REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

R-26 S Góbé

Fordítás / Translation: Frank Valoczy

 

Az R–26S Góbé egy kétüléses, kétkormányos, fémépítésű kiképző vitorlázó repülőgép. A tervezés és gyártás a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregységében folyt Rubik Ernő irányítása alatt. 

A sportrepülést is felügyelő Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) 1958-ban adott megbízást a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregységének (PGE) egy alapfokú kiképző vitorlázó repülőgép, egy egyedül repülésre alkalmas együléses iskolagép, valamint egy standard kategóriájú teljesítmény-vitorlázó repülőgép kifejlesztésére. Mindhárom gép esetében követelmény volt a fémépítésű kialakítás.

Az iskolagép tervezése R-26 típusmegjelöléssel kezdődött, több elődtípus (R-23, R-25) szerkezeti jellemzőinek felhasználásával. Az R–26P1 típusjelű első prototípus 1960. május 6-án hajtotta végre első felszállását Esztergomban. A gép V-farokfelülettel és denevérszárny-féklapokkal rendelkezett.

Az 1961-ben elkészült második prototípus már hagyományos kialakítású farokfelületet és Göppingen rendszerű féklapokat kapott. A sorozatgyártásra kész R-26s 'Góbé'  1963. június 6-án repült először. Gyártása 1963–1965 között folyt Esztergomban, ez idő alatt 115 db készült.

Szombathelyen 1982-től újabb 78 darabot gyártottak az amerikai és európai légügyi előírásoknak megfelelő típusváltozatból R-26SU Góbé '82 típusjelzéssel. 
A gépek nagy része még repülőképes/repül, az egyik legelterjedtebb vitorlázó típus a magyarországi reptereken.

(by Tamás)

 

R-26S "Highlander"

The R-26S "Highlander" (more accurately, it's a nickname for Szekelys, that is, Transylvanian Hungarians) was a two-seat metal training glider. The design and construction was undertaken at the Pest Region Machine Works' Esztergom Factory Unit (PGE) under the direction of Erno Rubik (the father of Cube fame).
In 1958, the Hungarian Defence Sport Association entrusted the PGE to design and
construct a basic training glider, a single-seat exercise glider and a high performance glider. In all three cases, metal construction was a requirement. The planning of the exercise glider began with the R-26 type designation, using features
from several preceding types (R-23, R-25). The first prototype, the R-26P-1, made its first flight on May 6, 1960 in Esztergom. The plane had a V-tail and bat-like flaps.
The second prototype, built in 1961, received a standard empennage and Goeppingen-system flaps. The production-ready R-26S "Highlander" made its first flight on June 6, 1963. 115 were built in Esztergom between 1963 and 1965. Starting in 1982, 78 more were built in Szombathely, modified to meet American and European air traffic standards, under the R-26SU designation.
Most of the aircraft are still flying; it is one of the most common glider types in Hungary.
 

Adatok

 Rendeltetés:              vitorlázó
 Tervező:                     Rubik Ernő
 Hossz:                        9 m
 
 Fesztáv:                     14 m
 Magasság:                1,37 m

 Szárnyfelület              18 m²
 Szerkezeti tömeg:    220 kg
 Max. felsz. tömeg:     420 kg
 Max. siklószám         23,7 (81 km/h-nál)
 Max. sebesség:        165 km/h
 Utazó sebesség:       81 km/h
 Átesési sebesség:    56 km/h
 Szárnyterhelés:          23,3 kg/m²
 Ballaszt:                      nincs

 

(by Tamás)

Particulars:

Function: glider
Designer: Erno Rubik senior
Length: 9 m
Wingspan: 14 m
Height: 1.37 m
Wing area: 18 m^2
Weight: 220 kg
MTOW: 420 kg
Max glide ratio: 23.7 (at 81 km/h)
Max speed: 165 km/h
Cruise speed: 81 km/h
Stall speed: 56 km/h
Wing loading: 23.3 kg/m^2
Ballast: none

Rubik Ernő legsikeresebb vitorlázó repülőgépe.

Erno Rubik's most successful glider.

Rubik Ernő találmánya, a sajátosan hullámosított szárny több gépén visszaköszön.

 

(Még a bádogtetőn is...)

Erno Rubik's invention, the distinctively wavy wing, reappears on several other designs.

(and on corrugated metal roofs...)

Az utolsó nagyjavítás feljegyzései.

The data of the last major overhaul.