REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Fehér Balázs: Kiigazítások a Viggen körüljárásához

 

 

Szia Sanyi!

Néztem a Viggenes oldalt, a kacsaszárny nem irányfelületnek van a Viggenen, hanem plusz felhajtóerőt termel nagy állásszögeken (hasonló, mint az F-5/F-16/MiG-29/Szu-27-en a LEX vagy LERX), ami lefelé nyílik rajta, röhögni fogsz, de fékszárny.

 

Rájöttek a svédek, hogy ha csinálnak egy deltát, annak a nagy állásszögű repülőtulajdonságai nem lesznek a legjobbak (a 21-es se szerette, ha túlhúzták), a nagy fel/leszállósebességről nem is beszélve. Úgyhogy ráeszkábáltak egy plusz szárnyat, amelyen a keletkező felhajtóerő hozzáadódik a (nagy) szárnyon lévőhöz. Úgyhogy akárhogy nézzük, de ez a gép bizony biplán.


A Viggent ugyanúgy kormányozzak, ahogy a többi deltát (ld. Mirage), ott vannak azok a helyes kis elevonok (magyarul nincs ra ily szép szó, leginkább magassági-csűrőnek hívják) - az elevátor (magassági) es az aileron (csűrő) szavak keresztezéséből származik a megjelölés, annyi a lényege, hogy szimmetrikusan kitérítve az állásszöget változtatod (bólintó nyomaték), aszimmetrikusan pedig orsózó nyomatékot hozol létre velük.

A szárnyon az a kiálló izé meg inkább antennával egybeépített örvénykeltőnek tűnik (olyasmi, amit rászegecseltek pl. a MiG-19-esre is, csak itt egy árnyalatnyival finomabb kivitelezésre vall).

Flatter amúgy háromféle van:
- szárny hajlító-csavaró
- szárny hajlító-csűrő
- törzs hajlító-magassági
 

Szárny hajlító-csavarónál a szárny hajlító és csavaró lengése kapcsolódik aerodinamikailag, és tehetetlenségileg. Aerodinamikailag azért, mert az AC tengely és a rugalmas tengely nem esik egybe, tehetetlenségileg azért, mert a súlyponti és a rugalmas tengely nem esik egybe. Ennek a kritikus sebességét, ahol ez bekövetkezik a szárny AC és súlyponti tengelyének távolsága (a súlyponti tengelyt általában a fő teherviselő elemek elrendezésével tudják áthelyezni), a szárny csavaró-merevsége, nyilazási szöge, a szárny hajlító/csavaró saját lengési frekvenciája, és a
repülési sebességtartomány befolyásolja.


A szárny hajlító-csűrő flatternél pedig a szárny hajlító és a csűrő lengése kapcsolódik aerodinamikai és tehetetlenségi úton (szimmetrikusan- ezt a csűrő holtjáték teszi lehetővé ill. aszimmetrikusan).


A magassági-törzs hajlító flatternél pedig a törzs hajlító és a magassági kormány lengése kapcsolódik ugyanúgy tehetetlenségi es aerodinamikai úton. Ez utóbbi kettő flatter ún. kormánylap flatter, ezeknél a legfontosabb tényező a kormánylap súlypontjának helye - ezt szokás kiegyenlíteni flattersúllyal. Vagy a kormánylap elülső részére csavaroznak súlyokat a kormánylap teljes hosszában (a vitorlák többségén így oldják meg, ha kint vagy a sportreptéren, kérd meg a srácokat téli ápoláskor, hogy mutassanak egy Pirat csűrőt, azon nagyon jól látszik), vagy a kormánylapról előrefelé lelógó rúdra helyeznek egy súlyt (ilyen van pl. a Z-142-esen) - ez az ún. statikus kiegyenlítés, vagy pedig a szárnyvégen építik be a csűrő előrenyúló részén a flattersúlyt - ez a dinamikus kiegyenlítés, ez kisebb súlynövekedéssel jár (viszont fennáll a veszélye a csűrő elcsavarodásának). Szóval a flatterproblémát általában nem így oldjak meg.

Az orrfutón általában nincsen fék, elég bonyolult rápakolni a fékberendezést is, úgyhogy nem szokatlan, hogy nem látod. Fékezésre a két főfutó is elég.
Engem inkább az érdekelne, hogy mi a fenének van az egyenesbe vezető a jobb
oldalán, miért nem hátul, ahogy minden normális futónál szokott?

A hajtóműnél pedig azért különül el a szívócsatorna a törzstől, hogy a törzsről leváló örvények ne jussanak a szívócsatornába, hanem a (többé-kevésbé) zavartalan áramlás.

Az elején írtad, hogy "A vízszintes vezérsík előtt egy "púp"." ööö.... nem inkább függőlegest akartál írni? Mert a "vízszintes vezérsík" (ld. fent) a kacsaszárny, azelőtt pedig nincs púp, a függőleges előtt van a gerincvonalon. Egyébként meg sok mindent takarhat, 21-esnel pl. valóban van ott üza. tartály, de mondjuk néhány nyugati típuson pl. tele van elektronikus blokkokkal.

Az a sárga cucc elvileg a szennyeződésektől védte a gépágyút (vékony műanyag, tüzeléskor az első lövedék átszakítja), van ilyen a Gripenen is.

Üdv:

Balázs

2009. február 1.