 |
A Mig-15 kortársa volt.
It was
a contemporary of the
MiG-15.
Fotó:
Hérincs István |
 |
Ez példány a svájci légierő bemutató
kötelékében repült, én is láttam a programjukat.
A felirat szerint a Patrouille
Suisse 30. évfordulóján is repült.
This plane flew with the
Swiss AF's aerobatic team, I've seen their performance.
According to the inscription, it took part in the 30th
anniversary celebrations of the
Patrouille Suisse.
Fotó:
Hérincs István |
 |
A gépágyú ugyan
ki van szerelve, de azért jól látszik egy érdekesség: az
egyik régebbi repülőnapon (azért írom így, mert nem
emlékszem melyiken!), a szpíker felhívta a figyelmet a
gépágyú mögötti dudorra: itt gyűjtötték a lövészetek
alkalmával kilőtt hüvelyeket, kímélendő a környezetet a
szennyezéstől.
The cannon
has been removed, but one interesting feature is quite
evident: at one
past air show (I write it like this, because I can't
remember which!), the announcer
brought attention to the bulge behind the cannon: empty
casings were collected here, to protect the
environment from litter.
|
 |
2010.
március
Számtalanszor mentem mér el emellett a kicsit szürke
eminenciásnak tartott gép mellett anélkül hogy kedvem lett
volna alaposabban körbejárni.
Most mégis
rászántam magam - és nagyon kellemesen csalódtam, televan
érdekességekkel !
|
 |
Többé
kevésbé a MiG-15 kortársa volt.
Szokatlan
a szárnytben lévő levegő beömlőnyílás hegyes ék alakja.
|
 |
A szárny
kilépőéle utáni törzsrész már-már aránytalanul hosszú. Erre
mindjárt visszatérünk. |
 |
A
farokrész kialakítása sem hasonlít a megszokott formákra. |
 |
Ebben a
beéllításban nézve viszont van valami tagadhatatlan
MiG-15-17 összhatás, pedig számtalan részletben különbözik. |
 |
|
 |
Van benne
valami furcsa darabosság, a fúvócső jelentős túlnyúlása a
vezérsík mögé meg egyenesen groteszk. |
 |
|
 |
Az orr két
oldalán érzékelők, középen valamilyen optikai eszköz, talán
fotogéppuska. |
 |
A lencse
mellett, a repülési irány szerinti jobb oldalon egy nyílás
van. Feltehetően a lencse előtti védőüveg
tisztítását-jégtelenítését szolgálja. |
 |
Az orr
alatt a tekintélyes fegyverzet gerincét képező 4 db 30mm-es
gépágyú beépítési helye. |
 |
|
 |
Az orrfutó
bekötése. Kevéssé látványos, mert az elülső borítólemez a
futó kibocsátása után visszazáródik. |
 |
Bizonyosan
utólagos beépítés: egy levegő-bevezető nyílás közepébe egy
antennát szereltek. |
 |
Az orrfutó
egyszerű kialakításúnak tűnik. |
 |
A brit
ipar sem tud örök életű plexit gyártani...
A
páncélüveg melletti oldalsó szélvédő-elem viszont
kocogtatásra üveget sejtető hangot ad, innen tehát a
gyönyörű átlátszósága. |
 |
A korábban
is említett tároló, amelybe a gépágyúk termelte hevedertagok
kerülnek. Andris véleménye szerint a hüvelyek nem kerültek
ide, hanem kirepültek tüzeléskor. Megmondom őszintén, az
erre szolgáló nyílást nem találtam... Lehet hogy élesítéskor
nyílik ki?
Vagy a
piros mezőben lévő két cső lenne az? |
 |
A kabin
mögötti antenna. |
 |
Kettő az
összesen négy emelő szemből. |
 |
Négy ilyen
filigrán szem elbírja a gép súlyát. |
 |
A
vadászrepülőgépnél szokatlan ék alakú beömlőnyílás.
A belső
oldalon a turbulens törzs melletti turbulens áramlást
leválasztó lemez. |
 |
Az első
kompresszorfokozat. Szokatlan látvány hogy mintha meghajtó
tengely menne előre. Lehet hogy ott is vannak
segédberendezések, de lehet hogy a burkolat csak egy
áramvonalas terhelés-átadó elem. |
 |
A bal főfutó.
Nemigen való füves repülőtérre. |
 |
Andris
felfedezése: a főfutó rugóstagja nemrégiben kirugózott.
Az okát
csak találgatjuk: az időjárás melegedésével megnőtt a
rugóstagban a gáznyomás, esetleg egy nagyobb szélroham
megmozgatta a gépet... |
 |
A bal
főfutó aknája.
Utólagosan
barkácsoltnak tűnik a középen lévő ütköző. Az sem
lehetetlen, hogy csak az acél rozsdásodása üt el az
alumínium anyagú környezettől. |
 |
A főfutó
bekötése nincs túlbonyolítva. |
 |
Fölül az
iménti ütköző: mégsem barkács holmi lesz ez, megvan a szép
gyári kivitelű alumínium alapja.
A futóakna
üresnek nem mondható, szemben egy nagy üzemanyag-leeresztő
csatlakozás, felette a szárnytartályból törzsbe vezető
üzemanyag-cső.
Ferdén a
futóakna fedelét bezáró munkahenger.
A kép jobb
oldalán ábrák, ahogyan elnézem a póttartályok lehetséges
függesztési képleteit mutatják |
 |
A Hunter
saját szárnyain jött Szolnokra, négy komoly póttartállyal
felszerelve.
A belső
póttartályon belül fegyverzet függesztő sín, a póttartályok
között és a külsőn kívül további függesztési pontok,
feltehetően bombák számára. |
 |
A szárny
belépő élén a MiG-23-aséhoz hasonló "farkasfog". |
 |
A bal
külső póttartály, a szárny végén a Pitot-csővel. |
 |
A belső,
675 literes póttartály felirata. |
 |
A külső,
455 liters póttartály felirata.
Ezek
tanúsága szerint a négy póttartályba összesen 2260 liter
üzemanyag fért el, ami nem csekélység |
 |
A szárnyak
belső részén irdatlan méretű, "szétnyíló" féklapok. |
 |
A
szárny-törzs átmenet gondosan áramvonalazott. |
 |
A törzs
alatt még egy termetes, lefelé nyíló féklap. |
 |
|
 |
A sajátos
kialakítású farokrész. |
 |
A
vízszintes vezérsíkok bekötése mögött elektronikus
érzékelők/antennák és a fehér helyzetjelző lámpa |
 |
A fúvócső
fölöttí "simléder"-ben a fékernyő található. |
 |
Sem
gázsebesség-fokozó, sem utánégető: hangsebesség alatti
hajtómű. |
 |
Vajon
miért ilyen kegyetlen hosszú a fúvócső? Andris nem volt rest
megmérni: majdnem pontosan 4 méter!
Ez
meglátszik a hátsó törzsrész hosszán is.
Körben 4x2
gázhőmérséklet-jeladó, |
 |
Tiszta
vonalak: turbina, áramvonalazó kúp négy tartóelemmel. |
 |
A jobb
oldali szárnytő. |
 |
A
"farkasfog". |
 |
A jobb
oldali levegő-beömlő nyílás. Alul a korábban megcsodált
hevedertag-felfogó. |
 |
A jobb
főfutó. |
 |
A jobb
főfutó aknája. |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
A
kabintető jobbról nézve. |
 |
A
célzókészülék jobbról... |
 |
...és
balról |