REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

MiG-15 vadászrepülőgép.

Akár egy csehszlovák  makettdobozról lépett volna le az 512-es. 

 

 

 

 

 

Jobbról a harmadik a 912-es, a Múzeum példánya.

A Múzeum gépén jelenleg az 512-es oldalszám van felfestve, de ez új értesüléseim szerint téves, az valójában az egykori 912.

 

 

Impozáns felvonulás, a kép közepén az 512-es.

 

 

 

 

 

Panoráma-felvételen: balról a negyedik megint csak az 512-es.

 

 

 

 

Különleges felvétel: ezen egyik gép sem az 512-es...

 

 

 

 

Emlék az utódoknak. Vajon él-e még valamelyikük ?

 

 

 

 

 

A leeresztett fegyverbölcső.

 

 

 

 

 

A fegyverbölcső leeresztve, két szép hosszú heveder a 23 mm-esesekhez.
Ő pedig maga az ezredparancsnok, Holler János ezredes úr.

Személyesen nem ismerem, de úgy tudom ma is jó egészségnek örvend. Úgy legyen, még sokáig.

Nem a dicsőségtáblára való eset: a 823-as találkozása a generátorkocsival.

A kocsi szemmel láthatóan büdösnek találja támadóját.

Ez egy katasztrófa szomorú emléke: a Tisza árterére, az elöntött Szandai rétre zuhant egy Mig-15-ös, a pilótája meghalt.

A képeken daruval emelik a roncsot egy kétéltű járműre.

Személyes élményem is van az esetről: kisgyerekként Apámmal néztük a megáradt Tiszát a cukorgyári daru hídjáról, Ő mutatta nekem, hogy a túloldali fákon túl kiáll a vízből a egy repülőgép farka. Jó messze lehetett mert sehogy sem láttam, végül feladtam a próbálkozást.

Szóval majdnem láttam...

Később a TOPGUN-ban egy személyes visszaemlékezésben érintették az esetet. Jó lenne többet tudni róla.

1967. ápr. 15. (12.19.) A Killián György Repülőtiszti Iskola 821-es MiG-15bisz típusú vadászrepülőgépének hajtóműve Szolnok felett leállt. KÖVICS ISTVÁN HADNAGY (24) posztumusz főhadnagy a 47. Honi Vadászrepülő Ezred - Pápa - vezényelt repülőgép-vezetője parancsot kapott a katapultálásra, azonban katapultálás helyett a szandai réten kísérelt meg leszállást, mely a Tisza magas vízállása (árvíz) miatt vízben állt. A katapultálást 170 m-en mégis megkísérelte, azonban az ejtőernyő csak részben nyílt ki. A repülőgép-vezető a repülőgéptől 20-30-m-re, vízbe csapódva életét vesztette.
(Kövics hadnagy 1965-ben fejezte be tanulmányait, az Egyesített Katonai Hajózó- Műszaki Tiszti Iskolán, Krasznodarban. A katasztrófa bekövetkezésekor Kövics hadnagy, Kositzky Attila hadnaggyal repült gép-párban, melyet Kositzky Attila altábornagy "Önpörgés" című könyvében is feldolgozott.)
Tisztelettel.
Győri János

Büszke Sas fekete-fehérben...
... és színesben.

A büszke Sas itt, a hetvenes ével elején már a háttérbe szorult. Többek között a 21-esek repülése előtti időjárás-felderítésre használták (főleg az UTI-t), és a kevésbé megtisztelő "Petrofor" névvel illették.

Ha esetleg nem tudnád, az egy korabeli túrista petróleumfőző volt, ami csak a szagával és a hangjával emlékeztetett sugárhajtású repülőgépre.

 

Hajtóművezik a 071-es Sast. A benyomódott orrfutó arról tanúskodik, hogy a hajtómű éppen működik.

 

A minap (2011. november) telefonon hívott Vass Zoltán, aki egykoron a Repülőtér lakótelepén volt gyerek.

Megindult hangon mondta, hogy ezt a fotót jól ismeri, sok éven át látta előszobájukban. A gépben édesapja,

Vass József százados ül,

aki azóta sajnos elhunyt.