A 628/10422-esről már több cikk
született. Rövid történetének mind jobb megismerése sok
fejtörést okozott azoknak, akik kutatták a gép pályafutását.
Ezen a fórumon is több alkalommal szerepelt ez a gép,
történetének érdekes fejezetei, azután azok cáfolata majd
végül a cáfolat cáfolata.
Már azt hittük mindent tudunk róla,
amikor is két angol kutató, akik a gyári számok alapján
kutatják a gépeket (ilyen állatfaj is van köreinkben, hál
istennek!) Szolnokra látogatván kimondottan erről a gépről
érdeklődött. Miután felvilágosítottuk őket a "holtbiztos
tényállás" felől, kifejezték abbéli kívánságukat, hogy ők azért
mégiscsak ellenőriznék a gép gyári számát. Az ellenőrzés
módszertanáról érdeklődtem, mire elmesélték, hol van a gyári
számot jelző táblácska a minyón. (Én, huszon-valahány évi
üzemeltetés után erről nem tudtam. Csekély vigaszom az, hogy
bárkit kérdeztem akik ismerték a típust ők sem tudtak róla).
Azonnal csekkoltuk a dolgot a múzeumi 10439-es gépen és
valóban: a faroktartóba vezető feljáratnál ott volt a kis
tábla a 10439 beütéssel.
Ezután következett a 628
ellenőrzése jelenlegi tárolóhelyén, a reptéri Jurassic
Parkban.
A
tetthelyen, Horváth Gábor szds, N. A., háttal Phil Adkin
angol bolondtársunk,
aki az egészért egy személyben felelős...
Lázas
keresés még a festék alatt is!
És itt jött a döbbenet! Nem egy,
hanem kettő tábla volt és mindkettőbe a 0128 szám volt
beütve!
A 28. széria első gépe - ez akár
logikus is lehet, mert mi a 02, 03, 04, 06, gépeket kaptuk,
és ebbe sorba a 01 jobban beleillik mint a 06. De hogy lett
a 01-ből 06 ?!
Véletlenül az átvételnél rossz gépet hoztak el? Nem
valószínű, mert Szonderik Gyula ny. alez.- aki az átvevő
bizottság műszaki vezetője volt - határozottan állítja, hogy
ellenőrizték a gép okmányait, összehasonlítva a
paszportokban szereplő gyári számokat a valósággal és nem
volt eltérés. Az összes eredeti okmányban a 0628 szám
szerepel. Az oldalszámot (628) meg a gyárban festették fel
így a magyar átvevők vétlenek.
A gyárban követték el a hibát?
Valószínű. A kérdés az, véletlenül vagy szándékosan?
Szándékoság esetén az eredetileg nekünk szánt gép a 0628
lett volna, amit valamilyen okból nem tudtak (nem akartak)
átadni. Pl. valamiért késett a gyártás, pl. összetörték,
vagy éppen nekik volt arra gépre szükségük. (Tudjuk a hazai
használatú fegyverek - ellentétben a Ladákkal - jobb
minőségűek és korszerűbbek voltak mint az exportra szánt
gépek). Jól hangzik a sztori de valószínűtlen! Semmi nem
indokolja az ilyen gyári szám váltást, hisz egyszerűen ki
lehetett volna cserélni a szám táblákat.
Magam arra a magyarázatra hajlok, hogy egy egyszerű hiba
történt. A gyártó soron a gépek külső felületén is
jelezték a gépszámot. Az az ember - nevezzük Misa bácsinak -
aki ezt krétával vagy ecsettel felírta, összekeverhette a
számokat. Ilyesmi a nagy kapkodásban, esetleges
szervezetlenségben vagy közvetlenül a november 7.-i ünnepek
után előfordulhatott. Mivel a táblácskát - jó néhány évtized
elteltével - két kóbor angolnak jutott eszébe először ellenőrizni, ezt
eddig nem vette észre senki.
Az okmányok ellenőrzésekor egy újabb misztikus dologra
derült fény. A gép első magyar fedélzeti technikusa és az
utolsó repülés fedélzetise ugyanaz a személy Makkos György
volt. Ennek igazából a jelentőségét az adja, hogy a 228-as
gépnél ugyanez a helyzet: az első feljegyzett magyar
technikus ugyanaz a Laboda Ferenc volt, mint aki a gép
katasztrófájakor életét vesztette. Természetesen van logikus
magyarázat, kevesen voltak akkor a fedélzetisek és az akkori
rendszerben általában ugyanazzal a géppel repültek, de azért
érdekes egybe esés.
Azért jó lenne tudni hova került az
eredeti 0628!
Nagy András
***
Az ominózus, kalanddal felérő
adattábla ellenőrzés szerencsés tanújaként hozzáfűzném, hogy
valóban nem könnyű az azonosító táblát felfedezni! A faroktartó nyílásában elhelyezett létrán felmászva ugyan
éppen látótávolságra van a szemünktől, csak rossz irányban:
valahol a tarkónk mögött. Ebben a magasságban semmi oka
megfordulni az ide vetődőnek, ebben az irányban csak feljebb
vannak a főreduktor felőli térrész berendezései. Arról nem
is beszélve, hogy itt meglehetősen sötét van, csupán néhány
10 W-os izzó segít a tájékozódásban. A hátsó ajtók
nyitásakor/leszerelésekor a faroktér nyílását egy erre a
célra szolgáló műbőr takaróval kell befedni, ami ilyenkor
eltakarja a bélyeg nagyságú, legtöbbször "színre fújt"
táblácskát.
Andris egyrészt nehezen nyugszik
bele a megoldatlan kérdésekbe, másrész kiterjedt baráti
körrel rendelkezik. Érdeklődőtt hát PG-s ismerősei körében
is, akik sok-sok éven át végezték a Mi-8-asok javítási
munkáit. Egyikük sem tudott a táblácskákról...
(hs)
|