REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

A Ka-26 lelapátozása

2008. június:

az 505-ös Ka-26 helikoptert Kecskemétre szállítják, ahol a Légijármű Javító Üzemben  újrafestik és más, esztétikai felújítási munkákat végeznek rajta. A Kecskeméti repülőnapon, ami egyben a Magyar Légierő jeles évfordulójának ünnepe is lesz, sok más gép mellett kiállításra kerül.

 

A szállításhoz - a magassága miatt - le kell szerelni a teljes főreduktort.

 

A munka a forgószárny-lapátok leszerelésével kezdődik. Ottjártamkor ennyit tudtam a munkálatokból megörökíteni.

A lapátokat két csapszeg rögzíti az agyhoz. Ezeket kiütve - a lapátot addig egyensúlyi helyzetben kell tartani - a kötés felszabadul, a lapát leemelhető.

A lapát leemelése.

A lapát sok kompozit-anyagot tartalmaz, a súlyát két ember biztonsággal elbírja.

A lapátokat tárolófésűre helyezik.

Kérem a következőt !

Nem az állványt viszik odébb, hanem Mohamed megy a hegyhez: a következő lapátot egyszerűen odafordítják az állványhoz, "kéz alá".

A felső lapátokat az alsók után veszik le, így azok nincsenek útban a művelet során.

A csapszeg kiszerelése.

A lapát leemelése.

Mehet a fésűre!

A tároló fésűn három alsó és egy felső lapát. Jól látszik, hogy az alsó és felső lapátok nem egyformák.

A történet folytatását Lente Zoltán szds. képein kísérhetjük figyelemmel.

A trélerre való helyezéshez a Kamovot roppant szűk helyen (pl. az Il-18 szárnyvége a Mi-4 és a Mi-8 rotorlapátjai között) kellett megfelelő méretű nyílt terepre vontatni.

El kell hogy férjen !
A gép sok év után újra a levegőben !

 

Csak elsőre különös, hogy a rotortengelynél fogva a gép emelhető. Normális rehelési állpot, hisze repüléskor is így van !

Igaz, akkor a felső tengelyre csak a gép súlyának csak a fele  terhelődik, de ez a gép itt üres és nem is manőverezik, tehát dinamikus terhelés sincs. Tehát: a felső tengely is vígan elbírja a teljes gépet.

Na ezt mondd meg micsoda...
Landolás a platón.
A reduktorral együtt a gép túl magas a szállításhoz, tehát a teljes reduktort le kell szerelni.
A reduktor külön, a platóra fektetve utazik.
 

 

 

 

Kész, irány a kecskeméti Légijármű Javító Üzem !

 

 

 

 

Zolinak köszönet a remek képekért !

2008. december 4.

 

A repülőnapi kiállításra felújított gép visszaérkezik Kecskemétről a Múzeumba.

A teljes külső festés mellett az üléseket is újrakárpitozták, a kabinbelsőt szépen kitakarították.

 

Az utazáshoz és rakodáshoz ideális időjárás társult: szemerkélő eső és utálatos hideg szél.

A helikopter - hogy beleférjen a közúti szállításhoz megengedett űrszelvénybe - leszerelt lapátokkal és főreduktorral  utazott, ezek a részek elfértek a platón.

 

Először a rortorlapátokat pakolják le.

A géptörzset darukötélre veszik...

...és már emelheti is a daru. A törzset közben kézzel igazgatják a szűk helyen.

Amíg a daru átfordult a másik oldalra, én is átértem (ne mondjam, hogy nézett ki a cipőm a vizes fűtől...).

A kerekek alá műanyag talpak kerülnek, hogy ne süppedjenek bele a talajba.

A főreduktort leemeli a daru a platóról.

Amíg utazik, vegyük szemügyre!

 A gépre felszerelve nem látszik a tulajdonképpeni áttételház, amelybe két oldalról a motorok kardántengelyei csatlakoznak.

Alul a fémházat - és benne az olajat - bordák hűtik.

A reduktort egyenesen a helyére tette a daru.

Némi igazgatás és természetesen a rögzítés után...

...már csak a kabintetőn helyet foglaló berendezések (főleg a kormányrudak és azok hidraulikus szervói) takarólemezét kell feltenni.

Ő most egy ideig itt marad. A talaj erősen felázott, a gépet addig nem lehet a helyére vontatni, amíg fel nem szárad. Persze egy többnapos fagy is segíthet a bajon.

A vontatás meglehetősen zegzugos helyeken történik (lásd feljebb), így a rotorlapátokat csak akkor lehet felszerelni, ha a gép már a kiállítási helyén áll.

 

2008. december közepe

 

Két egymást követő fagyos reggel után - bízva a felázott talaj megszilárdulásában - a Múzeum dolgozói helyére vontatták a Ka-26-ost.

Ezúttal a Múzeum mindenes kistraktorának vontatókötelére vették.

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán

 

Határeset... Fagy ide vagy oda, a bal főfutó jócskán besüllyed a talajba. A többi kerék szerencsére felfér a járda betonjára.

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán

 

A helyén van! Fejes Misi mesélte, hogy szerencsére elsőre a helyére sikerült manőverezni, különben a lassan kiengedő talaj feladta volna a leckét.

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán

 

A lapátok felhelyezése következik.

A felső rotor bekötései jó magasan vannak...

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán

 

...ráadásul a második csapszeget csak a lapát vízszinteshez közeli helyzetében lehet behelyezni. Elkel a magas létra és a hosszú kéz.

 

Fontos: a Ka-26-osok korabeli festésének jellegzetessége volt, hogy a forgószárny alsó felülete szürke, felső felülete fehér volt. A korábbi felújításkor ez "elfelejtődött", de most sikerült a hiányt pótolni !

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán

 

Kész!

Áprilisban jöhetnek a látogatók !

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Lente Zoltán