REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

A Kuznyecov NK-8-2U kétáramú gázturbinás sugárhajtómű metszete a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításából

Ez itt a Tu-154-es két szélső hajtóműve közül az egyik. A középső azért nem lehet, mert azon nincs sugárfordító.

Bepakolni sem lehetett könnyű, egyben lefényképezni viszont lehetetlen...

A kompresszortól a turbináig.
Az orrkúpban helyezték el a fordulatszám-jeladót.

 Valahova még egy kis levegőt is vezetnek a kúp csúcsától.

...az orrkúp mögött tényleg a kisnyomású rész fordulatszám jeladója van. elvileg a kúpot tartó tüske alatt kéne lenni egy tűzjelző adónak, amivel én még sajnos nem találkoztam, mert valami vandál szépen lecsípte kábelestől mindenestől, még mielőtt én leszedhettem volna a kúpot. Mögötte alul, a mellső csapágytám visszaszállitó olajszivattyúja van, ami a képen sajnos nem látszódik, az olaj az alulról jobbra haladva 2. 3. 4. álló lapáton, kalibrált furatokon jut vissza a levegőkiválasztóhoz, ami az olajba jutott levegőt választja ki. A kúpba pedig az első álló terelőlapátsor felső három lapátján látható furatokon vezették be a fűtőlevegőt a jégtelenitéshez a kompresszor a'szem 9. fokozatától. CPS

A kisnyomású kompresszor impozáns lapátjai. Innen a levegő egy része a hajtómű nagynyomású kompresszorba került, más része a kompresszort és a turbinát megkerülve közvetlenül tolóerőt szolgáltatott. Azaz: kétáramú gázturbinás hajtóművel állunk szemben. A jelenlegi kétáramú hajtóműveknek külön ventilátorfokozata van a külső légáramhoz, ami szinte mindig egylépcsős.

...a ventilátor fokozat itt két fokozatú, 1:1 kétáramúsági fokú a hajtómű. A kisnyomású forgórész 3. és 4. fokozata a belső áramban található, csak az 1. és 2. végez munkát a külső áramban. CPS

Hogy hány lépcsős a kisnyomású kompresszor, nehéz kihámozni. A kép közepétől balra a nagynyomású kompresszor fokozat lépcsői látszanak.

A külső légáram a sárga élű lemez és a külső burkolat közötti, viszonylag szűk résen áramlott. Manapság a külső légáram nagyobb keresztmetszeten és nagyobb mennyiségben áramlik, azaz a mostani hajtóműveknek nagyobb a "kétáramúsági foka". Ennek következtében (is) jobb a hatásfokuk.

Itt a nagynyomású kompresszor látszik.
A perforált bukolaton levegő távozott a kompresszorból a fenti csövön - és szabályzószelepen - át.

Ezt a levegőt egyrészt az utastér túlnyomásának és fűtésének biztosítására használták, másrész bizonyos helyzetekben a hajtómű szabályozása is megkívánta a levegőelvételt.

...a nagynyomású kompresszor utolsó fokozata előtt pompázsszelep található, illetve innen vezetik el a levegőt, a különböző seg. ber.-ek hajtására, a sugárforditó működtetésére, ill. fűtőlevegő, és a kabintúlnyomás biztositására. CPS

Ez itt a gyűrűs égőtér, amely a turbinalapátok teljes felületét "fújta meg", ezáltal nagyobb fajlagos teljesítményt nyújtott mint a csöves égőterek, ahol csak a csövek előtti lapátfelület van támadva.
Érdemes megnézni az égőtérbe benyúló légterelő elemeket. Ezeken keresztül járulékos levegő jutott az égőtérbe a sárga élű burkolat alól, feltehetően a turbina előtti gázhőmérséklet csökkentése céljából. Ezt csak látszólag állítom ilyen határozottan, nem vagyok benne biztos...

 

...a megállapítás korrekt: az egész égőtér falán pici lukakon keresztül áramlik be a levegő, így gyakorlatilag sose ér hozzá az égőtér falához a kb 1500-2000 fokos lángcsóva. CPS

 

Az égőtér. Jobbra a kompresszor, balra a turbina.
A turbina. Kis és nagynyomású fokozatokra oszlott. Elöl a nagynyomású fokozat, amely a nagynyomású kompresszort hajtotta, utána a kisnyomású turbina, amely a kisnyomású kompresszort forgatta.

Nekem úgy tűnik, hogy az első lépcső balra, a második kettő jobbra forog, tehát a nagynyomású turbina egylépcsős, a kisnyomású kétlépcsős volt. Így is van rendjén, mert a kisnyomású turbina hajtotta a külső légáramot is.

A belső tengely a kisnyomású fokozaté, a nagynyomású fokozaté a sárga vagy a fehér metszetű (esetleg mindkettő), én nem tudom megállapítani. Ha legközelebb arra járok megmozgatom, általában lehet rajta annyit mozdítani, hogy az együttforgás kiderüljön.

 

Az első turbinafokozat lapátjai "fenyőfa" rögzítésűek, hajlított lemezfülekkel biztosítva.
A sugárfordító (méreteiből ítélve) pneumatikus munkahengerei és állító mechanizmusa.
A fordítózsaluk, itt közbenső helyzetben.