 |
Nándi barátunk elküldte az
Erfeldt-személyzet képét is:
A képen balról jobbra:
Hátsó sor (állnak):
Wheeler, Nagle, Waits, Troy,
Bernhardt, Lenburg;
Első sor (guggolnak):
Erfeldt, Barrowcliff, Brown
Hátborzongató azokat a fiatal,
mosolygó arcokat látni, akik nem élték túl azt a napot.
Köszönet Mohos Nándornak, aki a
fenti cikket és képet a rendelkezésünkre bocsátotta! |
 |
Vargha Sándor két egykori,
szenzációs felvétele következik, amelyeket a
Szent-György-hegy oldalából készítetett:
Fent a végzetesen megsérült
bombázó, lejjebb az őt lelövő romboló. |
 |
A becsapódás pillanata.
Ezeket a képeket, és a roncs
illetve az emberi maradványok kiemelésének (2007.) körülményeiről
szóló rövid írást megtaláljátok a honvedelem.hu
című honlap "hazai hírek"
rovatában. |
Kérdezhetnéd, hogy miként jön ide a
Repülőmúzeum?
Nos, az amerikaiak ez évben a
roncsokat kiemelték majd az emberi maradványokat illetve a
hozzájuk tartozó ruházat darabokat különválasztották és
elvitték. A roncsokat a Repülőmúzeum kapta meg, három
légcsavar-agy, egy motortorzó és 20-30 zsák apróbb
roncsdarab formájában. |
 |
Látkép a Múzeumban egyelőre
ideiglenesen tárolt roncsokról. Elöl két termetes
páncéllemez-darab, hátrább három légcsavar-agy egy-egy
tollal, egy motor-torzó, válogatott darabok, és az apró
roncsdarabokat tartalmazó láda. |
 |
Egy motor maradványai. A hengerek
leszakadtak, a motor tengelye elferdült, a reduktorház
letört. |
 |
Az egyik légcsavar-agy, a reduktor
bolygóművével. Érdekes: mindhárom légcsavar a reduktor
azonos részénél tört el a becsapódáskor, nyilván itt volt a
leggyengébb.
Még érdekesebb: a légcsavar-tollat
a becsapódás a vitorla helyzethez képest 180°-kal
megfordította! |
 |
Ez a légcsavar-toll is átfordult. |
 |
Ez a légcsavar-toll előírásosan
vitorla-helyzetben áll, de a helyükről kitüremkedett
gumitömítések azt sejtetik hogy nem a pilóta állította oda. |
 |
Egy deformálódott henger, a
hűtőbordák a becsapódás utáni tűzben megolvadtak. |
 |
Egy generátor maradványai. |
 |
Egy olajhűtő és egy másik
generátor. |
 |
Egy ismeretlen célú elektromotor. |
 |
Nézzük meg a pusztulás fokozatait:
A tűzben az alumínium alkatrészek
elolvadtak. |
 |
Ez a lemez egy darab, a becsapódás
ereje iszonyatosan összegyűrte. Festés vagy nem volt rajta,
vagy leégett. |
 |
Ez a lemez összegyűrődött ugyan, de
az eredeti színekben pompázik. Élmény látni a bombázó
eredeti színét! |
 |
Az üzemanyag rendszer egy
szerelvénye, gyaníthatóan visszacsapó szelep. Szerintem némi
tisztogatás után tökéletesen ellátná a feladatát ma is. |
 |
Egy oxigénpalack réz szerelvénye.
Szépen csillog a napfényben, a számokat mintha most vésték
volna bele. Mit neki a becsapódás, a tűz és a földben
töltött 63 év... |
 |
Ez egy nagy áramra mértezett
csatlakozó, az egyik méretes réz érintkező még benne van.
Hanem a "szigetelőanyag" mai szemmel roppant furcsa...
|
 |
Egy jelzőlámpa búrája,
borostyánsárga színben. Róla lesz szó az EGYÉB rovatban is!
|