 |
2006. novembere: az éjszakai utazás
után megérkezett a 301-es Li-2 Budaörsről, ahol a Goldtimer
alapítvány szakemberei igyekeztek eltüntetni róla a
szolgálatban majd a Pécsi vidámparkban töltött sok évtized
emlékeit. A gép polgári lajstromban való használata során a
HA-LIS jelzést viselte.
Itt éppen a trélerről emelik le. |
 |
Alkalom adódik a szép forma
szokatlan szögből valómegörökítésére. |
 |
A törzs megemelt állapotában kell a
futókat kinyitni... |
 |
...ami egy kis összmunkát igényel. |
 |
A törzs saját futóin áll. |
 |
Nézzünk néhány részletet:
nem, ezek nem a szárnyak, bár egy
kisebb gépnek éppen megfelelnének. Ezek csak a csűrők...
Nemrégen volt alkalmam a
HA-LIX-szel repülni (ajánlom mindenkinek, megéri !) és
repülés közben azt láttam, hogy ezek az óriási csűrőlapok
egy-egy forduló során épp hogy megmozdulnak. |
 |
A szárny sajátos szerkezetű, a
főtartók nem csatlakoznak a rögzítési ponthoz, ezt a terhet
a csatlakozó felület mentén körben elhelyezett több száz kis
csavar viseli. |
 |
A belépő él forró levegős
jégtelenítésű. Hosszan nézegettem és arra a következtetésre
jutottam, hogy a kipufogógázzal melegített levegőt
használták erre a célra. |
 |
Két főtartó közötti terület, jól
látszanak (vakus felvétel) a bordákon könnyítésként vágott
kör alakú lyukak.
A szárnyfelület belső peremén
körben érdekes alakú erősítések futnak. |
 |
Ezekre gondolok. Szinte sugallják,
hogy ide ellendarabok csatlakoznak. De nem így van: nézd meg
a centroplán ide csatlakozó felületét, ott ide illeszkedő
kiálló részeket nem találsz ! |
 |
A szárny kilépő él
"metszete". |
 |
Ilyen fotót egyhamar nem készítesz
a faroktérről !
még nincs felszerelve a vízszintes
és a függőleges vezérsík.
Itt elöl a farokkerék önbeálló villájának
tengelye, hátrább a vezérsíkok belépő éleit jégtelenítő
benzinkályha. |
 |
A kályhát megnézzük közelebbről is.
|
 |
A farokkerék bekötése és a farokkúp
alsó része. |
 |
A bal motor tűzfala. Bal (a gép
szerint) oldalt alul megy el a kipufogó cső vastag ága és
agy vékonyabb ág. Lejjeb meglátjuk, hová. |
 |
A (sárga) hengeres üzemanyag-szűrő,
mellette himbák serege a motor vezérléséhez. |
 |
A bal futómű-akna törzs felé eső
oldalán üzemanyag- tűzoltó és más csővezetékek. A motorhoz
menő vezérlő sodronyok nincsenek felszerelve. |
 |
A bal futóakna kifelé néző oldala.
Alul a vastag kipufogócső, feljebb egy vékonyabb, ami
egyrészt a vastag kipufogó felé, másrészt valahová másfelé
ágazik el. Lehet hogy a szárny belépőél jégtelenítéséhez
visz forró levegőt, mármint amit a kipufogógáz melegített
fel? |
 |
Idáig jutott a munka 2006.
novemberében. |
 |
2007. márciusában vagyunk,
kellemesebb a idő, folytatódik a munka. Az ígéret szerint a
Múzeum április1.-i nyitására készen lesz (úgy is lett).
A szárnyak felszerelése talán a
legnagyobb munka, ez van most soron. |
 |
Ezt az úriembert néhány képen már
láttuk: ő Révy László, neves veterán repülőgép építő és
repülő, sőt, légcsavar-készítő. |
 |
A munka lendületesen, mintegy és
rajtaütésszerűen kezdetét veszi... |
 |
Azért végül "darukötél-végre" kerül
a szárny, a helyére illeszteni viszont nem könnyű. |
 |
Majdnem jó... |
 |
...még egy kicsit... |
 |
...most be a csavarokkal ! |
 |
Balra már tud fordulni. |
 |
A bal szárny is felkerül a helyére. |
 |
Ennyi csavarra futotta a
lelkesedésből. Ne felejtsük el, hogy az összes csavarra csak
repülés közben van szükség, álló helyzetben ennyi is bőven
elég.
Ami hiányzik: a csavarokat takaró
profil.
A légcsavar tolla
árulkodik: ez a kép kicsit később készült! |
 |
A motorok felhelyezése következik. |
 |
Targoncával viszik a daruhoz. |
 |
A jobb motor a helyén, érdemes
szemügyre venni így, burkolat nélkül. |
 |
Mindkét motor a helyére került. |
 |
A motorburkolatokat is felszerelik. |
 |
Még egy kis simogatás és jöhetnek a
látogatók !
A kész gépről készült képeket a
"REPÜLŐGÉPEK / LI-2" alatt láthatod. |