REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Mi-2

Fordítás / Translation: Frank Valoczy

Újabban ez a Mi-2 van kiállítva. Nagyon szép állapotban van, az üzemanyag-tartály "kötelező" horpadásai ellenére.

A Mi-1 utódtípusának tartják, bár részemről nehezen találok köztük hasonlóságot.

 

Egy kis büszkélkedés: Ez a kép szerepelt a 2007.-es kecskeméti repülőnapon rendezett kiállításon, a Múzeum standján.

 

Recently this Mi-2 was put out on display. She's in great shape, despite the "mandatory"
dent on the fuel tank. It's considered to be a development of the Mi-1, though for my part, I'm hard pressed to find many similarities.

Just a little bit of pride: this photo was part of the museum's display at the 2007 Kecskemet air show.
 

Az az igazság, hogy azokra a múzeumi géptípusokra kisebb érdeklődéssel nézek, amelyek manapság is jelentős számban repülnek.

Ehhez képest nagyon megtetszett ez a kis helikopter !

 

A fenti kép készítése óta kinőttek a levelek, nekiállunk a Mi-2 körüljárásának, kívül-belül.

Sajnos a nap süt, nem segítvén a körülfényképezést.

 

Truth be told, I'm a little less interested in those aircraft at the museum that
are still in service in significant numbers today. Despite this, this little helicopter
really caught my fancy!

Since I took the picture above, the leaves have grown out, so we'll get to the walkaround, inside and outside. Unfortunately it's quite sunny, not helping the cause of all-around photography.

Ha a tetejéről kitakarod a kissé otromba gépteret, tényleg emlékeztet a Mi-1-re (meg még vagy háromszáz másik típusra)...

 

If you block out the somewhat ungainly engine area on top, it really is reminescent of the Mi-1 (and about 300 other types, too).

A helikoptereken szokásos módon a pedálok mellett is ablak segít a pilótának leszálláskor.

A pitot-cső szép fényes, viszont a létra szerepét kevéssé értem: a bal oldali ajtón lehetetlen beszállni, mert csak kb. 20 cm-et lehet hátratolni. Egy későbbi képen fogod látni a gyárilag felszerelt ütközőt. 

 

As is usual on helicopters, windows by the pedals assist the pilot during
landing. The pitot tube is nice and shiny, but I hardly understand why the step rung is there: it's impossible to get inside through the left door, as the maximum opening is only about 20 cm.
On a later photo you'll see the factory-installed bumper that limits how far the
door can open.

 

A két GTD-350 típusú szabadturbinás hajtómű háza aránytalanul nagy a gép méretéhez képest.

 

The casing for the two GTD-350 turbines is disproportionately large compared to the size of the machine.

Ezen a képen is a "púp" mérete tűnik először szembe.

 

On this photo too, the first thing that strikes the viewer is the size of the "bump."

Akárcsak a Mi-4 és a Mi-8 esetében, innen nézve a Mi-2 is kimondottan röpképtelen madárra emlékeztet.

 

Just like the Mi-4 and Mi-8, from this angle the Mi-2 is very reminescent of a flightless bird.

A farokrotor jóval szimplább a nagyobb tesókénál, de ez sem egyszerű. A lapátok villamos jégtelenítésűek, jól látszik a kábel és a  csúszógyűrű háza.

 

The tail rotor is a lot simpler than those on the bigger sisters, but even this can't be called simple. The blades are deiced electrically, the housing for the cable and
slide-ring is very visible.

Ennél a gépnél a farokrotor hajtótengelyét nem a tartó szerkezetén belül, hanem felette, burkolattal védve helyezték el.

 

In the Mi-2 the tail rotor's driveshaft was placed not inside the boom, but on top of it, hidden underneath a fairing.

Trimmelhető vezérsík, rugós faroktámasz. A faroktartón iránytörés van, a törés tövében általam nem ismert célú doboz, elektromos érzékelőket sejtet.

 

Trimable control surface, sprung tail support. There's a turn in the boom, at the root of the turn there's a box, whose purpose is outside the realm of my knowledge. But it suggests electronic sensors of some sort.

Nem véletlenül nevezték el Csirkecomb-nak...

 

There's a reason why it's nicknamed "drumstick."

A főrotoron nem a Mi-1-nél és a Mi-4-nél használt tárcsa alakú rugós csillapítótagot használták, hanem dugattyús szerkezetet.

 

The main rotor's oscillation dampers use pistons, unlike the disc-shaped spring dampers on the Mi-1 and Mi-4.

A "püspökfalat" két oldalán vannak a jelzőrakéták, ezen az oldalon egy csatlakozó-doboz is van.

 

On either side of the rear are the signal flare dispensers; on this side, there's a junction box, too.

