A Jakovlev Jak-11 egy szovjet, egyfedelű,
alsószárnyas, egymotoros vadász-, kiképző repülőgép.
A Szovjetunió és a Varsói Szerződés
tagországai állították rendszerbe. Több közel-keleti, ázsiai
és afrikai országban is hadrendbe állt. A Jak-11-est a
Jak-3-as nyomán fejlesztették ki, első repülését 1945.
november 10-én teljesítette, majd 1946-ban szolgálatba állt.
1947 és 1956 között 3859 repülőgépet gyártottak a
szovjetunióban.
1953-tól a LET Csehszlovákiában további
707 darabot gyártott C-11 típusnévvel. 1958-ban megjelent a
Jak-11U típusváltozat hárompontos futóművel a sugárhajtású
vadászrepülőgépek kiképző repülőgépeként, ebből azonban csak
keveset építettek. A repülőgép fémvázát fémlemezzel és egyes
részeken szövettel burkolták A motort kéttollú fém
légcsavarral szerelték.
Magyarországon kiképző repülőgépként alkalmazták.
(by Tamás)
|
Adatok
Rendeltetés: kiképző repülőgép
Hossz: 8,5 m
Fesztáv: 9,4 m
Magasság: 3,28 m
Szárnyfelület 15,4 m²
Szerkezeti tömeg: 1900 kg
Motor: Svecov AS-21
léghűtésű 7 hengeres
csillagmotor (570 lóerő)
Max. sebesség: 460 km/h
Utazó sebesség: 370 km/h
Hatótáv: 1250 km
Csúcsmagasság: 7100 m
Fegyverzet: 1× 7.62 mm-es SKAS
v. 1×12,7 mm-es UBK
géppuska
max. 200 kg bomba
a két szárnytartón
(by Tamás) |
 |
A Néphadsereg
légcsavaros vadász-gyakorló repülőgépe. |
 |
Valószínűleg
előkelő helyen szerepel gép újrafestése a Múzeum terveiben.
|
2006.
augusztus vége |
 |
Ez a látvány
fogadta a látogatót a Jak-11 régi helyén. |
 |
Szétszerelt
állapotban a zöld sátorhangár előtti területen. |
 |
Szárnyak
leszerelve, a törzs elejét egy erre a célra készült kocsi
támasztja alá. |
 |
Motorburkolat
nélkül. |
 |
A motor mögötti
tér fedelei és a szárnytő áramvonalazó lemezei szintén
eltávolítva. |
 |
A másik
oldalról, teleobjektívvel. |
 |
Egy igazán
különös lemezdarab, a vezérsíkok bekötéseit takaró, egy
darabból készült (de vajon hogyan?!) idom. |
2006.
augusztus 22. |
 |
A keddi napon a
gépet kamionra rakták és irány: Franciaország !
A Jak-11-est elcserélték, egy Air
France pilótához került, aki tervei szerint repülőképessé
fogja tenni ! Így talán nem olyan szomorú a búcsú, hiszen ha
majd' 50 év után újra repül, talán még újra láthatjuk is. |
 |
Először a törzs
kerül a kamionra. |
 |
Utána a bal
szárny... |
 |
...majd a jobb. |
 |
A kisebb darabok
is kocsira kerülnek, és a ponyva végleg eltakarja a
Jak-11-est. Jó utat,
és ha minden jól megy, sok szerencsés leszállást ! |
Azt írtam, hogy a Jak-ot
elcserélték. De mit kap a Múzeum cserébe ? Ezt is
megmutatom, nézd meg a Repülőgépek rovat "tárolt gépek"
részének
alsó sorában !
Azt
hallottam, sok kritika érte a cserét. Jól járt a Múzeum vagy
sem ? Én nem tudom megítélni. A cseredarab nem akármi, a
Múzeum egyik legidősebb gépe lehet, sőt van elvi esély a Jak-11
pótlására is. Én a magam részéről megvárom a további
fejleményeket, most korainak tartom véleményt mondani. Ez
nem azt jelenti, hogy Te ne tehetnéd meg a "spam-tépte"
Fórum rovatban, vagy e-mailben ! |