REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

AI-14R kilenchengeres csillagmotor.

A Múzeum kiterjedt motorgyűjteményéből nem hiányozhatott ez a több Magyarországon alkalmazott típusban működött klasszikus szovjet (amerikai gyökerekkel is bíró) motortípus sem. Több későbbi sikeres motor alapja volt.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Ivcsenko_AI-14

A Múzeumban megtalálható Csehszlovákiában gyártott változata is, az M 462 RF

2007.

A Gawronok ilyen motorral repülnek.

 

Persze nem így:

itt fejjel lefelé van elhelyezve, ezt a Gawron kevésbé jól bírná...

 

 

A segédberendezések.

2010. március

 

A tél nem múlt el nyomtalanul felette: szépen rendbe tették és a talpára állították a Múzeum dolgozói. Mostantól egyike a legjobb állapotú motoroknak - mindannyiunk örömére.

A reduktor-ház, felül egy szellőzőcső...

...ferdén a légcsavar-állító mechanizmus munkahengere.

Az oldalnézett érdekes arányokat tár fel.

A hátsó oldalon a segédberendezések. Függőlegesen a generátor (csak generátor, indítómotor nincs!) két oldalt ferdén a két gyújtómágnes.

A jobb oldali gyújtómágnes alatt a levegő-kompresszor hengere.

Itt is látszik a kompresszor apró hengere. A felénk néző pókszerű valami kinézetre akár benzin-befecskendező szivattyú is lehetne, de nem az, hanem a sűrített levegős indító berendezés. A motor robbanási ütemnél tartó hengerébe vezet sűrített levegőt, így forgatja át a motort.

A legalsó ponton a porlasztó.

 

Egy részlet, a motor kerületén bőrpárnák vannak, a burkolólemez megtámasztásához.

A reduktorház, rajta a légcsavar-állító.

Szembe-nézet.