Ez van alatta, a három csatlakozóból csak az 50 bar-os sűrített levegőét ismerem.

 

A két ismeretlen csatlakozó a fő és vész hidraulika földi csatlakozója, melyek segítségével lehet nyomás alá helyezni e rendszereket a hajtómű indítása nélkül.

NA

 

This is under the cover, but from the three connections, I only recognise the 50-bar one for compressed air.

The two unrecognised connections are the main and emergency hydraulic connections,
with which the hydraulic system can be pressurised without starting the engine. NA.

 

A gép két oldalán van a két külső üzemanyag-tartály. Felül a töltőnyílás (benne szintmérő pálca, mint a Trabanton), mellette a pásztorbot alakú szellőzőcső.

 

On either side of the bird are the two external fuel tanks. The filler is on top (with a dipstick attached, like on the Trabant), beside it, the ventpipe shaped like a shepherd's
staff.

A tartály alulnézetben. A tartók eléggé takarják gép felé menő hajlékony csövet.

 

The fuel tank from below. The tanks conceal the flexible pipe leading inside the machine quite well.

A gép orrán kétoldalt ugyanolyan érzékelők, mint a faroktartón.

 

On the nose are two sensors much like the one on the tail boom.

A gép hasán az orrfutó előtt leszálló fényszóró.

 

On the underside in front of the nosegear is the landing light.

A gép hasán merevítő bordák is vannak. Mindenféle köteleket-kábeleket is látunk, feltehetően teher függesztésére szolgálnak.

Van egy előre néző nyílás is, bizonyára a kabin fűtő-szellőző rendszerének bemenő levegőjét szolgáltatja.

 

There are stiffening ribs along the belly, and we can see all manner of cables and ropes, possible for attaching cargo. There's a foreward-facing opening too, that
probably serves as an intake for the heating and ventilation systems.

Az utastér ajtaja a gép bal hátsó részén van. Bemegyünk.

 

The entry into the passenger compartment is on the left rear. Let's go in.
 

Az ajtótól jobbra a fallal elzárt faroktér.

 

To the right of the door is the tailspace, concealed by this wall.

Persze kinyitjuk a az ajtót és benézünk. Nem valószínű hogy ez a konstrukció a technikusok álma...

 

Of course we'll open the door and look inside. It's not likely that this
arrangement is a mechanic's dream.

A gép jobb oldalán (most mi hátrafelé nézünk) sűrített levegős szerelvények, és egy nagy elektromos doboz. Lehet, hogy ebben van az akkumulátor?

 

Nem akku hanem váltóáramú elosztódoboz.

Hullámjel !!!

NA

 

On the right side of the plane (we're looking rearwards now) there are some pressurised
air systems, and a large electrical box. Maybe the the storage battery is in here?

Not a battery, but the distribution box. See the wave emblem!!! NA
 

A gép bal oldalán a rádiók, a navigációs- és egyéb elektronikus berendezések fiókjai.

 

 

On the helo's left side are the radios, and the racks holding the navigational and other electronic equipment.

A faroktér ajtaja felett általam nem ismert célú elosztó-doboz. A lefelé induló acélszövettel védett kábel a csörlő kézben tartható vezérlőjéhez vezet.

 

 

A csörlő vezérlődoboza,

ezért csatlakozik a

vezérlőkar hozzá.

NA

 

Above the door to the tail section is a junction box with a purpose unknown tome. The cable sheathed in steel mesh leading down from it leads to the winch's manual control.

This is the control box for the winch, that's why the manual control connects to it.
NA.

Ez is a hátsó falon van, de ne kérdezd micsoda...

 

 

 

A "nem ismert berendezés" a csörlő maga, látható a két hengeres motor ide csatlakoznak a vezérlőből a vezetékek és ha jól megnézed a csörlőkötél is.

NA

 

This is on the back wall, but don't ask me what it is.

This "unknown system" is the winch itself. As can be seen, the cables from the control box connect to the two-cylinder motor here, and if you take a good look, you'll see the winch rope itself. NA.

Leültünk a faroktér előtti ülésre- előttünk két-két egymásnak háttal fordított ülés. Elöl a pilóta- és az anyósülés.

 

A pilóta mögött egy furcsa oszlop, első ránézésre nem sejteni, mi ez, de hamar rá lehet jönni: a botkormány, az pedál, az EVK, mind a padlóból "nőtt ki", de amire hatnak, az a gép tetején vagy hátulján van. Nos, ezek a rudazatok, no meg rengeteg műszer és vezérlő vezeték fut ebben az oszlopban a géptér és a rotorok felé. 

 

We've sat down on the seat in front of the tail section - before us are two pairs of seats facing in opposite directions. In front is the pilot's seat and the "mother-in-law" seat.

