REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Surman Zsolt (SRY):
Egy optimista cikk a magyar
Mi-4-esekről
Surman Zsolt:
Szerencsésen hozzájutottam megint
egy csomó régi kiadványhoz és el is kezdtem a feldolgozást.
Az eddigi szempontrendszer mellé "felvettem" a szolnoki
gyűjteménnyel kapcsolatos információk vadászatát is.
A rengeteg anyag között vannak 1956-os kiadású Repülés
lapszámok is. Ezek közül a IX. évfolyam 10. szám. 1956.
Október 10. (hú ez nagyon közel van a jeles dátumhoz, bár ez
egyáltalán nem derül ki a lap
beltartalmából). Az első-belső borítón (2. oldal) van egy
fotókkal gazdagon illusztrált cikk.
Mellékelem a képeket, és hozzájuk
fűzött szerkesztői írást:
"......NÉPHADSEREGÜNK ÉLETÉBŐL
Kormányunk -népünk és a béke érdekében- örömmel
csatlakozott a Szovjetunió leszerelési javaslatához, s előbb
húsz, azután tizenötezerrel csökkentette hadseregünk
létszámát. A leszerelési
határozat arról is gondoskodik, hogy a hadsereg erejét a
modern technika vívmányaival erősíteni, s a korszerű
haditechnikát minden alakulatnál alkalmazni kell. A
határozat után honvédségünk légiereje új repülő eszközzel -a
helikopterrel- gazdagodik. Képeink egy szállító alakulat
gyakorlatán készültek. |
|
A helikopter legnagyobb erőpróbája
az egyhelyben lebegés. Ilyenkor a
motor teljes üzemű munkája mellett a pilóta abszolút
koncentrációjára
van
szükség. |
|
Előkészület a felszálláshoz. A
szerelők megvizsgálják a gép minden
alkatrészét, a motort, a sárkányt, a rotorokat és a
futóművet. |
|
A gondos előkészítés után a
rakomány elhelyezése következik a
helikopter
rakodóterében |
|
Függőlegesen emelkedik terhével a
gép. Ilyenkor a rotorlapátok teljes
erővel dolgoznak. A földön álló gép motorpróbára
vár
Ezen a képen látható a Magyar
Néphadsereg akkori összes helikoptere (hs) |
|
A motort pontosan az előírt
repülési idő lejártakor tüzetesen
megvizsgálják. A technikusok átveszik a pilótáktól a gépet
és csak a
gondos ellenőrzés után engedik újra üzembe
helyezni
(Farkas Tibor felvételei) ......"
Érdekes módon egy szó nem
esik a gép típusáról az alakulatról, meg
tulajdonképpen semmiről amivel a helyszínt és a résztvevőket
be lehetne azonosítani. (SRY) |
|
Tavaly (2007.-ben)
fotóztam a Kassai Repülőmúzeumban. Sajnos fény az nem sok
volt,
esegetett az eső, ezért nem egy mesterfotó. A gép a Kassai
Repülőmúzeum
tulajdona, mégis a nemzetközi repülőtér félreeső területén
van a
kerítés túloldalán. Szóba elegyedtem egy "teremőrrel", aki
egyébként
hivatásos, nyugdíjas, repülőgép-szerelő. Ő mondta, hogy
nincs gumijuk a géphez, ezért nem akarják átvontatni, mert
így károsodna a gép.
(SRY) |
|