REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Surman Zsolt (SRY):

Egy optimista cikk a magyar Mi-4-esekről

 

Surman Zsolt:

Szerencsésen hozzájutottam megint egy csomó régi kiadványhoz és el is kezdtem a feldolgozást. Az eddigi szempontrendszer mellé "felvettem" a szolnoki gyűjteménnyel kapcsolatos információk vadászatát is.
A rengeteg anyag között vannak 1956-os kiadású Repülés lapszámok is. Ezek közül a IX. évfolyam 10. szám. 1956. Október 10. (hú ez nagyon közel van a jeles dátumhoz, bár ez egyáltalán nem derül ki a lap
beltartalmából).  Az első-belső borítón (2. oldal) van egy fotókkal gazdagon illusztrált cikk.

Mellékelem a képeket, és hozzájuk fűzött szerkesztői írást:

"......NÉPHADSEREGÜNK ÉLETÉBŐL
 Kormányunk -népünk és a béke érdekében- örömmel csatlakozott a Szovjetunió leszerelési javaslatához, s előbb húsz, azután tizenötezerrel csökkentette hadseregünk létszámát. A leszerelési
határozat arról is gondoskodik, hogy a hadsereg erejét a modern technika vívmányaival erősíteni, s a korszerű haditechnikát minden alakulatnál alkalmazni kell. A határozat után honvédségünk légiereje új repülő eszközzel -a helikopterrel- gazdagodik. Képeink egy szállító alakulat gyakorlatán készültek.

A helikopter legnagyobb erőpróbája az egyhelyben lebegés. Ilyenkor a
motor teljes üzemű munkája mellett a pilóta abszolút koncentrációjára
van
szükség.

Előkészület a felszálláshoz. A szerelők megvizsgálják a gép minden
alkatrészét, a motort, a sárkányt, a rotorokat és a
futóművet.

A gondos előkészítés után a rakomány elhelyezése következik a
helikopter
rakodóterében

 

 

 

Függőlegesen emelkedik terhével a gép. Ilyenkor a rotorlapátok teljes
erővel dolgoznak. A földön álló gép motorpróbára
vár

 

 

 

 

 

 

Ezen a képen látható a Magyar Néphadsereg  akkori összes helikoptere (hs)

A motort pontosan az előírt repülési idő lejártakor tüzetesen
megvizsgálják. A technikusok átveszik a pilótáktól a gépet és csak a
gondos ellenőrzés után engedik újra üzembe
helyezni

(Farkas Tibor felvételei) ......"

 

Érdekes módon egy szó nem esik a gép típusáról az alakulatról, meg
tulajdonképpen semmiről amivel a helyszínt és a résztvevőket be lehetne azonosítani. (SRY)

Tavaly (2007.-ben)
fotóztam a Kassai Repülőmúzeumban. Sajnos fény az nem sok volt,
esegetett az eső, ezért nem egy mesterfotó. A gép a Kassai Repülőmúzeum
tulajdona, mégis a nemzetközi repülőtér félreeső területén van a
kerítés túloldalán. Szóba elegyedtem egy "teremőrrel", aki egyébként
hivatásos, nyugdíjas, repülőgép-szerelő. Ő mondta, hogy nincs gumijuk a géphez, ezért nem akarják átvontatni, mert így károsodna a gép.

(SRY)