REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Messerschmitt Me-108 Taifun (Nord 1002)


 

A Messerschmitt Bf 108 Tájfun egy  német gyártású egymotoros sport és túrarepülőgép, amit a Bayerische Flugzeugwerke (Bajor repülőgépgyár)fejlesztett ki. A Bf 108 teljesen fémépítésű volt és számos olyan újítást tartalmazott amelyek megalapozták a későbbi modern repülést. A gép sok jellemzőjét felhasználták a Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgépnél is. Wilhelm Emil Messerschmitt  a 30-as évek elején készítette el M.35 típusú kétüléses gépét, később ez jelentette az alapot az M.37-es típushoz, amely később a Bf 108 nevet kapta. A tervezés 1933-ban indult az 1934-es 4. Challenge de Tourisme Internationale repülőversenyen való részvételre. A prototípus első repülését 1934. június 13-án teljesítette egy 250 lóerős Hirth HM 8 U fordított-V motorral. A géppel kapcsolatos pozitív visszajelzések alapján megszületett 1935-ben a B szériaverzió. A széria gép már négyüléses volt, mérete is megnövekedett, a gyártás 240 lóerős Argus As 10 motorral történt. A géppel számos világrekordot állítottak fel, a repülőversenyeken is jó eredményeket ért el. Sok országban repült, több ország a II. Világháborúban is alkalmazta futárgépként. Franciaország egy altípusát a háború után is gyártotta Nord Pingouin néven Renault motorral. 1963-ig teljesített aktív szolgálatot, sok példánya még ma is repülőképes. Magyarország  7 db. Bf 108 típusú repülőgépet alkalmazott futár, felderítő feladatkörben.

(by Tamás)

Adatok

 

 Rendeltetés:    futár/ felderítő/ túragép  Hossz:                      8.3 m
 Fesztáv:                   10.5 m
 Magasság:              2.3 m
 Szárnyfelület:           16 m²
 Szerkezeti tömeg:   860 kg  
 Motor:                   Argus As 10

                               fordított V8 motor                                   (240 lóerő)
 Max. sebesség:       315 km/h
 Hatótáv:                    1,000 km  
 Csúcsmagasság:    6,200 m

 

(by Tamás)

Érkezett: 2006.08.28.

A törzs egyelőre a sátorhangárban kapott helyet, a szárnyak és egyebek pedig a féltető alatt.

Felújítása nem kevés időt vesz majd igénybe.

Akkor bizonyára jobb képeket lehet majd készíteni!

A légcsavar-tengely viszonylag jó állapotot mutat.
A nagy látószögű optika torzít. Itt nagyon szűk a hely ahhoz, hogy megnézhessük a gép vonalait.
A rádiótér fedele utólag készülhetett.
Német birodalmi hadijel, és iszonyú narancssárga szín. Úgy hallottam hogy egy filmforgatáson kapta szegény ezt a gyalázatos külsőt.
A jobb szárnytő a futóval és francia nyelvű feliratokkal.
A jobb futó. Visszaköszön a Me-109 legendásan gyenge és kis nyomtávú futója, amely különösen rosszul bírta az egyenetlen talajt.
A bal főfutó kereke.
A négyszemélyes kabinfülke jobbról...
...és balról. A plexi rendesen feszülhet, ha ennyi helyen berepedt. A pilóta szellőzőablaka is eltört.
A jobb hátsó ülés szellőzője. Látványos, de nem éppen könnyen gyártható.
A szárnyak a féltető alatt kaptak ideiglenes elhelyezést.
A motor adattáblája.

A Renault gyártotta a Hispano Suiza licensze alapján (?), a típust sajnos nem tudom kibetűzni. A gyártás ideje 1946.08.02. motorszám 03653.

Névleges teljesítmény 220 LE/2500 rpm, maximális teljesítmény 230 LE/2500 rpm. 

Felülvizsgálat és olajcsere 30 üzemóránként.

Látszanak még beállítási szögek, amelyek vagy a gyújtásra, vagy a szelepekre vonatkoznak. Idővel megfejtjük!

A törzs oldalán a kis táblák vannak, bizonyára a felülvizsgálatokat jelzik.

Ha jól értelmezem, akkor az egyiket 1951.-ben, a másikat közvetlenül 1955. karácsonya előtt, december 23.-án érvényesítették - azóta talán mát elporladt kezek.