A repülőeszközöknek, mint az adott
időszak műszaki csúcsteljesítményeinek karbantartását és
javítását szigorú szabályzatok határozzák meg. Minden
műveletet pontosan, pontokba foglalva leírnak, a
felhasználandó szerszámok mindegyike a gép fedélzeti vagy
földi tartozéka, két azonos típusú gép között sem szabad őket felcserélni.
Más eredetű szerszámok felhasználása még csak szóba sem
jöhet. Hacsak közbe nem szól a szükség és az egyéni
konstruktivitás...
A történeteket Nagy Andris meséli,
feljegyezte (hs).
1. A makacs póttartály és az emberi
jellem
Egyszer egy tüzelőanyag-szivattyú
meghibásodás miatt le kellett szerelnünk egy Minyó
üzemanyagtartályát, mivel a szivattyú a külső tartályokban
hátul van beépítve. Hogy hozzáférjünk, ahhoz a tartályt le
kell venni, ugyanis a szivattyú magán a tartályon belül
található. A munka sietős volt, mert kellett a gép. Nekünk
EMO-soknak ezzel annyi a dolgunk, hogy miután mi bontjuk az
elektromos csatlakoztatást a sárkányosok kiszedik a
szivattyút és szerelvényeit a tartályból, a kezünkbe adják,
mi beletesszük az új szivattyút, ők visszaszerelik, mi
csatlakoztatjuk az elektromos vezetékeket.
Igen ám, de a nagy illeszkedő
felület és a törzs közötti tömítőgitt és festék miatt a
tartályt igen nehéz a törzstől elválasztani, rá szokott
gyógyulni rendesen.
Itt is előjött ez a gond, minden
oldható kötést oldottak, de a tartály szilárdan állt a
helyén. Volt ennek egy "egyszerű" megoldása, a tartály
hátulján van egy taposó rész, amelyen állva fel lehetett
mászni a reduktortérbe. Az erre a célra alkalmas (kellően
nagy súlyú, de nem tohonya!) emberek ide felálltak, netán
finoman ugráltak is rajta, akkor a tartály általában
megmozdult.
Ha ez sem ment, jöttek az egyéb
ötletes módszerek. Az akkumulátor nélkül felszállt 10434-es
történetében már említett "műszaki
főnököcske" ekkor a csákányos módszer használatát tartotta
célravezetőnek: a csákányt, netán csákányokat a tartályba
beakasztva érzéssel lefeszíteni a renitens tartályt a
géptörzsről. Mondani sem kell, hogy ez a módszer a
legkevésbé sem volt szabályos...
Igen ám, de amikor a lelkes
kollégák csákányokkal és seprűnyelekkel felfegyverkezve a
gép felé indultak, megjelent a vezető mérnök, és
érdeklődött, hová mennek. Szemrebbenés nélkül közölték (a
balhé nem az övéké volt, a "hunyó" kisfőnököt meg kevéssé
szívlelték) hogy mennek helikoptert javítani. A
főnök persze elkezdett üvöltözni, hogy ezt meg hogy
képzelik, a munkát szabályosan kell elvégezni!
A karakán jellemű
főnököcske aki a parancsot kiadta, csípőből ránk kente a
dolgot: hogy mert az EMO-sok mindig ugrálnak hogy sürgős,
miattuk nekünk mindig sietni kell, én mondtam (!!!) nekik
hogy ne nyúljanak így hozzá, de tudod hogy milyenek...
2. Közlekedési ágazatokon átívelő
segítségnyújtás
Lehet hogy a már többször
emlegetett 10434-essel történt, de nem merném biztosra
állítani. Valamikor a nyolcvanas évek legelején egy
este a főnököm szentkirályi szállásomra "hajtatott"
Trabantjával vagy Zsigulijával, érdeklődvén, hogy mi a
teendő, ha a főreduktor olajnyomással zűr van, ingadozik.
Mondtam, hogy ennek három oka lehet, nem megfelelő
olajmennyiség (kevés vagy sok), illetve a jeladó vagy a
műszer hibája.
(- És az olajszivattyú? -
kérdeztem (hs).
- Olyan nincs, a reduktor
belső kialakításánál fogva cirkuláltatja az olajat.)
- Jó, mondta a főnök, örülök hogy
tudod, holnap hajnalban indulsz Miskolcra, mert ottmaradt
egy gépünk olajnyomás-ingadozás miatt.
Hajnalban bementünk, összepakoltuk
a javításhoz szükségesnek vélt felszerelést. Beszálltunk
egy helikopterbe ami Szentkirályról ment Taszárra, és ha már
úgy esett, útbaejtette(!!!) Miskolcot is, ahol minket
kitett. Klementinán szálltunk le tölteni, azaz Mezőkövesden,
Magyarország legnagyobb beton-kifutós (3km) katonai
repülőterén.
Miskolcon kiraktak minket, azzal
hogy ha megjavítottuk a gépet majd azzal jövünk haza.
