Az R–26S Góbé egy kétüléses,
kétkormányos, fémépítésű kiképző vitorlázó repülőgép. A
tervezés és gyártás a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi
Gyáregységében folyt Rubik Ernő irányítása alatt.
A sportrepülést is felügyelő Magyar
Honvédelmi Sportszövetség (MHS) 1958-ban adott megbízást a
Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregységének (PGE) egy
alapfokú kiképző vitorlázó repülőgép, egy egyedül repülésre
alkalmas együléses iskolagép, valamint egy standard
kategóriájú teljesítmény-vitorlázó repülőgép
kifejlesztésére. Mindhárom gép esetében követelmény volt a
fémépítésű kialakítás.
Az iskolagép tervezése R-26
típusmegjelöléssel kezdődött, több elődtípus (R-23, R-25)
szerkezeti jellemzőinek felhasználásával. Az R–26P1
típusjelű első prototípus 1960. május 6-án hajtotta végre
első felszállását Esztergomban. A gép V-farokfelülettel és
denevérszárny-féklapokkal rendelkezett.
Az 1961-ben elkészült második prototípus
már hagyományos kialakítású farokfelületet és Göppingen
rendszerű féklapokat kapott. A sorozatgyártásra kész R-26s
'Góbé' 1963. június 6-án repült először. Gyártása 1963–1965
között folyt Esztergomban, ez idő alatt 115 db készült.
Szombathelyen 1982-től újabb 78 darabot
gyártottak az amerikai és európai légügyi előírásoknak
megfelelő típusváltozatból R-26SU Góbé '82 típusjelzéssel.
A gépek nagy része még repülőképes/repül, az egyik
legelterjedtebb vitorlázó típus a magyarországi reptereken.
(by Tamás)
R-26S "Highlander"
The R-26S "Highlander" (more accurately, it's a nickname for
Szekelys, that is, Transylvanian Hungarians) was a two-seat
metal training glider. The design and construction was
undertaken at the Pest Region Machine Works' Esztergom
Factory Unit (PGE) under the direction of Erno Rubik (the
father of Cube fame).
In 1958, the Hungarian Defence Sport Association entrusted
the PGE to design and
construct a basic training glider, a single-seat exercise
glider and a high performance glider. In all three cases,
metal construction was a requirement. The planning of the
exercise glider began with the R-26 type designation, using
features
from several preceding types (R-23, R-25). The first
prototype, the R-26P-1, made its first flight on May 6, 1960
in Esztergom. The plane had a V-tail and bat-like flaps.
The second prototype, built in 1961, received a standard
empennage and Goeppingen-system flaps. The production-ready
R-26S "Highlander" made its first flight on June 6, 1963.
115 were built in Esztergom between 1963 and 1965. Starting
in 1982, 78 more were built in Szombathely, modified to meet
American and European air traffic standards, under the
R-26SU designation.
Most of the aircraft are still flying; it is one of the most
common glider types in Hungary.
|
Adatok
Rendeltetés: vitorlázó
Tervező: Rubik Ernő
Hossz: 9 m
Fesztáv: 14 m
Magasság: 1,37 m
Szárnyfelület 18 m²
Szerkezeti tömeg: 220 kg
Max. felsz. tömeg: 420 kg
Max. siklószám 23,7 (81 km/h-nál)
Max. sebesség: 165 km/h
Utazó sebesség: 81 km/h
Átesési sebesség: 56 km/h
Szárnyterhelés: 23,3 kg/m²
Ballaszt: nincs
(by Tamás)
Particulars:
Function: glider
Designer: Erno Rubik senior
Length: 9 m
Wingspan: 14 m
Height: 1.37 m
Wing area: 18 m^2
Weight: 220 kg
MTOW: 420 kg
Max glide ratio: 23.7 (at 81 km/h)
Max speed: 165 km/h
Cruise speed: 81 km/h
Stall speed: 56 km/h
Wing loading: 23.3 kg/m^2
Ballast: none |