 |
A magyar
sugárhajtású bombázó.
A
SZU.-ban repülő IL-28-asok alkalmasak voltak atombomba
hordozására is.
A magyar gépek soha nem dobtak
még gyakorló bombát sem, mivel nem volt nekik.
The Hungarian jet bomber.
The Il-28s that operated in the USSR were capable of delivering nuclear weapons. The
Hungarian machines never even dropped practice bombs, since they didn't have any.
|
 |
A pilóta és a
bombázótiszt fülkéje. A plexi rosszul bírta az utóbbi
ötven évet.
The pilot's and bombardier's cabins. The plexi hasn't stood up well to the past 50
years. |
 |
A VK-1 hajtómű
és a főfutó vaskos gondolája.
The stout nacelle holding the VK-1 powerplant and the main gear. |
 |
A faroklövész
kevésbé irigylésre méltó "munkahelye".
The tailgunner's less desirable "workplace."
|
 |
Egyik kedvenc
gépem, megérdemel egy alapos körüljárást! Lássunk neki !
One of my favourite machines, she deserves a thorough walkaround. Let's go! |
 |
Szemből.
Straight on. |
 |
A bombázótiszt
ablakai közül csak a célzó irányba néző síküveg ablak maradt
átlátszó.
Of the windows on the bombardier's cabin, only the flat pane looking towards the
target
remained transparent. |
 |
Méltóságteljes
és kissé sértődött...
Majestic, but a little huffed... |
 |
Az orrfutó,
rajta egy ismeretlen célú fekete hengeres tárgy. Talán a
futót kormányzó elektromotor?
The nose gear, carrying a cylindrical object with an unknown function. Perhaps the
electromotor controlling the
nosewheel? |
 |
Ugyanúgy lehet
perspektivikus kompozíciókat fényképezni rajta, mint egy
épületen.
You can make perspective compositions on it just like on a building. |
 |
A pilótafülke
plexije is megsárgult. Nem csoda: a gép nálam idősebb, pedig
már én is ötössel kezdem az éveim számát.
Elárulok egy érdekességet: Nagy
András, a Múzeum gyűjteményvezetője és ez a gép egyidősek: a
gép éppen Andris születése napján került ki a gyárból!
The plexi on the pilot's cockpit is yellowed, too. Small wonder: the plane's
older than
I am, and even I'm writing my age with a 5 as the first digit.
I'll tell you something interesting: Andras Nagy, the museum's curator and this
airplane are the same age: he was born on the same day as this plane left the factory! |
 |
A VK-1 hajtómű
centrifugál kompresszora nagy átmérőjű (és nagy
légellenállású) gondolákat eredményezett.
The centrifugal compressor of the VK-1 powerplant dictated nacelles with large
diameter
(and high drag. |
 |
A hajtómű
belsejében nem sok nyoma van az áramvonalazásnak. A temérdek
"kacat" igencsak kavarta a levegőt...
There's little trace of streamlining inside the nacelle. The mass of odds and ends
inside certainly stirred the air up... |
 |
A gondola
oldalán elhelyezett leszálló fényszóró, benne én, fejjel
lefelé.
The landing light on the side of the nacelle, I'm inside it, upside down.
|
 |
A főfutó
részlete a burkolatot nyitó-záró munkahengerrel.
A partial view of the main gear together with the cylinder operating the
wheel-well
door. |
 |
A szárnyvég
felől is megnézzük.
Looking in from the wingtip's side. |
 |
Ez a kép a havi feladvány is
egyben. A szöveget keresd ott!
This picture is at once the riddle of the month. Look for the text there!
|
 |
Valószerűtlen
formák.
Unlikely shapes. |
 |
Izgalmas hely: a
faroklövész -rádiós fülkéje.
An "exciting" (in various senses) spot: the tailgunner/radioman's position. |
 |
Az iker-gépágyú
csövei függőlegesen a vájatban mozogtak, a vízszintes
irányban az egész gömb fordult.
The barrels of the twin cannon moved vertically in the grooves; in the horizontal
plane, the entire sphere turned. |
 |
A
petróleumlámpás tanyavilág romantikája...
