REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

TG-16-os fedélzeti segédhajtómű

TG-16 on board APU (Auxiliary Power Unit)

 

Szöveg / Text: Zainkó Géza

Fordítás / Translation: Dr. Moys Péter

Fotók / Photoes: (hs)

A segédhajtómű egyfokozatú centrifugál kompresszorral, örvénykamrás tüzelőtérrel és axiál turbinával és minden olyan segédberendezéssel van ellátva, mely szükséges a hajtómű működéséhez. A 100 LE teljesítményű gázturbinás hajtóműhöz egy fogaskerék áttételen keresztül csatlakozott egy, a kép felső részén látható, fekete színű GSZ 24-es típus, 60 kW teljesítményű egyenáramú motor-generátor, mely két feladatot töltött be. Ezzel lehetett az álló segédhajtóművet beindítani, valamint annak működése esetén már villamos áramot termelt, melyről a repülőgép fő hajtóműveit lehetett beindítani. A generátor hűtéséről az áttételházban lévő ventillátor gondoskodott.

 

 The APU is equipped with a single–stage centrifugal compressor, eddy current combustor and axial turbine, furthermore with all parts of auxiliary units necessary for the running of the engine. The 100 HP output gas turbine engine was connected with a cog-wheel transmission to the black GSZ-24 type 60 kW output DC (direct current) motor-generator (see on the top of the picture) which has served two purposes. Firstly to start up the inoperative APU, secondly the already running auxiliary engine generated electric current, to be able for starting up the main engines of the airplane. Cooling of the generator was carried out with the ventilator placed at the gear-box.

 

A kizárólag földi használatra szánt 180 kg-os tömegű TG-16-os helyezése az Il-18-as repülőgépek esetében a nem hermetikus farok részben történt.

A segédhajtómű és alapjáraton 33500 f/p fordulatszámon forgott A hajtómű fordulatszáma, terhelés alatt a főhajtómű indítása során 29000 f/p-ig csökkenhetett és ekkor a kiáramló gázhőmérséklete elérhette a 750 Co-ot. Ilyenkor a turbinalapátok már vörösen izzottak, mely sötétben igen festői látványt nyújtottak.

A hajtómű tüzelőanyag ellátását a faroktérben lévő 100 L-es tartályból biztosították, hajtómű fogyasztása 115 kg/ó volt.

A berendezés egyhuzamban történő működtetése, hajtóműindításokhoz 12 percig volt engedélyezve. Javításközi üzemideje a kezdeti 850-ről 2500 hajtóműindításra nőtt. Teljes élettartama azonban csak 5000 hajtóműindítás volt.

 

 The placement of the 180 kgs mass TG-16 intended to use exclusively on ground, in case of the IL-18 type airplanes was ensured in the non pressurized tail part of the fuselage.

The auxiliary engine’s idle speed was 33500 rot/min. During starting up of the main engines under load might have reduced down to 29000rot/min and in this stage the exhausting gas temperature could have reached 750 deg C. In such cases the turbine blades were red, which was a very picturesque sight in darkness.

The fuel feeding was ensured from the 100 liters tank in the rear hold, fuel consumption was some 115 kgs/hr.

Uninterrupted continuous running of the equipment was allowed for 12 minutes at main engines start up. MTBO (Mean Time Between Overhoul) from the 850 starts up engines at the beginning was raised up to 2500 starting later. The full life cycle of the APU however was established for 5000 starting.