A Messerschmitt Bf 108 Tájfun egy
német gyártású egymotoros sport és túrarepülőgép, amit a
Bayerische Flugzeugwerke (Bajor repülőgépgyár)fejlesztett
ki. A Bf 108 teljesen fémépítésű volt és számos
olyan újítást tartalmazott amelyek megalapozták a későbbi
modern repülést. A gép sok jellemzőjét felhasználták a
Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgépnél is. Wilhelm Emil
Messerschmitt a 30-as évek elején készítette el M.35 típusú
kétüléses gépét, később ez jelentette az alapot az M.37-es
típushoz, amely később a Bf 108 nevet kapta. A tervezés
1933-ban indult az 1934-es 4. Challenge de Tourisme
Internationale repülőversenyen való részvételre. A
prototípus első repülését 1934. június 13-án teljesítette
egy 250 lóerős Hirth HM 8 U fordított-V motorral. A géppel
kapcsolatos pozitív visszajelzések alapján megszületett
1935-ben a B szériaverzió. A széria gép már négyüléses volt,
mérete is megnövekedett, a gyártás 240 lóerős Argus As 10
motorral történt. A géppel számos világrekordot állítottak
fel, a repülőversenyeken is jó eredményeket ért el. Sok
országban repült, több ország a II. Világháborúban is
alkalmazta futárgépként. Franciaország egy altípusát a
háború után is gyártotta Nord Pingouin néven Renault
motorral. 1963-ig teljesített aktív szolgálatot, sok
példánya még ma is repülőképes. Magyarország 7 db. Bf 108
típusú repülőgépet alkalmazott futár, felderítő
feladatkörben.
(by Tamás) |
Adatok
Rendeltetés: futár/ felderítő/
túragép Hossz:
8.3 m
Fesztáv: 10.5 m
Magasság: 2.3
m
Szárnyfelület: 16 m²
Szerkezeti tömeg: 860 kg
Motor: Argus As 10
fordított V8 motor (240
lóerő)
Max. sebesség: 315 km/h
Hatótáv: 1,000 km
Csúcsmagasság: 6,200 m
(by Tamás) |
 |
Érkezett:
2006.08.28. A törzs
egyelőre a sátorhangárban kapott helyet, a szárnyak és
egyebek pedig a féltető alatt.
Felújítása nem kevés időt vesz
majd igénybe.
Akkor bizonyára jobb képeket
lehet majd készíteni! |
 |
A
légcsavar-tengely viszonylag jó állapotot mutat. |
 |
A nagy látószögű
optika torzít. Itt nagyon szűk a hely ahhoz, hogy
megnézhessük a gép vonalait. |
 |
A rádiótér
fedele utólag készülhetett. |
 |
Német birodalmi
hadijel, és iszonyú narancssárga szín. Úgy hallottam hogy
egy filmforgatáson kapta szegény ezt a gyalázatos külsőt. |
 |
A jobb szárnytő
a futóval és francia nyelvű feliratokkal. |
 |
A jobb futó.
Visszaköszön a Me-109 legendásan gyenge és kis nyomtávú
futója, amely különösen rosszul bírta az egyenetlen talajt. |
 |
A bal főfutó
kereke. |
 |
A négyszemélyes
kabinfülke jobbról... |
 |
...és balról. A
plexi rendesen feszülhet, ha ennyi helyen berepedt. A pilóta
szellőzőablaka is eltört. |
 |
A jobb hátsó
ülés szellőzője. Látványos, de nem éppen könnyen gyártható. |
 |
A szárnyak a
féltető alatt kaptak ideiglenes elhelyezést. |
 |
A motor
adattáblája. A
Renault gyártotta a Hispano Suiza licensze alapján (?), a
típust sajnos nem tudom kibetűzni. A gyártás ideje
1946.08.02. motorszám 03653.
Névleges teljesítmény
220 LE/2500 rpm, maximális teljesítmény 230 LE/2500 rpm.
Felülvizsgálat és
olajcsere 30 üzemóránként.
Látszanak még
beállítási szögek, amelyek vagy a gyújtásra, vagy a
szelepekre vonatkoznak. Idővel megfejtjük! |
 |
A törzs oldalán
a kis táblák vannak, bizonyára a felülvizsgálatokat jelzik.
Ha jól értelmezem, akkor az
egyiket 1951.-ben, a másikat közvetlenül 1955. karácsonya
előtt, december 23.-án érvényesítették - azóta talán mát
elporladt kezek. |