 |
Néhány órával a kiemelés után, az
ásatás helyszínén. |
 |
2008. május
Az Újszászon kiemelt La-5FN
motorját sárgombóc formájában láttuk utoljára. A kérdés
jogos: mi van vele?
Rengeteget dolgoztak a motoron a
tél folyamán. Mégy nincs kiállítható formában, de már nagyon
sok minden látható a hatalmas motor maradványaiból.
A sorkatona koromból jól (fenét
volt jó !) ismert "stokin" két, a segédhajtáshoz tartozó
fogaskerék. |
 |
Balra a légcsavar, a ház pereménél
kezdődik a légcsavar reduktora. Mögötte (a képen a peremtől
jobbra az első hengerkoszorú szelepmozgató rúdjainak
csonkjai látszanak. A két hengerkoszorú után a hátsó
szelepvezérlő rendszer következik.
Meglepően hosszú a motor, ahhoz
képest hogy a hengerek elrendezése csillag. |
 |
A hengerfejek nincsenek a helyükön,
de még így is elgondolkodik az ember, hogy egy ekkora darab
vas hogy a fenébe képes a levegőbe
emelkedni ?! |
 |
A hátsó hengerkoszorú szelepvezérlő
mechanizmusa. Ebből akár a működése (közel sem olyan
egyszerű mint a soros motoré !) is megérthető. |
 |
Egy munkafázissal később:
felszerelték a légsűrítő járókerekét és a segédberendezések
hátsó csoportjának hajtására szolgáló fogaskereket. |
 |
Szépen megformált
kompresszor-járókerék. Nem könnyű megnevezni a típusát:
minden második lapát félaxiális, a többi sima radiális... |
 |
A tengely végén az indító
berendezés tengelykapcsolójának motor felőli fele. A sajátos
kialakítás segíti elő, hogy a motor beindulásakor az indító
berendezés lekapcsolódjon.
Az indítást egyébként egy inercia
(lendkerekes) rendszer végezte, mint nagyon sok más
repülőgép-motoron. Az indító lendkerekét villanymotor
(szükséghelyzetben kézi kurbli) pörgette fel egy áttételen
át tízezres fordulatszámra. Ezt a viszonylag kis tömegben
tárolt nagy mozgási energiát használták fel a motor
átforgatására. |