Ennél az esetnél tanultam meg, hogy az egészen kis betűvel
írt szöveget is el kell olvasni.
Szokásos hétfő, tíz gépen heti előkészítés, másodmagammal.
Ugyan a szabályok alapján egy mechanikusnak csak két gép
fért bele a munkaidejébe, de munka sok volt, mi meg csak
ketten. Általában az egyik sort én csináltam, a másikat a
beo. és középen találkoztunk (a csúcsom: egy hétfőn18
{tizennyolc !} előzetes előkészítést csináltunk B. Pubival,
mert aznap csak mi ketten voltunk hadra foghatóak. Egy
előzetes hivatalos normaideje 4 óra volt akkor.)
Egyszer csak jön a beo szomorú arccal és közölte az éppen
ellenőrzött gépen működtek a tűzoltó rendszer automata
palackjai. Miután kifejtettem, hogy apukája is inkább a
Robin Hood-ot nézte volna akkor a tévében pajzánkodás
helyett, ő válaszában hosszan sorolta az én balfogásaimat.
Végül közös nevezőre jutottunk, hogy a dádá elkerülése
érdekében hamar meg kell találni a rendellenes működés okát.
A gép egy korai háromdigites
oldalszámú- tehát az elsők között beérkezett - volt.
Odaérkeztemkor a
mechanikusa örömét fejezte ki a tűzoltó palackok cseréjének
gyakorlása okából. Én megjegyeztem, hogy könnyű annak, aki
látja mi törött, vagy lukas, - illetve most üres - de nekünk
nincs piros amper festékünk, hogy látszódjon hol folyik az
áram.
E rövid intermezzó után a lényegre
tértünk: szóltam a beo-nak mutassa meg hogyan csinálta az
ellenőrzést . Mindent jól csinált, de a végén megjegyezte,
hogy most nem villog a "tűzcsap nyitva" tabló pedig az előbb
villogott. Kérdeztem tőle:
- Ugye nem élesítetted a rendszert
?
- De - válaszolt- mert nem
folyamatosan égett, hanem villogott !
Most már nőnemű felmenője is szóba
került a diskurzusban . Elmagyaráztam neki, hogy a csap
nyitva maradt és ez indította el az automata palackokat. De
miért villogott a tabló? Ilyennel nem találkoztam korábban
és nem is hallottam róla.
Elkezdtük újból az ellenőrzést. Nem villogott ! Végül a
negyedik - ötödik alkalomnál elkezdett villogni. Ezután már
ügyesen kapcsolgatva akkor villogott, amikor akartuk. De
miért villog? Segítséget hívtam, a jav. o. szakemberei és
szakmai főnökeim is megnézték, de csak hümmögtek.
Mivel így nem repülhetett a gép
olyan döntés született, hogy be kell vinni a hangárba és az
ottani állomány keresse meg a hibát. Így is lett és én
másnap szabira mentem.
Mikor visszajöttem, érdeklődtem a
helyzetről. Azt a tájékoztatást kaptam, megtalálták azt a
relét, ami villogtatott, ki is cserélték, de nem múlt el a
hiba. A gépet visszaadták a századnak és a "kivizsgálás
alatt" kategóriájába van besorolva.
Akkoriban olvastam Murphy
törvényeit és a "Ha már végkép nem megy, olvasd el a
kezelési utasítást" törvény alkalmazása mellett döntöttem...
Az első tapasztalat az volt hogy a tűzoltó rendszer
kapcsolási rajzán nem szerepelt az az ominózus relé. Ha
nincs, akkor miért van és miért villogtat ? Már feladtam a
reményt amikor észrevettem a leírás végén néhány apró betűs
sort:
"Az 1970. előtt kibocsátott helikoptereken az ellenőrző
tárcsa túl gyors kapcsolásának esetére egy relét építettek
be ami a tűzcsap tabló villogtatásával jelzi, hogy túl
gyorsan kapcsoltak."
Mi meg ugye, később kiadott
rajzokból dolgoztunk és mivel korábban nem történt ilyen
hiba tapasztalat sem volt. Jelentettem a főnökeimnek: a gép
üzemképes .
Büszke voltam arra, hogy az
ezrednél én olvastam el először az apró betűt !
|