 

Behind the pilot is an odd pillar whose purpose is hard to discern at first glance, but it can be figured out easily enough: the cyclic, the antitorque pedals and the collective all "grew out" of the floor, but what they control is on the top or on the tail of the helicopter. Well, the shafts leading from these controls to the engine space and the rotors run through this pillar.

Ezen a képen a műszerek és kapcsolók nagy része rajta van.

Egyébként magyar nyelvű feliratok csak néhány gépen vannak. Eredetileg minden repülőeszköz orosz felirattal jött a Szovjetúnióból, és az első nagyjavítás során cserélték le őket magyarra - egy ideig. A személyzetet ugyanis zavarták a fordítások, ők úgyis oroszul tanulták meg. Később letettek a "magyarításról", ezért van a legtöbb gépben orosz felirat a műszerfalon.

 

This picture illustrates a large portion of the instrumentation and switches.

 Incidentally, only a very few aircraft have any inscriptions in  Hungarian. Originally, all aircraft were delivered from the Soviet Union with Russian inscriptions, and only at the first major maintenance were they replaced with Hungarian inscriptions - for a while. The crews were annoyed by the translation, since they learned
all of them in Russian to begin with. Later, they stopped bothering with the translations, which is why most aircraft have Russian inscriptions on the instrument panel.

A botkormány.

 

The cyclic.

A pedál.

 

The pedal.

Az EVK és a hajtóműveket közvetlenül vezérlő gázkarok.

 

 The collective and the throttles.

A két első ülés között a kézifék szerű kar a rotorfék.

A levegőben csak egyszer lehet használni a gép története során.

 

 

Between the two front seats, this lever that looks like a handbrake in a car is the rotor brake. It can only be used in flight once in the lifetime of the helicopter.

A műszerfal.

 

The instrument panel.

Nézzük végig a felső műszertáblákat!

Ez a bal oldalon van,

a pilóta feje felett.

 

A két sárga kar feltehetően a hajtóművek üzemanyagcsapját kezeli.

Emlékszel az orosházi Mi-2 katasztrófára? A gépen a pilótán kívül - teljesen szabálytalanul - 9 utas volt. A kivizsgálás szerint ezek egyike véletlenül ebbe kapaszkodva leállította az egyik hajtóművet, épp egy rácsapás közben...

 

Az orosházi katasztrófában nem a hajtómű- leállítóval volt a probléma (az utas nem is fér hozzá) hanem a padlón lévő piros mechanikus  tűzcsapok valamelyikébe kapaszkodott valaki leállítva az egyik hajtóművet. Az utas az ülések között ült és lábainál voltak a csapok. Az a piros fatákolmány ezt próbálja megakadályozni.

NA

 

Let's look at the upper instrument panels! This is on the left side, above the pilot's
head. The two yellow levers are possibly the fuel regulators. Remember the Mi-2 accident at Oroshaza? Besides the pilot there were - totally irregularly - 9 passengers. The investigation concluded that one of them accidentally grabbed one of these and shut the engine down, right in the middle of a strike...

In the Oroshaza accident the problem wasn't with the engine-stop control (the
passenger can't even reach it), but the passenger hit one of the red mechanical fire-plug levers, stopping one of the engines. The passenger was seated between the seats, and his feet were
at these levers. The red wooden thing mentioned later is there to attempt to prevent this.
NA

 

 

Ez a középső tábla. Sajnos a két kis háromszögletű panel egyik képre sem került rá egészben.

 

This is the central panel. Unfortunately, the two triangular panels didn't fit completely into the picture.
 

Ez van a gép jobb oldalán.

 

This is on the helo's right side.

A jelzőrakéták és a pilóta fejhallgatójának vezérlőpanelje, no meg a mennyezeti lámpa.

 

Valamelyiket - alighanem a rakétákét - fejjel lefelé szerelték be.

 

 The control panel for the signal flares and the pilot's headset, oh, and the ceiling light.

One of them - for the rockets, no less - was installed upside down.

Ezek a műszerek a pilóta bal kezénél vannak. Elöl a sűrített levegő rendszer két nyomásmérője. A hátul lévő a TRIMM feliratú gombbal feltehetőleg a faroktartón lévő kis vezérsíkot lehet  beállítani.

 

A "mitun atrimma"  a forgószárny vezérlésre hat nem a stabilizátorra (lebegéskor mit csinálna?) A bemutatott a vész trimm az igazi kapcsolója a boton van.

NA

 

A középső lemezt előre lehet húzni, mögötte kis tároló rekesz. A felirat azt sugallja, hogy jelzőrakéta-pisztoly volt benne, amelynek töltényei az alul lévő tartóban kaptak helyet.

