REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Kovács Béla (sokunknak Bubu) kiegészítései

A megfelelő  helyre is beszerkesztettem őket. (HS)

 

"Végre, most épp van egy kis időm (és türelmem ) nézelődni alaposabban is a Honlapodon. A Hát ez meg mi rovatban levőkre szeretnék válaszolni, ha kicsit későn is.

A keretantennás kép: A képen az ARK-10 keretantenna doboza látszik, amelyet különben egy üvegszál erősítésű fedél fed, amit zöld színű, rádióhullám-áteresztő festékkel festenek (a rádiótechnikai alkatrészeket az orosz zöldre festi). Látszik a kertantenna lecsavarozható doboza, a keretantenna maga -pontosabban a ferritrúd műanyag burkolata- és alatta a körgyűrű a csavarsorral, . Ezekkel a csavarokkal viszik be a "műhibát" a kompenzálás során. Jobbra fent látszik az emelési csomópont, ahova a hidraulikus emelő végződése illeszkedik. Balra fent az a valami a P-5-ös hőmérsékletadó. A lokátorra (jelen esetben a KVANT rádiótávmérőre) dolgozik rá. A hőmérséklettől függ a rádióhullám terjedési sebessége, ehhez szolgáltat korrekciós jelet ez az elektromos hőmérő.

A futólámpás valami: a kinti helyzet jelzőlámpája. Felül, ez itt épp nem látható, a kábel egy VK kapcsolóhoz fut (véghelyzet kapcsoló). Amikor a futót kinti helyzetben megbízhatóan rögzíti a kinti helyzet zár, akkor a VK-t úgy szabályozzák be, hogy a lámpa kigyulladjon. Ugyanekkor természetesen a kabinban a műszerfalon elhelyezett futótablón is kigyullad a megfelelő futó kinti, rögzített helyzetét jelző lámpa.  Ha a futólámpa nem ég, ezt a földről leszálláskor figyelik, rádión felszólnak a pilcsinek, öcsi, probléma van. Természetesen van benti helyzet zár is, aminek a zárhorog füle alul látszik a futószár alján. Ennek VK-ja csak a kabinban jelez. Érdekesség: a 15-ösön, a 21-esen  az orrfutó kinti helyzet VK-jához megy egy másik vezeték is. Amikor a futó kint van rögzített helyzetben, akkor blokkolva van a fegyverrendszer is.

Mélységes tisztelettel:    Bubu"