REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Surman Zsolt (SRY):

Szolovjov D-30KP

 

Keresgéltem a fényképsorozataim között, és összeszedtem pár fotót a Ferihegyi repülőgép emlékpark-ban kiállított Il-76 hajtóművekről. Kettő darab "nagyvasat" állítottak ki az emlékpark bal oldalán a Tu-134 (HA-LBE) és a Tu-154-B2 (HA-LCG)közti, előtti területen.

Mindkét hajtómű hegesztett szállítókereten van, de a keretek eltérő kialakításúak.

 

Üdvözlettel: Surman Zsolt

2007. április 20.-án készült fotó.

A szállító-, tároló keretek
elég gyalázat állapotban vannak, rozsdásak, és a bal oldalin még némi
műanyag fóliamaradvány is látszik.

2007. augusztus 30.

A keretek már szép "műhelysárgára" festve, a
nylondaraboknak nyoma sincs. Így már igazán szép kiállítási darabok
lettek ezek a méretes

Ez itt a "hajszárító" vége a hajtóműnek. Szépek a sugárfordítók.

A méret a lényeg, a hajtómű előtt egy Volkswagen Polo
személygépkocsiból kialakított felvezető jármű.

A hajtómű meg akkora mint egy kisbusz.

A hátsó hajtómű tároló kerete, de ez szerintem szállító kaloda is
lehet, mert függesztő fülek vannak rajta.

Ez meg itt a "porszívó" vége a hajtóműnek. Ezen a képen nem látszik, de a kisnyomású kompresszor járókereke prózai módon egy darab
dróttal hozzá van kötve az álló-lapát koszorúhoz. Gondolom ez a benyúlkáló látogatók biztonságát szolgálja, mert a drótdarab engedte határok között a járókerék egy ujjal is könnyedén elforgatható.

Talán egyszer a hajtóművekhez tartozó repülőgép is átkerül a forgalmi előtérből az Emlékparkba mindannyiunk legnagyobb örömére.

Elnézve ezeket a képeket és az általam a PeCsa-ban készítetteket, feltámadt bennem a kétely a hajtómű jelölése kapcsán. Megosztottam Zsolttal:

 

 

Szia Zsolt,

 

... ez a D-30KP mintha nem volna a rokona a Tu-134 hajtóművének, úgy tűnik ez sokkal nagyobb, pedig az is D-30. Ez hogy van?

 

Üdvözlettel:

HS

 

 

Kedves Sándor!

Először nem is vettem észre azt a dolgot a D-30 és D-30KP között, de ha belegondolok, hogy mekkora egy Tu-134 hajtómű és mekkora ez a D-30KP hát bizony ez elgondolkodtató. A Vass Balázs féle Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták  gyűjteményesben benne van a D-30 II és a D-30KU/KP is. Az adatokat nézve nem is hasonlít egymásra a két ketyere. Csak pár darab
adatpár:
jellemző                          D-30 II             D-30KU/KP
Hossz:                           4.733 mm         5.700 mm
Átmérő:                         1.050 mm         1.560 mm
Száraz tömeg:              1.765 kg           2.300 kg
Legnagyobb tolóerő:        66,7 kN           108 kN

Ehhez sok kommentár már nem kell. A szöveges részből:"...A D-30 hajtóműcsalád új változatú hajtóműve. Jelölése ellenére lényegesen eltér a D-30 típustól elsősorban a tolóerő és a kétáramúsági fok nagyságában, és a szerkezeti egységek azonosságában..."

A D-30KU az IL-62 hajtóműve volt az D-30KP pedig az IL-76-ban és IL-86-ban dolgozott, valószínűleg a beépítés eltérő módja és a gépek eltérő rendeltetése az oka a külön típusmegjelölésnek. De találtam olyat is, hogy a Tu-154M típust is ennek a hajtóműnek D-30KU-154 verziójával szerelték.

Van itt kavalkád rendesen. Egyébként kialakításában elég hasonló a kisebb D-30 és a nagyobb testvérek. A kétfokozatú kompresszor és turbina, a kéttengelyűség, a csöves tüzelőterek, és a kétáramú kialakítás azonos jellemzők.

Ha legközelebb egy Tu-134 hajtómű mellé keveredek majd arról is csinálok méretarányos képet az összehasonlíthatóság végett.

Üdvözlettel: Surman Zsolt.