The romantic atmosphere of summer cabins illuminated by kerosene lamps... |
 |
Ennél jobban nem
tudtam a képet kiegyenesíteni...
I couldn't straighten the picture any better than this...
|
 |
Ez a forma is
megfogott.
This form caught my eye, too. |
 |
A függőleges
vezérsík tetején antenna és töltés-elvezetők.
There's an antenna and some charge dissipators on the vertical stabiliser. |
 |
Az orrfutó
gondolája mögött kommunikációs antenna, jelzőrakéta-blokkok
és radarantenna.
Behind the nosegear well is a comms antenna, signal flare dispensers and the radar
antenna. |
 |
A gép eleje
jobbról.
The nose, from the right. |
 |
A Múzeumban a gépeket
szellőztetik.
Most néhány, úgy gondolom nem
mindennapi kép következik.
The museum's staff is letting the airplane breathe. Here follow what I think are
some
sights you won't see every day. |
 |
Benézünk a bombázó-navigátor
fülkéjébe. Baloldalt navigációs műszerek, középen a
célzóberendezés, alatta a kisfiam kukucskál: apa menjünk már
!...
Fölül a vörös tekertyű igencsak
fontos lehetett, sajnos nem tudom mi a célja.
Vagy jól sejtem hogy
tűzoltó-berendezés?
Looking inside the bombardier-navigator's cabin. Nav instruments on the left,
bombsight
in the middle, and my son is peering inside: "Dad, let's go already!"
The red crank up top must have been something important, but I don't know what. Or
maybe my
guess is right, and it belongs to the fire suppression system?
|
 |
Navigációs panelnek tűnik, rajta
iránytű és egyebek. Az alsó doboz szerepe ismeretlen.
Föntről valami, utólag zöldre
mázolt "izé" terjeng lefelé...
It looks like a nav panel, with compass and other such things. The function of
the box
on the bottom is unknown to me. From the top something that was subsequently painted
green
is hanging. |
 |
A katapultülés mellett szerintem a
radar van.
Beside the ejection seat is what I think is part of the radar. |
 |
Na itt látszik a fülke
több érdekessége. A bombázó-navigátornak két ülése van,
mondjuk mi most a katapultülésben ülünk, amit felfelé
lehetett kilőni.
Ha az "egy fős személyzet"
a munkáját végezte, szépen kiszállt a katapultülésből, átült
"stokira" és menetiránynak oldalt ülve navigált, vagy azzal
szemben célzott. Mindezt mondjuk a célterület felett, heves
elhárító tűz közepette. Ez alatt be sem volt kötve. Ha gond
támadt, komótosan visszaült a katapultülésbe, akkurátusan
bekötötte magát és sutty !
Hááát, nem egy
életbiztosítás !
A fülke alja viszont igen
komolyan páncélozott.
Egyébként ez a kabin igen
tágas, ahogy nézegettem akár hölgyvendéget is lehetett benne
fogadni (lehetőleg filigrán és hajlékony alkatút).
Here we can see some of the more interesting parts of the cabin. The
bomber-navigator
had two seats; right now, we're in the ejection seat, which shot out upwards. If the
"one
man crew" was doing his work, he simply got up out of the ejection seat and sat over
onto
the stool, navigating with his body oriented sidewise along the line of flight, or
turned
against it to target. And all this let's say above the target area, in the midst of
heavy
flak. And through all this, he wasn't even strapped down. If something happened, he
made
himself comfortable in the ejection seat, strapped himself in carefully, and zoom!
Weeelll,
I wouldn't call it life insurance!
The bottom of the cabin is quite heavily armoured, though. The cabin is rather
spacious,
though, and looking at it, you could probably bring a ladyfriend along (if she's
petite). |
 |
A fotógéppuska. Szép fényes az
objektívje, ennek története is van.
Egyszer egy jó szemű látogató
kisasolta, hogy hiányzik ez a bizonyos objektív (már hogyne
hiányozna ennyi viszontagságon átesett gépből...)
Megkérdezte, van-e belőle tartalék (már hogy lett volna)?
Hát ő hozott egyet - ez van most a fotogéppuskán!
The gun camera. Its lens is nice and shiny, and this has a story behind it.
