REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Nagy András:

A misztikus 628 vagy 10422 (esetleg 128) oldalszámú helikopter

avagy: Misa bácsi cseszte volna el?

 

 

A 628/10422-esről már több cikk született. Rövid történetének mind jobb megismerése sok fejtörést okozott azoknak, akik kutatták a gép pályafutását. Ezen a fórumon is több alkalommal szerepelt ez a gép, történetének érdekes fejezetei, azután azok cáfolata majd végül a cáfolat cáfolata.

 

Már azt hittük mindent tudunk róla, amikor is két angol kutató, akik a gyári számok alapján kutatják a gépeket (ilyen állatfaj is van köreinkben, hál istennek!) Szolnokra látogatván kimondottan erről a gépről érdeklődött. Miután felvilágosítottuk őket a "holtbiztos tényállás" felől, kifejezték abbéli kívánságukat, hogy ők azért mégiscsak ellenőriznék a gép gyári számát. Az ellenőrzés módszertanáról érdeklődtem, mire elmesélték, hol van a gyári számot jelző táblácska a minyón. (Én, huszon-valahány évi üzemeltetés után erről nem tudtam. Csekély vigaszom az, hogy bárkit kérdeztem akik ismerték a típust ők sem tudtak róla). Azonnal csekkoltuk a dolgot a múzeumi 10439-es gépen és valóban: a faroktartóba vezető feljáratnál ott volt a kis tábla a 10439 beütéssel.

 

Ezután következett a 628 ellenőrzése jelenlegi tárolóhelyén, a reptéri Jurassic Parkban.

 

 

A tetthelyen, Horváth Gábor szds, N. A., háttal Phil Adkin angol bolondtársunk, aki az egészért egy személyben felelős...

 

 

Lázas keresés még a festék alatt is!

 

 

És itt jött a döbbenet! Nem egy, hanem kettő tábla volt és mindkettőbe a 0128 szám volt beütve!

 

 

 

A 28. széria első gépe - ez akár logikus is lehet, mert mi a 02, 03, 04, 06, gépeket kaptuk, és ebbe sorba a 01 jobban beleillik mint a 06. De hogy lett a 01-ből 06 ?!

 
Véletlenül az átvételnél rossz gépet hoztak el? Nem valószínű, mert Szonderik Gyula ny. alez.- aki az átvevő bizottság műszaki vezetője volt - határozottan állítja, hogy ellenőrizték a gép okmányait, összehasonlítva a paszportokban szereplő gyári számokat a valósággal és nem volt eltérés. Az összes eredeti okmányban a 0628 szám szerepel. Az oldalszámot (628) meg a gyárban festették fel így a magyar átvevők vétlenek.
 

A gyárban követték el a hibát? Valószínű. A kérdés az, véletlenül vagy szándékosan? Szándékoság esetén az eredetileg nekünk szánt gép a 0628 lett volna, amit valamilyen okból nem tudtak (nem akartak) átadni. Pl. valamiért késett a gyártás, pl. összetörték, vagy éppen nekik volt arra gépre szükségük. (Tudjuk a hazai használatú fegyverek - ellentétben a Ladákkal - jobb minőségűek és korszerűbbek voltak mint az exportra szánt gépek). Jól hangzik a sztori de valószínűtlen! Semmi nem
indokolja az ilyen gyári szám váltást, hisz egyszerűen ki lehetett volna cserélni a szám táblákat.


Magam arra a magyarázatra hajlok, hogy egy egyszerű hiba történt. A gyártó soron a gépek külső  felületén is jelezték a gépszámot. Az az ember - nevezzük Misa bácsinak - aki ezt krétával vagy ecsettel felírta, összekeverhette a számokat. Ilyesmi a nagy kapkodásban, esetleges szervezetlenségben vagy közvetlenül a november 7.-i ünnepek után előfordulhatott. Mivel a táblácskát - jó néhány évtized elteltével - két kóbor angolnak jutott eszébe először ellenőrizni, ezt eddig nem vette észre senki.

Az okmányok ellenőrzésekor egy újabb misztikus dologra derült fény. A gép első magyar fedélzeti technikusa és az utolsó repülés fedélzetise ugyanaz a személy Makkos György volt. Ennek igazából a jelentőségét az adja, hogy a 228-as gépnél ugyanez a helyzet: az első feljegyzett magyar technikus ugyanaz a Laboda Ferenc volt, mint aki a gép katasztrófájakor életét vesztette. Természetesen van logikus magyarázat, kevesen voltak akkor a fedélzetisek és az akkori rendszerben általában ugyanazzal a géppel repültek, de azért érdekes egybe esés.

 

Azért jó lenne tudni hova került az eredeti 0628!

 

Nagy András
 

***

Az ominózus, kalanddal felérő adattábla ellenőrzés szerencsés tanújaként hozzáfűzném, hogy valóban nem könnyű az azonosító táblát felfedezni! A faroktartó nyílásában elhelyezett létrán felmászva ugyan éppen látótávolságra van a szemünktől, csak rossz irányban: valahol a tarkónk mögött. Ebben a magasságban semmi oka megfordulni az ide vetődőnek, ebben az irányban csak feljebb vannak a főreduktor felőli térrész berendezései. Arról nem is beszélve, hogy itt meglehetősen sötét van, csupán néhány 10 W-os izzó segít a tájékozódásban.  A hátsó ajtók nyitásakor/leszerelésekor a faroktér nyílását egy erre a célra szolgáló műbőr takaróval kell befedni, ami ilyenkor eltakarja  a bélyeg nagyságú, legtöbbször "színre fújt" táblácskát.

Andris egyrészt nehezen nyugszik bele a megoldatlan kérdésekbe, másrész kiterjedt baráti körrel rendelkezik. Érdeklődőtt hát PG-s ismerősei körében is, akik sok-sok éven át végezték a Mi-8-asok javítási munkáit. Egyikük sem tudott a táblácskákról...

(hs)