REPÜLŐMÚZEUM
SZOLNOK
A Kuznyecov NK-8-2U
kétáramú gázturbinás
sugárhajtómű metszete a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításából
|
Ez itt a
Tu-154-es két szélső hajtóműve közül az egyik. A középső
azért nem lehet, mert azon nincs sugárfordító.
Bepakolni sem lehetett könnyű,
egyben lefényképezni viszont lehetetlen... |
|
A kompresszortól
a turbináig. |
|
Az orrkúpban
helyezték el a fordulatszám-jeladót.
Valahova még egy kis levegőt
is vezetnek a kúp csúcsától.
...az orrkúp mögött tényleg a kisnyomású
rész fordulatszám jeladója van. elvileg a kúpot tartó tüske
alatt kéne lenni egy tűzjelző adónak, amivel én még sajnos
nem találkoztam, mert valami vandál szépen lecsípte
kábelestől mindenestől, még mielőtt én leszedhettem volna a
kúpot. Mögötte alul, a mellső csapágytám
visszaszállitó olajszivattyúja van, ami a képen sajnos nem
látszódik, az olaj az alulról jobbra haladva 2. 3. 4. álló
lapáton, kalibrált furatokon jut vissza a
levegőkiválasztóhoz, ami az olajba jutott levegőt választja
ki. A kúpba pedig az első álló terelőlapátsor felső három
lapátján látható furatokon vezették be a fűtőlevegőt a
jégtelenitéshez a kompresszor a'szem 9. fokozatától. CPS |
|
A kisnyomású
kompresszor impozáns lapátjai. Innen a levegő egy része a
hajtómű nagynyomású kompresszorba került, más része a
kompresszort és a turbinát megkerülve közvetlenül tolóerőt
szolgáltatott. Azaz: kétáramú gázturbinás hajtóművel állunk
szemben. A jelenlegi kétáramú hajtóműveknek külön
ventilátorfokozata van a külső légáramhoz, ami szinte mindig
egylépcsős.
...a ventilátor fokozat itt két fokozatú,
1:1 kétáramúsági fokú a hajtómű. A kisnyomású
forgórész 3. és 4. fokozata a belső áramban található, csak
az 1. és 2. végez munkát a külső áramban. CPS |
|
Hogy hány
lépcsős a kisnyomású kompresszor, nehéz kihámozni. A kép
közepétől balra a nagynyomású kompresszor fokozat lépcsői
látszanak. A külső légáram
a sárga élű lemez és a külső burkolat közötti, viszonylag
szűk résen áramlott. Manapság a külső légáram nagyobb
keresztmetszeten és nagyobb mennyiségben áramlik, azaz a
mostani hajtóműveknek nagyobb a "kétáramúsági foka". Ennek
következtében (is) jobb a hatásfokuk. |
|
Itt a
nagynyomású kompresszor látszik. |
|
A perforált
bukolaton levegő távozott a kompresszorból a fenti csövön -
és szabályzószelepen - át.
Ezt a levegőt egyrészt az
utastér túlnyomásának és fűtésének biztosítására használták,
másrész bizonyos helyzetekben a hajtómű szabályozása is
megkívánta a levegőelvételt.
...a nagynyomású kompresszor utolsó
fokozata előtt pompázsszelep található, illetve innen vezetik el a levegőt,
a különböző seg. ber.-ek hajtására, a sugárforditó
működtetésére, ill. fűtőlevegő, és a kabintúlnyomás
biztositására. CPS |
|
Ez itt a gyűrűs
égőtér, amely a turbinalapátok teljes felületét "fújta meg",
ezáltal nagyobb fajlagos teljesítményt nyújtott mint a
csöves égőterek, ahol csak a csövek előtti lapátfelület van
támadva. |
|
Érdemes megnézni
az égőtérbe benyúló légterelő elemeket. Ezeken keresztül
járulékos levegő jutott az égőtérbe a sárga élű burkolat
alól, feltehetően a turbina előtti gázhőmérséklet
csökkentése céljából. Ezt csak látszólag állítom ilyen
határozottan, nem vagyok benne biztos...
...a megállapítás korrekt:
az egész égőtér falán pici lukakon keresztül áramlik be a
levegő, így gyakorlatilag sose ér hozzá az égőtér falához a
kb 1500-2000 fokos lángcsóva. CPS
|
|
Az égőtér.
Jobbra a kompresszor, balra a turbina. |
|
A
turbina. Kis és nagynyomású fokozatokra oszlott. Elöl a
nagynyomású fokozat, amely a nagynyomású kompresszort
hajtotta, utána a kisnyomású turbina, amely a kisnyomású
kompresszort forgatta.
Nekem úgy tűnik, hogy az
első lépcső balra, a második kettő jobbra forog, tehát a
nagynyomású turbina egylépcsős, a kisnyomású kétlépcsős
volt. Így is van rendjén, mert a kisnyomású turbina hajtotta
a külső légáramot is.
A belső tengely a
kisnyomású fokozaté, a nagynyomású fokozaté a sárga vagy a
fehér metszetű (esetleg mindkettő), én nem tudom
megállapítani. Ha legközelebb arra járok megmozgatom,
általában lehet rajta annyit mozdítani, hogy az együttforgás
kiderüljön.
|
|
Az első
turbinafokozat lapátjai "fenyőfa" rögzítésűek, hajlított
lemezfülekkel biztosítva. |
|
A sugárfordító
(méreteiből ítélve) pneumatikus munkahengerei és állító
mechanizmusa. |
|
A fordítózsaluk,
itt közbenső helyzetben. |
|