Once, a sharp-eyed visitor noticed that this particular lens is missing (well, how
would it
not be missing from a plane that's been through so much...). He asked if we had any
spares
(you really think we have spares?). Well, he brought one - and now that's what's on
the gun
camera! |
 |
A bombacélzó készülék. Egyszer egy
tengerentúlról idetévedt látogató meglátta és felkiáltott:
ez egy Norden !
Van benne igazság: a szovjetek
által gyártott eszköz nem véletlenül hasonlít kísértetiesen
a II. világháború egyik fontos találmányára. Most mechanikus
analóg célszámítógépnek mondanánk.
A zöld csövek a bombacélzó
berendezés előtti sík üvegablakot párátlanítják.
The bombsight. Once, a visitor from overseas who got lost and found himself here
saw it
and exclaimed "that's a Norden!"
Well, there's some truth to it: it's no accident
that the
Soviet-made device has an eerie resemblance to the one of the important inventions
of the
Second World War. Nowadays, they'd call it an analogue targetting computer.
The green pipes defog the flat pane of glass in front of the bombsight. |
 |
A fülke jobb oldalán orosz feliratú
kapcsolók és a három készlet jelzőrakéta indítógombjai.
On the cabin's right are some switches with Russian labels and the firing
switches for
the thre sets of signal flares.
|
 |
Tőlük hátrébb ez a szerkezet.
Feltehetően a földhöz viszonyított haladási irányt és
sebességet lehetett vele mérni. Nem baj, ha Ti jobban
tudjátok - és persze meg is írjátok !
Further back from those is this device. It seems to be for calculating the
direction
and speed of the plane with regards to the ground. It's okay if you know better -
and you
tell me! |
 |
Ez az izé a bal oldalon van, talán
a radar része.
This whatchamacallit is on the left side, maybe it's part of the radar.
|
 |
Olyan sok a hely a fülkében, hogy a
célzóberendezéshez helyezkedve belefért a képbe a
katapultülés is !
Az ő jobb oldalán az oxigéntömlő,
amit természetesen a másik ülésig is elvezettek (feljebb
láthatod).
There's so much space in the cabin, that positioned beside the bombsight, we can
get
the ejection seat in the picture!
On its right is the oxygen hose, which of course led over to the second seat as well
(see
above). |
 |
Az üléstől jobbra lévő
kapcsolótábla az elektromos berendezések nagy részének
kezelőfelülete.
To the right of the seat is this panel, from which most of the electronic
systems can
be controlled. |
 |
Ez egy lengyel típuskönyvből
"kikölcsönzött" nagylátószögű objektívvel készült rajz.
A típusváltozat nem egyezik a mi
gépünkkel, de tájékozódásra jó.
This is a wide-angle view "borrowed"
from a Polish book.
The type variant doesn't match ours, but is good for general orientation purposes.
|
 |
Ez már a pilóta kabinja. Mintha ő
is a Balatonból került volna elő...
This here is the pilot's cabin. It's as if she was dragged up out of Lake Balaton,
too... (see: Il-2) |
 |
A gázkarok és a magassági
trimmkerék.
The throttles and the vertical trim wheel. |
 |
Előtte ismeretlen célú, de markáns
kialakítású kar - és sok kapcsoló, jelzőlámpa.
I don't know what they are, but there's a lever of significant size and many
switches
and indicator lamps. |
 |
A műszerfal részlete. Fölül középen
a tartalék műhorizont kilóg a csapatból, formavilágát
tekintve inkább az NDK turmixgép kategóriája...
Part of the instrument panel. At top centre the secondary artificial horizon
sticks out
of the line; judging from its shape it belongs more in the category of East German
blenders...
|
 |
A pilóta páncélüvege, mögötte a
bombázó-navigátor fülketőjét támasztó "céleszköz".
The pilot's armoured windshield; through it we can see the "support" holding the
bombardier's cabin roof open.
|
 |
Az egészségügyi dobozon kívül semmi
sem biztos. A csap talán a pilóta oxigénellátó berendezése,
előtte talán rádió.
I'm not sure of anything besides the first aid kit. The spigot maybe controls the
pilot's oxygen system, in front of that, that's maybe a radio. |
 |
A lengyel rajz itt sokat torzít és
a műszerek elhelyezkedése is eltér. A főbb kezelőszervek
azért a helyükön vannak...
