<<
Bábosik László, aki a háború idején 8 éves volt,
emlékszik egy légi harcra, amely Újszász felett zajlott
1944-ben. Az idős szemtanú így idézi fel a történteket:
„azokban a napokban,
amikor az újszászi templomtorony égett, láttam, hogy Újszász
felől két repülőgép közeledett a tanyánk felé. Az egyik
menekült, mert az üldöző gép folyamatosan lőtte. Átrepülték
Újszász felől a Tápió-folyót, miközben az első gép füstölt.
A tanyánk közvetlenül a Tápió-gát tövében volt. Apám kint
állt az udvaron és gyorsan bezavart a házba, mert a tanya
mögötti nyárfák tetejét majdnem levitte az egyik gép. Ekkor
az üldözött gép – amelyen apámék látták a vörös csillagot -,
hirtelen visszafordult a Tápió irányába. Ekkor már darabok
hullottak le a gépről és égett is. Amikor a tanyánk felett
átrepült, apám látta, hogy a pilóta kiugrott az égő gépből,
de ekkor már olyan alacsonyan volt, hogy az ejtőernyője ki
sem nyílt, és a gép a következő pillanatban becsapódott a
földbe, ahonnan óriási vízoszlop tört fel, mivel elég szikes
és lápos volt a terület. A pilóta meghalt, a sorsáról
továbbiakat nem tudok, de emlékszem, hogy apám behozta a
tanyába a pilóta fejhallgatóját és a gép szárnyából egy
darabot, ami sokáig ott volt a tanyánk udvarában.”
A kutatást 2006-ban
Hegedűs Attila, Sípos Sándor és Magó Károly kezdték el. A
repülőgép lezuhanási helyét 2006. augusztus 23-án sikerült
műszerrel kimérni és a típusazonosításhoz szükséges
darabokat a felszínre hozni. Megállapítható, hogy a talált
darabok egy szovjetgyártású La-5FN típusú gépből származnak.
A lelet érdekessége, hogy Magyarországon ilyen típusú
repülőgép roncs eddig nem került elő.
A La-5-ös prototípusa 1941
decemberében készült el, de csak 1942 márciusában emelkedett
először a levegőbe. A La-5-ös maximális sebessége 600 km/h
volt 6450 méteren. A La-5 FN típus változat az 1943
áprilisában kezdődő teszteken már 642 km/h sebességgel
repült 6300 méter magasan. A típusból összesen 9920 darab
készült. A Szovjetunió legeredményesebb ász pilótája Ivan
Kozsedub a Szovjetunió háromszoros hőse is repült La-5-ösön
és 62 igazolt légi győzelmének egy részét ilyen géppel
aratta.

A rajzon a La-5F
típusváltozat látható. Az előkerült darabok alapján
valószínűleg hasonló volt a megtalált roncs eredeti festése.
A roncs történetének
kutatása az szovjet veszteséglisták és a szárazföldi harcok
tanulmányozásával kezdődött. A kivonuló német csapatok
1944.11.10-én gyújtották fel Újszászon a templomtornyot,
tehát a szemtanú által felidézett légi harc a november 10.-e
utáni napokban volt. Ebben az időszakban Jászberény
környékén dúltak a szárazföldi harcok, melyeket a szovjet és
a magyar-német légierő intenzíven támogatott. November
13.-án, 14.-én és 16.-án voltak heves légi csaták, melyekben
a harcoló repülő századok nagy veszteséget szenvedtek
mindkét oldalon. A kutatás során fontos momentum volt, hogy
a légi harc –Bábosik László szemtanú emlékei szerint- kis
magasságban zajlott, ezért a német és magyar légi győzelmi
jelentések között a kismagasságban lelőtt repülőgépeket
kerestük első sorban. Egy ilyen igénylést találtunk Heinz
Ewald főhadnagy 1944. november 16.-án jelentett egy lelövést
kismagasságban, ezért valószínűsíthető, hogy ez a gép került
elő.
Sajnos a szovjet pilóta
nevét eddig még nem sikerült kideríteni, valószínű, hogy a
szovjet 5. Légihadsereg 279. Hadosztályban szolgált.
A történeti kutatásokat
Punka György és Horváth Gábor segítették.
Heinz Ewald főhadnagy így
emlékezik vissza a november 16.-ai bevetésre:
„Szolnok-Debrecen-Tokaj
légterében szabadvadászat volt feladatunk. Szolnok felett
erős légvédelmi tüzet kaptunk, majd megcsillant a nap az
ellenséges vadászok kabintetején. A kisérőm magassági
fedezete mellett kezdődött a harc. 100 méter magasan
fordulóztunk, majd 80 méter magasról a Tisza árterébe
csapódott.”

Heinz Ewald
főhadnagy1943-tól szolgált az 52. vadászezrednél a
keleti-fronton. 1944 októberétől harcolt Magyarország
felett. A Jászberény környéki harcok után, 1944 november
30.-án kapta meg a Német kereszt arany fokozatát. 1945
január 2.-án lőtte le 50. ellenfelét. Utolsó légi győzelmét
1945 április 16.-án aratta egy Jak-9 felett.
Heinz Ewald főhadnagy 395
bevetésen összesen 84 légi győzelmet aratott.
A német légierő sikeres
ásza 2002 március 14.-én hunyt el.

Ewald főhadnagy egyik
Me-109-ese
A megfelelő szakhatósági
engedélyek megszerzése után a repülőgéproncs kiemelését a
Szolnoki Repülő Múzeum, az MH. 86. Szolnok Helikopter Bázis
és a Magyar Roncskutató Egyesület kutatói hajtják végre. A
leletmentés 2007.09.03-09.07. között kerül végrehajtásra. A
kiemelés logisztikai és technikai biztosítását az MH. 86.
Szolnok Helikopter Bázis végzi.

>> |