|
Az erotika és a repülés
Olvastam
egy könyvet az arab MiG-ekről és abban találtam egy érdekes
történetet. Amikor az első iraki MiG-21 pilóták kezdték
repüléseiket otthon, egy súlyos probléma merült fel. A
korábban Huntereken repülő hajózók nehezen szokták meg a MiG
nagyobb leszálló sebességét és sokszor hosszúra jöttek és
lefutottak a pályáról. Ekkor az alakulat parancsnoka egy új
leszálló jelet festetett a beton elejére, az ideális
talajfogási pontra amely -ahogy az angol szerző udvariasan
fogalmazott- egy női ölre hasonlított (hosszanti átlójára
állított rombusz). Ezt követően a story szerint, a legtöbb
pilóta már elsőre pontosan szállt le, de a gyengébbeknek sem
kellett kettőnél több gyakorlás. A speciális kiképző eszköz
csak a légierő parancsnok látogatásáig élt, mert mikor az a
reptérre érkezvén meglátta azt, azonnal eltávolítatta.
Ekkor gondoltam arra, hogy ez a téma még nem volt a honlapon
és talán valakit érdekel.
A katonai repülők bohém emberek, akik veszélyes hivatásuk
űzése közben próbálták az élet örömeit is kihasználni a
„kitudja holnap lesz-e rá lehetőségem” filozófia
jegyében. Ennek egyik megnyilvánulása volt a gépük
dekorálása, amely segítséget nyújtott az uniformizáltságból
való kitörésre, saját egyéniségük bemutatására. A katonai
hatóságok sokszor elnézőek voltak, mert nem akartak,
felesleges konfliktusokat gerjeszteni azokkal a katonákkal,
akik nélkülözhetetlenek és kevesen voltak és szolgálatuk
különösen veszélyes volta. Persze ezt az elnézést
befolyásolta a mindenkori hadi helyzet, a veszteségek és a
kulturális eltérések. Békeidőszakban szigorúbbak, háborúban
elnézőbbek voltak és békekötés után visszatért az eredeti
helyzet. Például az első öböl háborúban az angol
repülőgépeken sokszor a pornó határát súroló festések
jelentek meg a gépeken, amelyeket néha azonnal cenzúráztak,
nagyrészüket meg a harcok befejeződése után.

A cenzúrára ékes példa a koreai háború idején az okinavai
Kadena repülőtéren állomásozó B-29 bombázókra festett
meztelen hölgyek esete, melyekre a parancsnok nejének
érkezése után ruhát – általában fürdőruhát- kellett festeni.
Előtte:

Utána:

Természetesen az első időkben még nem fajultak el így a
dolgok. Először a barátnő, feleség neve esetleg arcképe
jelent meg a gépeken. Néha egész szerelmi történetet
szorítottak bele néhány szóba, mint az a Mustang pilóta
akinek kedvese megunta a várakozást és vigasztalódott egy
otthon maradttal:

Ez a jelenség több-kevesebb esetben majdnem minden hadviselő
félnél előfordult. De a merészebb ábrázolások először a
második világháború idején és gyakorlatilag csak az amerikai
gépeken jelentek meg. Az férfi magazinokban megjelenő,
csinos, lenge öltözetű lányok képeit egyre több gépre
festették fel ügyes kezű katonák. Talán a legnépszerűbbek az
Esquire magazinban megjelenő Alberto Vargas által rajzolt
lányok, amelyek aztán sok gépre kerültek fel,sok
változatban.( Bár Vargas egy időben Varga nevet írta képei
alá nem volt magyar, spanyol ősei voltak.)

Persze a gép neve és a leány megjelent a hajózók
bőrdzsekijén is. (Ne tévesszen meg senkit a német név a -
Der Grossaschvogel - a 8. légihadsereg egyik B-17 gépének
volt a neve)

A második világháború utáni fegyveres konfliktusokban újból
megjelentek a merészebb képek. Az én kedvencem a vietnámi
háború idejéből származó, egy F-105 gépen látható, enyhén 16
éven felülieknek engedélyezett ábra. A széttárt combú
hölgyet a földről, sőt még a levegőben sem igazán lehet
látni. Csak egy valaki láthatja jól, az utántöltő gép
operátora, akinek pont a széttárt combok közé kell bevezetni
a merev utántöltő csonkot.

A Draken
átképzésen részt vett első hat finn pilóta is érdekes
jelzést viselt sisakján.

Talán szokatlan, de az erotika ritkán hivatalosan is
megjelenhet. A holland 323 vadász század jelvénye a vadászó
Diana, akinek ruhája a hivatalos ábrázolásokon sem takarja
mindkét keblét.

Sőt, élő kiadásban hasonló öltözetben megjelent hivatalos
rendezvényeken, század bulikon. (A század gépe itt volt a
legutóbbi kecskeméti repülőnapon, de a hölgy sajnos nem.)

(Állítólag hasonló magyar fotó is készült, de e körül nagy a
homály. Igaz is lehet akár, hisz magam is láttam olyan fotót
ahol egy hölgynek ejtőernyős ugrás közben, összes ruhája az
ejtőernyője volt és alatta felismerhető a szolnoki
sportrepülőtér. Megvolt a kép, de sajnos elveszett.)
Néha a véletlenek adnak erotikus töltést egy repülőgépnek.
Mint például ez az Il-18 kísérleti példány, amely
orrkiképzése elgondolkodtató.

A végére hagytam egy propaganda fotót a második világháború
idejéből, amikor a csinos, pöttyös ruhájú leányzó,
csodálkozással vegyes lelkesedéssel fogja az Il-2 Pitot
csövét. Hát nekem nem a szocialista hadiipar teljesítménye
jutott az eszembe. (Gondoltam arra, hogy egy kis vágással
kiemelem a lényeget, de az már túl merész lett volna)

Persze sokkal több képet lehetne még bemutatni, de a célom a
figyelem felkelése és egy kis szórakoztatás volt. Ha valakit
érdekel még, tessék kutatni és elküldeni nekünk!
Szándékosan nem írtam a pornó és szex ipar produktumairól,
mert azok nem a repülőkről és a repülőgépekről szólnak.
Megsérteném azokat az embereket, akik egy esetleges
pajzánabb ábrázolással tették elviselhetőbbé azt a
kegyetlenséget, amit háborúnak hívunk.
***
Nem
tudtam megállni hogy ide citáljam egy korábban az
Aranysasban olvasott egymondatos anekdotát: Az X-35-tel
szemben alulmaradt vetélytársat, az X-32 prototípust valaki
találóan "Monica" névvel illette. Ki tudja kire gondolt a
gép láttán, Clinton elnök épp akkoriban tetőző botránya
idején...

A fenti
cikknek saját belső használatra az "Airotika" címet adtam.
Ha van kedvetek, folytassuk
együtt ! (hs)
|