Ez a gyújtómágnes Békéscsaba mellől
került elő, második világháborús, azonosítatlan roncs több
kézen átment darabjaként.
Némi szemlélődés és után
megállapítható, hogy 14, azaz 2x7 hengeres csillagmotort
szolgált. De milyen gyártmányú gépen? Szovjet, német, angol,
amerikai, magyar és más gyártmányú repülőgépeken egyaránt
voltak ilyen hengerszámú motorok. Azt is megszoktuk már,
hogy egy-egy fontos motoralkatrész akár a szembenálló felek
eszközein is roppant hasonló tudott lenni.
Ezen a gyújtómágnesen szokatlanul
kevés a felirat, a gyártót egy RB jelzés látszik
azonosítani. Az R betű nem szerepel a cirill ABC-ben, tehát
a mágnes nem orosz gyártmány, bármennyire is hasonlít
mondjuk az AS-82 motor mágnesére. Az amerikai gépeken
megszokhattuk, hogy tele vannak jelzésekkel és
táblácskákkal. Lehet hogy ez a mágnes egy kisebb nemzet
gyártmánya? Magyar? Netán Román?
Ha van ötleted, információd, várjuk
jelentkezésedet.
|
 |
A gyújtómágnes egyik... |
 |
...és másik oldala |
 |
Az elosztóház fedele, rajta középen
az indítómágnes/zümmer nagyfeszültségű bemenete. Indításkor
a nagyfeszültséget kívülről vezették be, mert a mágnes csak
egy bizonyos fordulatszám felett volt képes a szikrához
elegendő feszültséget szolgáltatni. |
 |
A (számunkra) ismeretlen gyártó
jele.
Ha tudsz róla valamit, oszd meg
velünk ! |
 |
Itt kapta a mágnes a hajtást |
 |
Ez a tengelykapccsoló biztosította
a nagyobb fordulatszámhoz tartozó nagyobb előgyújtást |
 |
Ezek a röpsúlyok változtatták a két
összekapcsolt tengely (a motor és a gyújtómágnes) egymáshoz
képesti szögét a fordulatszám függvényében |
 |
A tengelyen lévő ellendarab, jól
látszik a röpsúlyok körmeinek illeszkedő hornya |
 |
A nagyfeszültségű gyújtótekercs
fedele levéve. A barna színű bakelit tokban van a
gyújtótekercs, ami tulajdonképpen egy auto-transzformátor,
amelyen a forgó álladó mágnes változó erőtere is áthalad. Az
autotranszformátor kisfeszültségű tekercsének áramát
szaggatja a két megszakító kalapács.
A fémhenger a kondenzátor, amely a
megszakító kalapácsok szikrázását csökkenti. |
 |
Kivettük a nagyfeszültségű
tekercset a helyéről. |
 |
A tekercs alatti részben forog az
állandó mágnes, amelynek gyorsan változó fluxusát a lemezelt
vasmag átvezeti a gyújtótekercsen. Így indukálódik a
működéshez szükséges feszültség. |
 |
A gyújtótekercs. a rajta lévő kerek
réz kivezetés a nagyfeszültségű kimenet |
 |
A kép közepén lévő, szénből készült
csúszóérintkező viszi tovább a gyújtófeszültséget a
gyújtáselosztó üreges tengelyén át az elosztó rotorjára.
Érdemes megnézni a gyújtótekercs
feletti fedél tömítését: a kábelek réz árnyékoló
harisnyájára hasonlít. |
 |
A gyújtótekercsen is feltüntették a
gyártó jelzését. |
 |
A megszakítóház belseje. két
megszakító-kalapács van benne, de nem egyszerre dolgoznak. A
2x7 hengeres motor egy-egy koszorúját látják el
gyújtószikrával, tehát fél hengerosztásnyira, azaz 360/14
foknyira vannak eltolva a pontos szembeni helyzettől.
Párhuzamosan vannak kapcsolva,
alaphelyzetük nyitott, az aktív megszakító zárja a
kisfeszültségű tekercsrész áramkörét. A kimenetük közös: a
kisfeszültésgű tekercs "meleg" pontja |
 |
Jól látszik, hogy a meghajtó fém
fogaskerék egy jóval nagyobb átmérőjű, az elosztó rotort
hajtó bakelit fogaskerékhez kapcsolódik. A rotor
mindenképpen a főtengely fordulatszámának felével kell hogy
forogjon. A nagyobb fordulatszámú meghajtó tengelyen lévő
forgó állandó mágnes éppen a megszakítás pillanatában kelti
a legnagyobb fluxusváltozást.
A mágnes tengelyfordulatonként 4
szikrát ad. |
 |
A megszakító kalapácsokat vezérlő
bütyköstengely. |
 |
Az elosztóházon belül lévő
bakelitfedél, rajta forgásirány és helyzet-azonosító jelzés. |
 |
Az elosztófedél külseje a csavaros
csatlakozású gyújtókábelekkel. |
 |
Az elosztófedél belseje, a 14
henger gyertyáihoz vezető érintkezőkkel. Ezekhez az
érintkezőkhöz a fentebb látható piros színű elosztó-rotor
végén lévő érintkező juttatja el az aktuális henger
gyújtógyertyájához a gyújtófeszültséget. |
 |
Azonosításra alkalmas jelzések. A
sugaras ábra közepén a már látott "RB" betűk, a három gomba
jelentésének megismerése még várat magára. |