 |
Ismerkedjünk !
Érkezett 2006. október 17.-én.
A MiG-21 U első hazánkba került
alváltozata, a 66-400-as gyártmány. Leginkább szembe tűnő
különbség a későbbi 66-600-as gyártmánytól a függőleges
vezérsík mérete. A 400-as az F-13 és a PF kisebb méretű, a
600-as az MF a BISZ és az UM nagyobb vezérsíkját "viseli".
Tehát MiG-21-ből 7 féle változat volt hazánkban
rendszeresítve. Ha másképp tudod, örülök ha pontosítasz !
Let's get acquainted! She arrived on October 17, 2006.
The first subvariant of the MiG-21U to arrive in our country
was the product 66-400.
The most
obvious differences between it and the aircraft of batch
66-600 is the size of the
vertical
stabiliser. The 400s had the smaller stab of the F-13 and PF
variants, whereas the
600s had
the larger style found on the MF, bis and UM variants. This
means there were seven
variants
of the MiG-21 in service in Hungary. If you know differently,
I'd be happy for
corrections!
|
 |
Sztárszögből -
smink nélkül. Hiányzik a
Pitot-cső, a másik Pitot-cső, a jobb futómű fedele, néhány
borítólemez és számtalan csavar. Lesz még vele munka, mire a
végleges helyére kerülhet.
In the star pose - without makeup.
The pitot tubes are both missing, as is the right wheel well
cover, several
coverplates and
innumerable screws. There'll be work on her yet, before she
gets into her final spot.
|
 |
Oldalnézet.
Side view. |
 |
Az a bizonyos
különbség: a függőleges vezérsík kisebb, mint a MiG-21 U
(66-600-as gyártmány)-é. Nézd meg a "600-as" képét, azon nagyobb
vezérsík van. Ez itt az F-13 és a PF farkára hasonlít.
That certain difference: the vertical stabiliser is
smaller than on the MiG-21U Product
66-600. Look at the pictures of the 600 - it's bigger. This
one here looks like the
tail of
the MiG-21F-13 and the PF. |
 |
A hátsó
kabintető egy másik, terepszínű gépről való.
The rear canopy cover came from another airplane in
camouflage. |
 |
Ez itt
feltehetőleg (és levehetőleg) a vízszintes vezérsík munkahengere és
jeladója.
This is likely the actuator for the vertical stabiliser.
(In brackets in the
Hungarian
text is an untranslateable play on words).
|
 |
A hátrasikló
féklap, kitérített állapotban. Ez itt nem leszálló vagy felszálló
helyzet, a féklap kézzel mozdítható. Szóval "valahogy" áll.
The flap in deployed position. This isn't the landing or
takeoff position, the
brake can
be moved by hand. So it's... just in *a* position. |
 |
Az orrfutó.
The nose gear. |
 |
Fotó a jobb
"hónalj" alól. Ezen az oldalon hiányzik a főfutó akna
borítólemeze.
The right armpit from below. The wheel well door is
missing here. |
 |
A bal
főfutó-akna.
The left main gear well. |
 |
Levegő és
oxigénpalackok a szárnyban, a bal főfutó bekötésénél. A jobb
szárnyban a palackok ugyanígy helyezkednek el.
Oxygen and compressed air cylinders in the wing, at the
joint of the left main
gear.
The situation is similar on the other side as well. |
 |
A fékernyő
zárja. Ide van bekötve a fékernyő vége. Az ernyő a tokból
való kieresztés után (miután a gépet lelassította), ezzel a
most "természetellenes" helyzetben lévő zárral dobható el.
Parabrake release. This is where the parabrake is
attached. After the parabrake
has
been deployed and it's slowed the plane down, it can be
jettisoned with this
release, which
is now in a somewhat "unnatural" position. |
 |
Nézzünk be a
Mach-kúp mellett ! Itt elöl a bal oldali pompázs-gátló szelep
és mozgatórúdja látható. A hajtómű számára felesleges
levegőt ereszti ki. Kissé beljebb az éppen ellentétes
célú, rugó ellenében befelé nyíló, levegő beeresztő szelepet látod (majdnem).
A törzs eleje - amint itt
látszik - tisztán héjszerkezetű, bordák és hossztartók
nélküli.
Let's look in beside the nosecone! The portboard vane
and its actuator are visible
here, which lets superfluous air out. Just a little further
in you can (almost) see
the
flap designed to do the opposite, which opens inwards
against a spring.
The front of the fuselage - as you can see here - is
entirely a stressed-skin
structure,
without ribs and stringers. |
 |
Eléggé illetlen
nézőpont: benézünk a gép "püspökfalatján". Hajtómű nincs a
törzsben, de már nem is kell neki... Nekem nagyon tetszik a
kabint körülvevő áramvonalas test. Utána (felénk) a nyereg
alakú üzemanyag-tartály. Ezt elnézve érthető, miért
kellettek a 21-esekre póttartályok.
It's a bit of an impolite viewpoint, straight up the
rear. There's no powerplant
in the
plane, but she doesn't really need one anymore. I really
like the streamlined body
around
the cockpit. Behind it (towards us) is the saddle-shaped
fuel tank. Looking at this,
it's
understandable why the 21s really needed drop tanks. |
 |
2008. április
Sokat javult a helyzet, a gépet
szépen rendbehozták.
Oldalnézet.
April 2008.
The situation is greatly improved, they've brought the plane
into nice shape.
Side view. |
 |
Amitől a "kis UTI" más mint a
későbbi változat: az F13 és a PF farokrészét viselte.
A gyártás későbbi időszakában már a
nagyobb függőleges vezérsíkú (MF, Bisz) farokrésszel
szerelték a MiG-12U-kat. Hasonlítsd össze a 4419 képével:
nem fogsz sokat látni, mert a 4419-ről még mindig csak az
eddig egyetlen, Hérincs Pista által készített kép van a
honlapon, az sem oldalnézet...
Another view of what made the "little UTI" different
from the later versions:the tail
of the F-13 and PF. In later construction, they attached the
larger vertical
stabiliser of
the MF and bis onto the MiG-21Us. Compare this with the
photo of 4419. You won't see
much,
though, because there's still only the one photo by Pista (Steve)
Herincs of 4419, and that
isn't
even a side view...
|
 |
Eltűntek a csúnya tátongó nyílások.
The ugly gaping holes are gone. |
 |
|
 |
|
 |
Mint a régi szép időkben:
propaganda-fotó szögből nézve.
Just like the good old days: a view from the angle of
propaganda photos. |
 |
Egy kicsit groteszk nézet.
Ne mondd el senkinek: a Pitot-cső
állásszög-adó lapátok és a gép orra közötti része "utángyártott"
alkatrész, eredetit nem sikerült beszerezni.
This view makes it look a little grotesque. Don't tell
anyone: the section of
the pitot
tube between the angle-of-attack indicator vanes and the
plane's nose is an
"aftermarket"
part, as the search for an original was unsuccessful. |
 |
A jelenleg beépített egyetlen
fegyver a fotogéppuska.
At the moment, the only armament mounted is this gun
camera.
NEM fotogéppuska !
Vélemény kialakítás alatt. |