REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Surman Zsolt: Aeroszán és egyebek

 

 

 

Kedves Hajnal Sándor!

Először is elnézésed kérem, hogy ilyen hosszú ideje nem jelentkeztem, annyi talán mentségemre szolgálhat, hogy mostanában kicsit eltávolodtam a repüléstől, repülőmodellezéstől, de ezt csakis egy másik, igen érdekes és izgalmas téma, a szárnyashajók miatt tettem meg. Nem vág a múzeum profiljába, de ha esetleg érdekel az ilyesmi itt : http://users.atw.hu/sry/szarnyasok.html már látható az eddig elvégzett munka részeredménye.

Amiért írok az is némileg kapcsolódik a hajózáshoz. Már párszor előkerült a Tupoljev A-3 "Aeroszán-amfíbia" téma, és láthatóan sokak fantáziáját birizgálja a dolog, különösen, hogy a BM Határőrség keretében kishazánkban is szolgált pár ilyen csodamasina. Végre sikerült beszereznem egy rajzokkal illusztrált Orosz nyelvű leírást a hajóról. Ez a szakcikk a Modeliszt Konsztruktor 1978. évi 11,. számában jelent meg. I. Juvenalev Mérnök úr tollából. Hogy mentesüljön a nagyérdemű közönség az Orosz nyelvvel folytatott küzdelemtől, lefordítottam és megszerkesztettem a cikk Magyar verzióját. Ezt itt olvashatod: http://users.atw.hu/sry/aligator_site_elemei/aeroszan_amfibia.pdf Remélem ezzel sikerül némileg enyhíteni az Aeroszán körüli információhiányt.

A cikk része az oldalamon lévő MOCSÁRJÁRÓK és KÜLÖNLEGES HAJÓK

(http://users.atw.hu/sry/aligator_site.html)című rovatnak, ahol hamarosan sok más érdekes (bár nem "repülős") téma is megtalálható lesz. Például Asbóth Oszkár légcsavarhajtású hajói (ami megint egy határeset repüléstechnika-ügyileg).

Én hajók meg repülőgépek között élem az életem és nem látok olyan nagy különbséget köztük, hogy olyan élesen el kéne őket határolni egymástól, mint ahogy sokan teszik. Mindkettő áramlástechnikai gép, és még az alapelvek, számítási metódusok is teljesen azonosak, sőt sok esetben a felhasznált anyagok és építési technológiák is. Egy METEOR típusú szárnyashajó törzse és egy Tu-143 törzsszerkezete között semmi különbség nincs, még a felhasznált ötvözet is azonos, de még a beépített utas-székek is. Így a Tupoljev Aeroszán szerintem is "elfér" a repülőgépek között is, különösen ha azt vesszük, hogy a törzsön még aerodinamikai felhajtóerő is keletkezik menet közben, akár a repülőgépek szárnyán.

Elkészült az "Aeroszán" rajzainak nagyméretű, letölthető verziója is, ha esetleg valaki alaposabban tanulmányozná a szerkezetet innen tölthető le:

http://users.atw.hu/sry/aligator_site_elemei/aerosan_rajzok.zip

Természetesen nagyon örülök, ha közzéteszed a cikket, én azért csinálom az ilyesmit, hogy minél többekhez eljusson, különösen azokhoz, akiket érdekel. Sajnos a hazai szakirodalom ellátottság elég szegényes, kevés a jó és új információkat tartalmazó anyag, így egyfajta missziónak is érzi az ember, hogy ha sikerült felkutatni valami újat, érdekeset akkor megossza a többiekkel is.

 

Üdvözlettel: Surman Zsolt (SRY)