A múltkor kerestem a fotóim között
és egy kép leesett a földre. Mivel derekam már nem hajlik
úgy mint régen, nem siettem a felvétellel és ott maradt.
Elfelejtkeztem róla, de a ház rendjének biztosítója
megtalálta és az asztalomra tette, jól lát hatóan. Itt
találtam rá és mivel éppen nem volt más dolgom elkezdtem
tanulmányozni.

A képet, ha jól emlékezem egy
kölcsönkapott albumból fotóztuk ki, valamikor a történelem
előtti időkben, vagy 25 éve. Azóta nem láttam, nem
foglalkoztam vele hisz „csak” egy roncs van rajta. Első
pillantásra úgy látszik egy repülőgép törzsdarab, a gép
motorja, tán a vízszintes vezérsík, meg a kabintető egy
része és az egész kellemes
összevisszaságban van a képen. Most is csak az érdekelt,
mégis milyen gép lehet ez. Hát szovjet, mert csillag van
rajta, meg az album, amiből másoltuk az a keleti fronton
készített képeket tartalmazta. Az első nagy zavart az
okozta, hogy a hátsó részen lévő szám nem hasonlít a szovjet
gépeken használt számformákhoz, hanem inkább az angol
gépeken használtakhoz. Ráadásul a csillag alatt egy kör
látszik, ez lehet az angol felségjel maradéka. Nagyítóval
megnézve, felfedeztem a szám mögött egy L betűt és egy
másikat talán Z vagy X, esetleg A. Angol bombázók a Szu.-ban
csak Hampdenek voltak, de azok csillagmotorosok, a farok
rész pedig nagyon kis átmérőjű volt, ebbe meg egy ember
belefér. Meg ott van az a ovális ablak és ez valahonnan
ismerős volt! Talán egy Boston, ami angol közvetítéssel
jutott a szovjetekhez? Elő az irodalmat! Bingó! Az ovális
ablak valóban a Bostonokon volt, és ahol a katona áll, ott
látható a korai Bostonok hátsó lövész kabintetejének
kivágása. A Vörös Légierő volt a Bostonok legnagyobb
felhasználója többet kapott, mint az amerikai repülők. A
gépek között volt 57 db. ami a RAF-tól került oda és az
ismert példányok között volt olyan, aminek a lajstroma AL-el
kezdődött és a 7 százas számsor volt a második része a
sorszámnak. Tehát ez egy korai Boston III, ami a RAF-ról
került a Szu-ba. Tovább keresgélve kiderült az a sorozat,
amihez ez a gép tartozott eredetileg francia megrendelésre
készült, de az összeomlás miatt már nem szállították le,
hanem megkapták az angolok. A Boing gyártotta Seattle-ben és
az AL668-tól az AL-907-ig kapták az angol jelzéseket. Ebből
a szériából később 28 példányt átadtak a szovjeteknek és ez
úton került végül a roncstelepre, ahol a kép készült. Itt
valószínűleg tovább hasznosításra gyűjtötték össze az
anyagot. A motor a légcsavarral talán egy MiG-3 AM-35
motorja a kipufogókból ítélve. A kabinkeret nem a Bostoné,
ahogy a kép bal közepén
látható vezérsík sem, mert a rajta lévő dudor nem volt a
Bostonon.
A
katonának köszönjük meg az ötletet, hogy egy ilyen képet
csináltatott magáról, különben talán soha nem maradt volna
fenn egy sem fotó erről a gépről.
Jó
lenne tudni, mikor, ki, lőtte le a gépet. Azért is, mert nem
sok olyan repülőgép volt, amelyhez az antifasiszta koalíció
mind a négy vezető államához köze van. Az USA-ban gyártották
a franciáknak, az angolok kapták végül és vörös csillagot
viselve ért véget a pályafutása.
Ha
következtetéseimmel vitatkozol, tedd meg, hisz csak együtt
lehetünk okosak.
Nagy András
|