REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Molnár László: Kiegészítések

 

Üdv minden repülő-imádónak és roncskutató/múzeológus szakinak!
 


Itt a szent szabadság ideje, így ráérek újra némi kiegészítéseket tenni a repülőgép-gyűjtemény fotóit kommentáló szövegekhez.

 

 

Sehol nincs emlitve, de pl. a 9309-es 21MF-en jól látszik a kabintetőre épített áramvonalazott visszapillantó tükör-periszkóp.
Az MF-nek azért testesebb a gerince (szöveg a 9512-nél), mert egy 340 l-es hegesztett alumínium gerinctartályt építettek a törzs tetejére. A PF-en még csak 170 l-es volt, azért volt karcsúbb a gerinc, az F-13-on meg egyáltalán nem volt gerinctartály.


 

A nem irányított rakéták tárjai UB-16-57 ("unyiverszálnüj blok 16x57 mm" indítócsövekkel). Maguk az Sz-5 rakéták 55 mm átmérőjűek, és mondhatnám, rendkívül közeli rokonságot mutatnak a II. világháborús német R-4M rakétákkal, amit a Me-262 sugárhajtású vadászgépen alkalmaztak !!
 

 

 

A 21bisz-en a hatalmas gerinc már 540 l-es gerinctartályt jelent (hosszabb is, ducibb is mint az MF-nél.
 

 

A 21F,PF, MF infra-vezérlésű ATOLL NATO-kódú rakétái az R-3Sz tipusnévre hallgattak (K-13 a fedő-jelzésük volt), a bisz nitrogén-hűtésű rakétája az R-13M volt, a radarvezérlésű ATOLL (bocs, nálunk lokátor-vezérlésű) az R-3R volt, szintén csak a 21bisz-en, mert ezen volt az új RP-22 lokátor, ami az R-3R-t célra tudta vezetni.

A négyzáras bombafüggesztőn nem lehet 500 kilós "csomag", mert a belső függesztő gerenda MAX kapacitása 500 kg, tehát 4x50 vagy 4x100 kg lehetséges (lengyel forrás szerint a fotón látható bomba P-50Sz tipus).

 

 


A fotón a függesztett rakéta tényleg R-3Sz/K-13, de a függesztősín az a bisz lokátoros R-3R rakétájához tartozik (az R-3Sz sínjének az elejében van egy ferde letörés, nincs viszont rajta a két hosszanti merevítő borda, lásd a 21U és UM gépeken a síneket).
 

 

21U tipusnál a rakétasín melletti spec. függesztmény egy előrenéző fotó-apparátot rejt, némi minimális felderítő-kapacitást adva a kiképzőgépnek.
 

21UM - nem nagyobb a beömlő, ugyanaz az átmérő 630 mm, mint az F-13 és az U típusoknál (kicsit tágasabb viszont a kabin, nagyobb a gerincartály is mint az U-nál, talán ezért látszik kissé nagyobbnak az egész gép).
Kezdésnek szerintem ennyi is elég (lehet, hogy szerintetek sok is), remélem lesz időm többre is !

 

Üdvözlettel Molnár László