Bosznay
Károly 1921. december 30-án született Pestszentlőrincen.
A polgári iskola négy osztályának elvégzése után 1937.
szeptember 30-án, Marton Dezső támogatásával és az édesapja
írásos engedélyével (korkedvezményesen) 16 évesen került be
esztergályos ipari tanulónak a székesfehérvári
Repülőgépjavító Műhely és Raktárhoz. Itt kezdett el
modellezni. Különböző vitorlázó és motoros modelleket
épített. A modellek mellett a makettek építése is érdekelte,
ezért megépítette fából és papírból a Fokker F VII.
makettjét. Tanulmányait 1940. szeptember 25-én fejezte be,
de nem szakadt el az iskolájától, mert december 2-án önként
bevonult sorkatonai szolgálatra a Repülőgép javító Műhely és
Raktárhoz. 1941. november 1-től a Honvéd Repülőkísérleti
Műhelynél szolgált a ferihegyi repülőtéren, repülőgép
esztergályosként.
Frontszolgálatra, 1942. április 11-én Szolnokra vezényelték
az 1. Honvéd vadász gyakorló repülő üzemi alosztály műszaki
szakaszához, de állományban a Repülőkísérleti Műhelynél
maradt. A 2. Repülődandár alárendeltségében került ki a
keleti frontra, az 1. Repülőgép Szeroszlopnál kapott
repülőgép szerelő beosztásban. 1943. szeptember 30-ig volt
állományban a Honvéd Repülőkísérleti Műhelynél, majd
átkerült a 102. Repülődandár állományába. 1943. november
26-án bronz vitézségi éremmel tüntette ki a 102.
Repülődandár parancsnoka az „ellenség előtt tanúsított vitéz
magatartásáért”.

Szolgált
Poltaván, Ilovszkojén, Kijevben és Lembergben (Lvov).
He-111-es és Fi-156 repülőgépeket üzemeltett.

Precíz
műszaki katona volt, mert az általa üzemeltetett F.706-os
gép hibajegyzékeit, javításait, repülőidejét saját
jegyzetfüzetében is vezette. Amikor a szovjet csapatok 1943.
január 12-én áttörték a magyar vonalakat a Donnál, azon
szerelők között volt, akit az egyik repülőgép fedélzetén
átmenekítettek Kijevbe. Emlékei szerint "Ilovszkoje
kiürítése során a németek erőszakkal vették el a magyarok
gépeit, mert azzal is menekültek, sőt a kijevi repülőtéren
nem akarták engedni, hogy leszálljanak a magyar gépek.
Csukás Kálmánnak lehetősége volt rá, de nem akart kirepülni
a katlanból, inkább az embereivel maradt.” Lehetséges, hogy
a németek "fegyverbarátsága" okozta csalódás miatt kezdett
el oroszul tanulni Kijevben.
Már itt is
kapcsolatot tartott a helyi lakosokkal, majd amikor
átvezényelték Lvovba, katonatársával Palotás Károly
tizedessel együtt kapcsolatba lépett a lengyel ellenállással
a Rucky családon keresztül. A három testvér Irena és
Krisztina, valamint a 15 éves Noldek az ellenállás futára
volt. A két magyar pilóta "udvarolni" járt a lányos házhoz,
közben megtudták, hogy mire van szüksége a lengyeleknek.
Főként gyógyszert, kötszert és konzervet szereztek a német
készletekből az ellenállóknak. Egyedül fegyvert nem
szállítottak, mert bukás esetén felkoncolták volna őket a
németek. A városban állomásozó német katonák a partizánok
támadásai miatt éjszaka nem sűrűn mentek ki az utcára. Lvov
külső kerületei különösen veszélyesek voltak, ezért ott
adták át a magyarok a szállítmányt.
A módszer
elég egyszerű volt. Amikor összegyűlt az „ellátmány”,
felpakolták egy teherautóra és a lengyelek által
meghatározott külvárosi részen hagyták az esti órákban.
Másnapra a lengyelek vagy autóstól vitték el a rakományt,
vagy kipakolták a teherautót.
A frontszolgálat idején folytatta a makettek építését, ekkor
faragta ki a Junkers Ju-88, az olasz Savoia SM-79
repülőgépek 1:50-es méretarányú kicsinyített másait.
Rendkívül szépen tudott rajzolni. Sok ceruzarajza megmaradt
a fronton használt jegyzetfüzetében.

Központi
témája a repülés volt, talán a Gerle-13-ról készült rajza az
egyik legszebb.

1944.
január 31-én szakaszvezetői rendfokozatban szerelt le a 2.
Repülődandár futárrepülő rajától, majd 1944. március 12-én
tartalékos állományba helyezték. Ekkor helyezkedett el a
Honvéd Repülőkísérleti Műhelynél repülőgép esztergályosként.
1944. július 5-én a Kormányzó Magyar Bronz Érdemérmet
adományozott neki a "szovjet elleni hadműveletek alkalmával
az ellenség előtt teljesített kiváló szolgálataiért".