A személyzet már várt minket, az
olajszint rendben volt. Kicseréltük a mérőműszert, beindítottuk
a gépet, a hiba tovább makacskodott. Maradt az olajnyomás
jeladója.
Ekkor jutott eszembe, hogy
elkövettem egy hibát. A jeladót egy nagy villáskulccsal, nem
emlékszem, pontosan hogy 34-es, 36-os vagy ilyesmi
nagyságúval lehetett levenni. Ilyen kulcsot elfelejtettem
hozni. Ilyen az EMO gyári készletében nem is volt, elvileg a
sárkányosok dolga volt ennek a leszerelése de mivel
műszerhibára gyanakodtunk, olyan kolléga nem jött velünk.
Abban bíztam hogy valamelyik fedélzeti készletben majdcsak
van ilyen, sajnos tévedtem, nem volt.
Mi legyen? Még egy helikoptert
idekérni egy hiányzó villáskulcs miatt: nem tűnt
dicsőségtáblára való cselekedetnek. A miskolci repülőtér egy
vasúti pályaudvar mellett van, megláttam hogy a síneket
munkások javítják. Ismered Te is azt a bazi nagy
villáskulcsot, amit szíjjal visznek a vállukon mint a
puskát, ezzel húzzák meg a talpfák csavarjait. Gondoltam
megpróbálom.
A vasutasok nagyon
megtiszteltetve érezték magukat, boldogan adtak egy ilyen
kulcsot, még szép tisztára is törölték előtte, mégiscsak egy
helikopterhez kell !
A kulcs - mit ad Isten - megfelelő
méret volt, kicseréltük a jeladót, az olajnyomás-mérő pedig
indítás után megfelelő értéket mutatott. Felszálltunk és
szépen hazaindultunk.
Volt egy sorkatonánk, Maczkó Pálnak
hívták, nagyon rendes srác, na ő miskolci volt.
Természetesen bekerült a feladatot végrehajtó
brigádba. Szintén természetes hogy elkanyarodtunk a
lakótelep felé, ahol a menyasszonya lakott. A terv az volt,
hogy a dübörgésre a hölgy kijön az ablakhoz, és Pali tud
neki integetni. Ennek megfelelő magasságban, sebességgel és
közelségben mentünk el az adott ablak előtt. A hölgy,
ahogyan ez lenni szokott, nem jött ki, szegény srác egész
hazavezető úton azon morgott, hogy hol lehetett, miért nem
volt otthon, miért nem jött ki ?
Egyébként az is kiderült, hogy
miért maradt ott a gép. Kitelepült viszonyok között nem
szoktak ilyen jellegű hibával segítséget kérni, általában
hazarepülnek vele. Nos, mind a gépparancsnok, mind a
másodpilóta teljes rokonsága a környéken lakott, valamennyit
tisztességgel végig is látogattuk. A makacs menyasszonnyal
szemben ők előírásosan integettek, hajótörötteknek is
becsületére vált volna.
Ezután már szépen igyekeztünk haza,
én pedig az izgalmakba belefáradván elszundítottam.
Egyszercsak azt éreztem, hogy eltűnt alólam az ülés. Álomból
ébredve kis idő kellett hogy tisztázzam hol vagyok, mi merre
és ki kivel van. Hát, látom hogy a csapat egy tagja az ajtó
melletti lecsapható ülésen ül, és engem nézve a
fejhallgató mikrofonján át osztja az instrukciókat a
pilótának hogy: most! Gondolta, segít aludni. Felálltam,
hogy rendezzem vele ezt a problémát, abban a pillanatban
újra beleszólt a mikrofonba, a gép süllyedt vagy húsz
métert, én előbb a plafonon, rögtön utána pedig a padlón
találtam magam. Odaküzdöttem magam mellé, félig lelöktem
székről és mellé ültem, mert még nem tettem le a kérdés
megfelelő rendezéséről. Abban a pillanatban lebillentett a
székről, a bűvös "most!" megint elhangzott, én megint kaptam
egy-egy pofont a plafontól és a padlótól. Visszavonulót
fújtam, leültem és bekötöttem magam, így mentünk hazáig.
Természetesen futótűzként terjedt,
hogy én egy másik közlekedési szakág segítségét vettem
igénybe a helikopter javításához, azaz a
krampácsolóktól kértem kölcsön szerszámot. Le is baltáztak
érte kellően, pedig szerintem dicséretet érdemeltem volna,
mert nem lett volna olcsó mulatság még egy egy
helikoptert csak ezért ideküldeni. Az is igaz, hogy a
jeladót nem nekünk, hanem a sárkányosoknak kellett volna
leszedni, elvileg mi EMO-sok ezt a feladatot végre sem
hajthattuk volna. A kitelepült viszonyok között
ennyire rugalmasak igazán lehettünk. A főnökség azonban úgy
gondolta, egy kis felelősségre vonás sosem árt, hogy ne
érezze magát az ember túl magas lovon.
|