 

Nézd meg, a pilóta ajtaja ütközésig nyitva van !

 

These instruments are at the pilot's left hand. In front are the two gauges for
the pressurised air system. The knob marked "TRIMM" at the back possibly controls the control surfaces on the tail boom.

The "mitun atrimma" is for controlling the rotor and not the stabiliser (what else
would it do in hover?) The one on the picture is the emergency control, the main one is on the stick. NA


The panel in the middle can be pulled forwards, behind it is a small storage space. The inscription suggests that the flare gun was kept inside, the cartridges for it were stowed in the holder underneath.

Look, the pilot's door is opened as far as it can go!

Sűrített levegős szelep, célját csak sejtem: ugyanezek a feliratok vannak  a csőrlő kézi vezérlőjén, ezek szerint ez is a csőrlőt vezérli?

De miért sűrített levegővel? Hát, nem vagyok biztos benne hogy jó a tippem.

 

 

A levegővel a külső teher függesztés fermáját lehet kiengedni és behúzni. A minyón ezt kézzel csinálják de ott van fedélzeti technikus

NA

 

A szemem sül ki, de mi az a "ferma"? HS

 

A valve for pressurised air, I can only guess at its purpose: these same
inscriptions are on the manual control of the winch, suggesting this controls the winch, too? But why with compressed air? I'm not sure my guess is a good one.

The air is used to extend and retract the ... ("ferma") of the outboard cargo. We do
this manually on the Mi-8, but there's an onboard technician there. NA


I'm embarrassed to ask this, but what's a "ferma"? HS.

 

Translator's note: So am I. I have no idea what a "ferma" is, so, apologies for the
incomplete translation!

(Fordito hozzaszolasa: Nekem is. Gozom sincs hogy mi az a "ferma", ezert, elnezest kerek a hianyos forditasert!)

 

Ezek a karok a gép padlóján, a két első ülés között vannak, szerintem a tűzoltórendszer aktiválására szolgálnak. Vagy csak a piros fatákolmány sugallja ezt?

 

A Mi-2-n a jobb oldali első ülés kb. 30 cm-rel hátrább van, mint a bal. Ez ugyanúgy megvan a típus kétkormányos változatán is, furcsa látványt nyújtva.

 

Az Orosházi katasztrófában nem a hajtómű- leállítóval volt a probléma (az utas nem is fér hozzá) hanem a padlón lévő piros mechanikus  tűzcsapok valamelyikébe kapaszkodott valaki, leállítva az egyik hajtóművet. Az utas az ülések között ült és lábainál voltak a csapok. Az a piros fatákolmány ezt próbálja megakadályozni.

NA

 

These levers on the floor of the helo are between the two front seat, I think
they're for activating the fire suppression system. Or is it only that red wooden thing that suggests this?

On the Mi-2, the right front seat is about 30 cm further back than the left one.
This is the same way on the Mi-2 variant with twinned controls, making for an odd sight.

In the Oroshaza accident the problem wasn't with the engine-stop control (the
passenger  can't even reach it), but the passenger hit one of the red mechanical fire-plug levers, stopping one of the engines. The passenger was seated between the seats, and his feet were
at these levers. The red wooden thing mentioned later is there to attempt to prevent this. NA

Egy hajszárító-szerű elektromos fűtő-párátlanító ventilátor.

 

An electric heater-defogger, rather hair dryer-like.
 

Vissza ugrottunk az utastér hátsó falára, itt is egy fejhallgató-kapcsolódoboz.

 

We're back on the rear wall of the passenger compartment, there's a headset panel here, too.
 

Mellette a csőrlő kézi vezérlője.

 

Beside it, the manual control for the winch.

A kormányrudakat rejtő oszlop falán a fűtő-szellőző rendszer kapcsolódoboza. nem illik a képbe, más stílusú (ha lehet még rondább) mint a többi kapcsolódoboz.

 

On the side of the pillar containing the connecting shafts is the switchbox for the heating and ventilation system. It doesn't fit into the other pictures, as it is of a
different style (if possible, uglier) than the other switchboxen.
 

A csörlő az utasajtó mellett.

 

The winch next to the passenger door.

A nyitott elülső utasajtó.

 

The foreward passenger door, opened.

Innen visszanézve is áttekintjük az utasteret.

 

Looking back from here, the passenger compartment.

A pilóta melletti ajtó, amely ütközésig nyitva van. Ezen nem lehet beszállni. Akkor meg minek a lépcső ?

 

Na ugye hogy nem unalmas még egy ilyen hétköznapi helikopter sem, mint a Mi-2 !

 

The pilot's-side door, opened to the max. You can't get in here, so why the step rung?

You see? Even an everyday helicopter like the Mi-2 isn't boring!