REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Zsaludek Endre: Levelezés egy An-2 tárgyában

 

Sziasztok!

Talán tudtok segíteni. Pár szemelvény a Közlekedési Múzeum, Horváth Balázs és személyem levelezéséből. 
 

******
 

Szervusz Attila!
Egy levél alapján gondoltam, hogy a tetőn a következő repülőgép van, de a mellékelt fénykép ellent mond ennek.
Szeretném tudni az igazságot.

Üdvözlettel,
Zsaludek Endre
 

******


Tisztelt Horváth Úr!
 

Dr. Katona András főigazgató úr megbízásából tájékoztatom, hogy a múzeumunk teraszán elhelyezett An-2-es repülőgép fődarabjai (törzs, szárnyak) a valamikori HA-YHE lajstromú (gy.sz.: 1G 18737) gépből,

egyéb elemei (vezérsíkok, ívelőlapok, csűrők) a HA-MHN lajstromú gépbõl származnak.

A repülőgép As-62 motorja nem került vissza a gépbe.

A Z-37 Cmelak a 80-as években még a MÉM RSZ farkashegyi bázisán őrzött keletnémet ajándékgép,mely a DDR-SNB "lajstromot" viselte. Mellékelten megküldöm az akkori állapotot rögzítő
felvételt.
Weblapjához gratulálok, további munkájához sok sikert kívánva,
üdvözlettel:

Szabó Attila rep. muzeológus
 

******

 

Szia Endre!
Ismét köszönöm az infókat! A Közlekedési Múzeum tetején lévő gép vélhetőleg egy egykori lengyel haditengerészeti Ancsa, amit tudomásom szerint Váradi úr (Atkár) hozott kiállítható állapotba. Kíváncsian várom a további fejleményeket!
Üdv és köszi:
Balázs
 

******


An-2 KM terasz
Szervusz Endre,
Igen, az eltelt időszak alatt sikerült pontosítanunk az egyik adományozótól "örökölt" téves adatot. Mai tudásunk szerint tehát a múzeumunk teraszán elhelyezett An-2-es repülőgép fõdarabjai (törzs, szárnyak) a valamikori HA-ANJ (gyári szám: 1T12618, korábbi oldalszáma: 2618, An-2T típusú gép a Lengyel Néphadsereg haditengerészetétől) gépből, egyéb elemei (vezérsíkok, ívelőlapok, csűrők) a

HA-MHN lajstromú gépből származnak.


Üdvözlettel,

Szabó Attila
 

******


Szervusz Attila!
 
Köszönöm a gyors válaszod, ami már jobban hangzik.
Ismereteim szerint "1T12618" gyártási szám nem létezik, 1G26-18 viszont van. Ez a gép 2618 számmal valóban a lengyel hadseregnél szolgált, Magyarországra kerülvén a HA-ANJ lajstromjelet kapta, és a Novex nevű cég használta 1995.-ig.
Egy másik forrás szerint a gép gyártási száma 1G28-01ex HA-ABH néhai CCCP-44998.
A gépet eredetileg egy ausztriai múzeumnak szánták, Bécsben látták 1988. február elsején. A múzeum azonban nem nyitott ki, és így került Magyarországra 1990 után. Bircsák Károly, a MRSz kezelésében volt, HA-ABH néven. 1995.-ben vonták be a légialkalmassági bizonyítványát (1997.-ben még látták), és a hírek szerint Szolnokra került. Itt volt natúr metál színben 2001. és 2002. között.
 

Üdv.
Endre

 

 

 

 

Megjegyzés: Zsaludek Endre barátunk jóhiszeműségéhez semmi kétség nem fér. Azt viszont erősen reméljük, hogy sem a levelek, sem a megjelölt forrású kép nem lesznek későbbi reklamáció tárgyai.

(hs)