Láttad a magyar filmgyártás remekét, "Az
oroszlán ugrani készül" címmel? Ne aggódj, nem a film
súlyosan bárgyú történetéről lesz most szó. A végén van egy
helikopteres jelenet, amelyben szerepel egy zöldeskékre
festett Sikorsky S-55-ös, többször repülnek vele. Még ez sem
nagy baj. De: van egy közeli kép, ahol csak a gép
pilótafülkéje, és a főrotor tengelye látszik. Szem kell
hozzá, de abban a jelenetben minden kétséget kizáróan egy
Mi-4-es látható! Az elhúzható fülkeajtó a Sikorsky-n egy
darab buborék, a Mi-4-en sajátosan osztott. A szélvédő a Sikorsky-n
másképpen osztott, mint a Mi-4-en. A közeli jelenetben
tökéletesen látszik a Mi-4-re jellemző "süveg" a
rotortengely végén.

A
filmből ide eredeti kép nemigen lesz, mert ha
netán meg is jelenne DVD-n, én biztosan nem adok pénzt érte!
Persze nem én vettem ezt észre,
Nagy András, a Repülőmúzeum gyűjteményvezetője hívta fel a
figyelmemet. Olyan remek a megfigyelőképességem, hogy amikor
először láttam (a Filmmúzeum-on ment
decemberben), az mondtam, hogy nincs igaza. Egy alkalommal,
szokás szerint kapcsolgatva a csatornák között újra
ráakadtam erre a filmre, és újra megnéztem a jelenetet (pedig ez
már fizikailag is fájt), és beláttam, igaz !
Ez azért felvet egy kérdést:
honnan vették a Mi-4-est, ami egyébként a filmen ugyanolyan
tengerszínű, mint a feltehetően jugoszláv Sikorsky.
Jugoszláviában nem valószínű, hogy mindkét típus repült
akkor. Ha netán Magyarországon keresték a megoldást, akkor
pedig csak a Múzeum példánya lehetett, ha egyáltalán már itt
volt a film készültekor (1967-68 táján, amikor az Illés
együttes még a fiatal tehetségek kategóriáját színesítette). Én
bizony meg fogom nézni jobban a Mi-4 festését, ha a Múzeum
kinyit. Várom a tavaszt, annál is inkább mert piszokul fázik
a lábam itt a gép előtt ülve...
2007. január
****
2007. február: Megtudtam, hogy a
Mi-4 1980. táján került a Múzeumba, úgyhogy nem
szerepelhetett a filmben, amit tízegynéhány évvel előbb
forgattak. Akkor vajon honnan származhatott a filmbéli
ál-S-55?
****
|