Repülőmúzeum Szolnok
Főoldal Fórum

Légijárművek

Motorok, hajtóművek Újdonságok Sztori Kapcsolat

Junkers Ju-52/3m


 
Adatok


Rendeltetés:
szállító, utasszállító

Hossz:
18.90 m
Fesztáv: 29.25 m

Magasság:
4.52 m
Szárnyfelület:
110.5 m2
Szerkezeti tömeg:  
6,510 kg
Max. felsz. tömeg:
10,990 kg

Motor: 3 db. BMW 132T
            9 heng. csillagmotor 
            (715 lóerővel)

Max. sebesség: 265 km/h
Utazó sebesség:
211 km/h
Hatótáv:
1,100 km
Csúcsmagasság:
6,000 m

Fegyverzet:

1 db. 13 mm MG 131 gép.
2 db. 7.92 mm MG 15 gép.
455 kg bomba

 

Ju-52

 A Junkers Ju-52 egy egyfedelű, eredetileg egy, később hárommotoros az 1930-as években szolgálatba állított szállító/utasszállító repülőgép. Az 1920-as évek végén tervezte meg a Junkers repülőgépgyár a mára világszerte ismertté vált hullámlemez borítású repülőgépet. A gép a Tante Ju (Ju néni) gúnynevet kapta. Első repülését 1930. október 13-án teljesítette, 1931-ben mutatták be a nagyközönségnek, a gyártás 1932 és 1945 között folyt. Már ekkor hadrendbe állt több légierőnél és jóval több, mint egy tucat légitársaság alkalmazta. Eredeti konfigurációjában egy BMW vagy Junkers motorral építették, a gép erőtlen volt. Később bebizonyosodott a három motor előnye, ettől kezdve a hárommotoros Ju-52/3m gyártása folyt. A gépeket nagyrészt BMW motororral szerelték, az exportmodellekbe Pratt & Whitney Wasppal és Bristol Pegasus motor is került. A három motorral jelentősen javultak a gép tulajdonságai. Először a Spanyol polgárháborúban vetették be, később részt vett Lengyelország lerohanásában és a Luftwaffe egyéb háborús műveleteiben. Nagyon sebezhető volt, a korabeli vadászgépek sebességének felével repült. Sok gép esett a vadászgépek és a légvédelem áldozatául. A világháború után pályafutása tovább folytatódott a légitársaságoknál és a légierőknél. A Svájci légierő az 1980-as évek elejéig szolgálatban tartotta, napjainkban még több példány repülőképes. A szabványos rögzített futóműves verzión kívül készült hidroplánverzió is. Alkalmazták szállításra, utas szállításra, bombázásra, aknaszedésre és sok egyéb feladatra. 1945 után Spanyolországban CASA 352 típusmegjelöléssel gyártották. 
Magyarországon a katonaság és a MALERT színeiben repült.


Ju-52-es egy reptéren
e
kép forrása: SZTE Egyetemi Könyvtár Hadtörténeti Gyűjtemény

A hadsereg számára átalakított, Magyarországon gyártott Ju-52-es
e ju-52
A magyar légierő 1954-ben rendszeresítette a típust, közepes szállítógép szerepében. Ezek a repülőgépek polgári használatból (MALERT) kerültek a légierőhöz. Később licencgyártással Magyarországon is gyártották. A magyar gyártású változat eltért a szériaváltozattól, a törzs hátsó részén, felül, egy körsínen egy, továbbá az oldalablakokban két géppuskát helyeztek el. A pilóta és a lövész védelmére páncélzat szolgált. Az ejtőernyős alakulatok számára a szárnyakon ledobható ejtőernyős-konténereket helyeztek el, a törzs jobb oldalán nagyméretű rakodóajtót alakítottak ki.


Junkers Ju-52/3m 'Endrész György'
a MALERT színeiben

e

ju-52 malert
A MALERT 1936-tól repülte a típust, összesen 7 db-ot állított rendszerbe.
Forrás: www.cfiamerica.com

e
A radványi legelőn,
Besztercebánya közelében összetört magyar (S2 07) lajstromot viselő
Ju-52/3m

e
e ju52h

1944. szeptember 2-án a magyar 102/1. futárszállító század Ju-52-es gépét támadás érte Besztercebánya közelében. A támadó a szlovák nemzeti felkelés Avia B-534 típusú vadászgépe volt. A támadó gép a fegyvertelen Ju-52-es postagép jobb oldalát és motorját lőtte végig, számos találattal. Majd hátulról, mögötte repülve sorozta a szárnyat, eltalálta a jobb motor olajtartályát, amelynek tartalma hátravágódott, és beterítette a B-534-es vadászgép egész szélvédőjét. A pilóta nem látott semmit, kifordult és leszállt. A két repülőgép-vezető között ülő Széki Imre hajózó szerelő gerinclövést kapott, és azonnal meghalt. Gách György pilóta hátranézve látta, hogy az elöl ülő vezérkari alezredes fejlövést kapva lefordul az ülésről. Ő is azonnal meghalt, és még egy katona megsebesült. A rádiós Maszlagi Imre őrmesternek a vállát lőtték át, de az ő sérülése nem volt súlyos. A pilóta elhatározta, hogy leszáll, mert nem tudta, van-e másik támadó repülőgép. A Radvány falu melletti hegyi legelőre tette le a gépet Zólyomtól kb. 15 km-re, keletre. A jobb főfutó kitört, és a gép a képen látható helyzetben megperdülve állt meg.

forrás:http://surfcity.kund.dalnet.se

szöveg: haditechnika folyóirat

e
A radványi legelőn,
Besztercebánya közelében összetört magyar (S2 07) lajstromot viselő
Ju-52/3m

e
e

JU52