámmal, 1988-ban.
http://haanj.an-2.fotoalbum.hu/
HA-ANJ - már a közlekedési múzeum tetőteraszán.
http://muzeum.an-2.fotoalbum.hu/
HA-ABH - valahogy ez a gép is szóba került, de ez
sem lehet, mert
a mai napig Kisújszálláson áll.
http://haabh.an-2.fotoalbum.hu/
Üdv.: Groszi
******
Megjegyzés: a fenti levél
közzétételével egy időben a magam részéről
elzárkózom mindennemű állásfoglalástól. Egyrészt
azért, mert a történetet nem ismerem, és ami még
fontosabb: számomra mind Groszival mind Zsaludek
Endrével, mind Horváth Balázzsal megtiszteltetés levelezésben állni.
Másrészt a többi itt említett személlyel pedig még nem volt
alkalmam találkozni, tehát a kötelező tisztelet
megilleti őket részemről.
Szívből remélem hogy az
érintettek nincs és nem is lesz vitájuk egymással.
(hs)