REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Kvasz I. az első magyar motoros repülőgép.

Újjáépítette: Révy László

 

 

A médiából már értesülhettünk hogy Révy László, a neves veterán repülő és repülőgép építő

évek óta az első magyar motoros repülőgép, Kvasz András Kvasz I. jelű gépe korhű másának megépítésén dolgozik. Nagy örömünkre Szolnokra is elhozta gépét.

 

 

Nagyon izgalmas érzés volt egy olyan repülő szerkezetet élőben is látni, amelyhez hasonlót csak képekről ismerhettünk.

 

 

Réztábla a gép - mijén is? Törzsén? Hát fának fa, az bizonyos.

 

 

A szárny szépen ívelt, igen vékony és hosszú profilja.

 

 

Fölül temérdek merevítő huzal.

 

 

A gép eleje.

 

 

A pilóta széke.

 

 

Most látszik milyen sok merevítő huzal van beépítve. A Múzeum munkatársai segédkeztek a gép helyszíni összeszerelésében (teherautón érkezett, repülési engedélye még nincs).

Lente Zoli mesélte, hogy igencsak belefáradtak mire az összes huzal a helyére került.

 

 

A pilóta ülése előtti két "lúdtalpbetét" az oldalkormány két pedálja.

 

 

A farokrész.

 

 

A Közlekedési Múzeumtól kölcsönkapott Anzani legyezőmotor.

 

 

A szívó-és kipufogócsövek kecses íveket rajzolnak

 

 

A motor külön megér egy misét: teljesen más a szelepvezérlése, pl. a szívószelepnek ilyen nincs is: rugóterhelés ellenében nyílik a szívóütemben. A henger hűtőborda alatti részén furatok vannak, itt további levegő jut be a motorba, amikor a dugattyú helyzete megengedi.

Nem is csoda hogy a ma már szinte ismeretlen konstrukció feladta a leckét a gép építőinek: elmondásuk szerint az elvárt 28 lóerőből egyelőre kb. 8 paci elcsavargott, de reményeik szerint hamarosan azokat is előcsalogatják a százéves motorból.

 

 

Révy úr, sokak Laci Bácsija nem nélkülözi a humort sem,

korhű(ség érzetét keltő) öltözetben pózol a vele mosolygó fotósoknak.

 

 

Mesélni is szeret, élvezettel hallgattuk. Elmondta, hogy a gép levegőbe emelésének egyelőre két akadálya van: az egyik a motor kissé hiányos teljesítménye. Ez még csak áthidalható lenne, a nehezebb dió a hatósági engedély. A gépet megfelelő kategória híján az ultrakönnyű kategóriába próbálják besorolni. A súllyal nincs is semmi probléma, viszont ebben a kategóriában követelmény a 3G túlterhelés elviselése, amit ez a szerkezet garantáltan nem tud teljesíteni. Reméljük hogy sikerül venni az akadályokat és egyszer majd láthatjuk ezt a tiszteltre méltó alkotást a levegőbe emelkedni.

 

 

Addig is nagy örömünkre legalább gurulni láthattuk a szerkezetet és második megalkotóját.