1944.
december 4-től a Magyar Siemens Művek Villamossági RT.
Hadiüzemében dolgozott motorok, készülékek esztergálását
végezte.
A háború után 1957-ig nem volt kapcsolata a repüléssel.
Ekkor elhatározta, hogy a sportrepülésben keresi meg régi
szerelmét, a repülést. Műszaki előképzettsége révén, csak a
repülőgép vezetést kellett elsajátítania. Az elméleti
vizsgák után 1957. május 18-án repült először a HA-5150
lajstromjelű vitorlázó repülőgéppel Hármashatárhegyen a
Cskalov repülőklubban. Azért ezt a klubot választotta, mert
rendkívül tisztelte a híres szovjet aviatikust Valerij
Pavlovics Cskalovot (1904-1938).
A
képzésben gyorsan haladt előre az R-07b Vöcsökkel
repülhetett először egyedül június 30-án. Július 30-án
sikeresen teljesítette a „C” vizsgát.

1959.
június 25-én 1130 méter magasságba termikelt a HA 3308 számú
Pilis vitorlázóval, majd ugyanezzel a géppel augusztus 9-én
a Hármashatárhegyről Nagyrédére repült (63 kilométer),
amivel teljesítette a Nemzetközi Repülő Szövetség által
meghatározott szintet és megkapta a 499. számú ezüstkoszorús
teljesítmény jelvényt.

A motoros
repülésre is lehetősége nyílt, a Magyar Honvédelmi
Sportszövetség (MHS) HA-TRD lajstromjelű Trénerével 1961.
április 27-én kezdte el a kiképzést Budaörsön. Május 25-én
repült először egyedül a HA-TRC jelű géppel. 1963. május
9-én kezdte el az An-2 típusátképzés repülési feladatait.
Ezzel a típussal repült a legtöbbet. A szakszolgálati
engedély megszerzése után, az MHS-nél, majd a Magyar
Honvédelmi Szövetségnél (MHSZ) lett hivatásos pilóta.
Az
An-2-esek esetében a legérdekesebb feladat a gépek
átrepülése volt a nagyjavításra. Az egykori Szovjetúnió
területén nem lehetett egyedül, térkép után repülni. Kijevig
egyedül repülhettek a magyar pilóták, majd ott felszállt a
szovjet navigátor. Ekkor le kellett tenni a térképet és csak
a hazai káder adta az utasításokat.
Sokszor
repült „Ancsáival” a Magyar Honvédség ejtőernyőseinek
kiképzése során, mert az MHSZ gépeit biztosították az
ejtőernyősök ugrására. Kaposváron, 1971. február 3-án kezdte
meg a MÉM Repülőgépes Szolgálatánál a típusátképzést
PZL-101-re. A HA-PYA lajstromjelű géppel repült először.
Mindössze hét felszállás alatt befejezte az átképzést és
február 16-án Apajpusztán kezdte meg a munkarepüléseit. A
típusátképzések szempontjából 1975. júniusa elég mozgalmas
hónap volt. 12-én kezdte meg a típusátképzést Cessna
FA-337G-re és 25-én Z-37-re. 1977. július 1-én a MÉM
Repülőgépes Szolgálat nagygépes típus–főpilótának nevezték
ki. 1978. szeptember 12-én Törökszentmiklóson elvégezte a
HA-MBK lajstromjelű An-2 berepülését Opitz Nándorral
közösen, majd „letette a botkormányt”.
A makettezéstől sem szakadt el a repülés mellett. Fából és
fémből elkészítette a Po-2, az R-18. I-16 és a magyar
gyártású WM-21 Sólyom makettjét. A makettekhez először
megrajzolta, a WM-21 esetében, pedig rekonstruálta a hiányos
tervrajzokat.
Majdnem három évtizeddel a háború után találkozott ismét a
lengyel ellenállás egykori tagjaival. A Rucky családból
Krisztina és Noldek látogatta meg. Bosznay Károly családja
ekkor szembesült azzal, hogy milyen veszélyes akciókban vett
részt a lengyel ellenállás megsegítésekor.
Azok, akik kutatják a háborúban harcolt magyar repülők
életútját, tudják, hogy ezek az emberek nem voltak
beszédesek a múltjukkal kapcsolatban. Hamar megtanulták, ha
hallgattak, akkor talán nem bántják őket. Budán a
királyerdei kanyarban működött egy gebines vendéglő. Bosznay
Károly ott találkozott azokkal, akik így, vagy úgy megúszták
a háborút és az utána következő bosszúhadjáratot. Bementek,
külön-külön leültek, rendeltek egy csülköt, biccentettek
egymásnak, örültek, megették a jó csülköt, de nem volt
olyan, hogy "Emlékszel, amikor…".
1986. március 30-án, 65 évesen hunyt el. Temetésén a magyar
pilóták és repülőműszakiak nagy tábora és a temető felett
áthúzó An-2-es búcsúztatta.
Páratlanul értékes hagyatékából korábban a szakfolyóirat- és
könyvgyűjtemény a Hadtörténeti Intézet és Múzeumba,
emléktárgyai és makettjei pedig most kerültek a Szolnoki
Repülőmúzeumba özvegye dr. Rákóczy Rozália szíves
felajánlásának köszönhetően.












|