The Polish drawing distorts a lot, and the positioning of the instruments is
different,
too. The main controls are in the right place, at least... |
 |
A pilóta fejpáncélja nincs túlzásba
víve. Igaz, jó vastag repülőgépet kellett előbb átütnie az ide
szánt lövedéknek.
The armour at the pilot's head sure wasn't overdone. True, though, any bullets
intended
for this area had to push through a pretty thick airplane first. |
 |
Ha már felmásztunk ide az ingó létrán a
forró gépbe kapaszkodva, nézzünk körül!
If we've climbed up here on the swaying ladder, grabbing into the burning hot
airplane,
then let's take a look around!
|
 |
Nem is olyan csúnya !
Not ugly at all! |
 |
A hajtómű gondolája innen kevésbé
otromba.
The nacelle is a little less ungainly from this angle.
|
 |
Na, ez nehéz dió ! Nagyon tetszett
a rádiós-lövész kabinja, de ezt lefényképezni?!
Ez a kép a nyitott alsó ajtó felől
készült. Baloldalt a gépágyú kezelőszervei alatti asztalka
(lehatva), jobbra a lövész fejtámlája, a kép jobb alsó
sarkában az elfordításkor felnyíló ülése.
A beszálló ajtó lefelé nyílt, ez
volt a rádiós-lövész menekülő útja is: katapultülés híján
erre állva kellett meghúznia a nyitókart és egyszerűen
kiesett a gépből.
This was a tough nut to crack. I really liked the tailgunner's cabin, but taking a
picture of it?!
This picture was taken looking upwards from the open underside door. To the left is
the
little table (folded down) underneath the gun's controls, to the right is the gunner's
headrest. At the bottom right you can see part of the seat, which folds open when
turned.
The entry door opens downwards, and this was the gunner's escape route, too:
lacking an
ejection seat, he had to stand up to open the door, and then simply fell out of the
airplane. |
 |
A gépágyú irányzója és fogantyúi,
jobbra a morzekulcs.
Kétoldalt kapaszkodók.
The gun's handles and sight, to the right is the morse key.
Note the grab handles on either side.
|
 |
A gépágyú bal fogantyúja.
The cannon's left handle. |
 |
A célzóberendezés a célkereszttel.
Ez utóbbit kénytelen vagy hozzáképzelni, mivel a képről
lemaradt... A kép tetejétől felfelé egy centire lenne.
The gunsight with the crosshairs. You'll have to imagine the latter, because it
got cut
off the photo... it'd be a centimetre above the top edge of the picture. |
 |
A gépágyú jobb fogantyúja. Az
oldalsó kallantyú alighanem a gépágyú elsütésére szolgált.
The cannon's right handle. The lever on the side couldn't have been much else
besides
the trigger. |
 |
A morzekulcs a rádiós-lövész jobb
keze ügyében.
The morse key was at the gunner-radioman's right hand. |
 |
Két egyforma rádió. Tartalék az
egyik, vagy
két eltérő hullámtartományra vannak hangolva ?
Two identical radios. Is one a backup, or were they tuned to different frequencies?
|
 |
Ezt is rádiónak vélem.
I think this is a radio, too.
|
 |
Ez meg talán a lövész oxigénellátó
rendszere.
And this is perhaps the gunner's oxygen system.
|
 |
Itt van fölülről. Mellette
tűzoltó-berendezés lenne?
Azt hiszem ezt a gépet szépen
kiveséztük. Talán egyszer mindegyik múzeumi gépet sikerül
ilyen mélységig megismernünk !
This is the top of it. Beside it, the fire control system, perhaps?
I think we've looked through the plane fairly completely. Perhaps one day we'll
succeed in
getting every airplane in the museum covered this thoroughly! |
 |
A három fülkerajz közül ez a
leggyengébb! A kapaszkodók a régi villamosokat idézik. A
gépágyú kezelőjének nincs jobboldali fogantyúja, és sok
berendezés hiányzik.
Of the three Polish drawings, this is the weakest! The grabs are reminescent of
old
streetcars. The cannon doesn't have a handle on the right side, and a lot of
equipment is
missing. |