REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Nagy András: Mi nem hiszünk a babonákban…


Amikor a MiG-23 gépek megérkeztek hozzánk, megváltozott az oldalszámok korábban bevett rendszere, mely szerint többnyire a gyári számok utolsó számjegyei adták az oldalszámokat.
A 23-asok nem a gyári szám utolsó két számjegyét kapták, hanem egyszerűen 01-től 12-ig számozták a 12 harci gépet. Ezt a sort az UB-k folytatták volna, de mivel a 13-as számot nem akarták kiadni, a sorban tizenharmadikként következő gép (gyári száma egyébként A1037925) a 14-est kapta.

A Szu-22-esek érkezésekor kicsit más volt a helyzet: itt a gyári számok utolsó két számjegye 01-06-ig, majd 10-15-ig terjedt és a harci változatok ezeket kapták oldalszámként. A „lyukat” az UM-ek töltötték ki, 07, 08 és 09 oldalszámmal. A 51813 gyári számú gépnek szintén nem a baljóslatú 13-as oldalszámot adták, és mivel 14-es már volt (51814), így lett ő a 16-os.

Mit hoz a sors, a két 13-as oldalszámra esélyes , a 14-es MiG-23UB és a 16-os Szu-22M3 egy éjszakai gyakorló repülés során a levegőben összeütközött, a MiG két pilótája, Katovics Balázs és Mizsei Mihály századosok a megkísérelt leszállás során életüket vesztették.
A katasztrófa 1995. szeptember 13.-án történt.

De mi nem hiszünk a babonákban…

Nagy András

 

 

 

 

A 16-os Szu-22M3

 

 

A főfutó-akna fedelén ott a gyári szám