Repülőmúzeum Szolnok

Légijárművek


Mávag Héja


 
Adatok


Rendeltetés: vadászrepülőgép
Hossz: 8.4
m
Fesztáv: 11 m

Magasság:
3.1 m
Szárnyfelület:
20.4 m2
Szerkezeti tömeg: 2.070
kg
Max. felsz. tömeg:
2.520 kg

Motor: WM-K14
            14 (2*7) hengeres
            csillagmotor (max 1085 Le)

Max. sebesség: 540 km/h (6000 m-en)
Utazó sebesség:
480 km/h
Hatótáv:
900 km
Csúcsmagasság:
9.400 m

Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska az orrban

Gyártó: MÁVAG Budapest

Személyzet: 1 fő

mávag héja(1)

A típust eredetileg az Egyesült Államokban tervezték P-35 típusjellel. A Seversky repülőgépgyár terveit két ott dolgozó olasz lemásolta, akik 1938-ban hazatértek, majd Re-2000 néven megépítették saját gépüket. Az olasz légierő elvetette a típus rendszeresítését, csak a haditengerészet kapott néhányat. A repülőgépet elsősorban exportra szánták, így került Magyarországra is. A magyar hadvezetés 1940-től új vadászgéptípus rendszeresítését tűzte ki célul. A szűkös lehetőségek közül az olasz Reggiane Re-2000-s típusra esett a választás. A Magyar Királyi Légierő 70 db-ot rendelt meg. A pilóták idegenkedve fogadták bonyolult kezelése és kiszolgálása miatt. Az akkor korszerű egyfedelű repülőgép behúzható futóművel, állítható légcsavarral, nagyobb sebességgel rendelkezett elődeinél. Tovább rontotta a helyzetet, hogy a gép mellé nem rendszeresítettek kiképző változatot. Egy ilyen géppel zuhant le az orosz fronton 1942 augusztus 20-án Horthy István rep. főhadnagy, aki a balesetben életét vesztette. Ez tovább rontotta a gép megítélését a pilóták körében. A licenc 1940-es megvásárlása után Magyarországon is megindult a típus gyártása MÁVAG Héja I/II típusnévvel. A sorozatgyártás csak késve 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra, elsősorban gyakorlógépnek használták őket. A gépbe Weiss Manfréd WM 14 motor került, a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, némileg módosítottak a sárkányon is.


A Magyar Királyi Légierő gépei Szolnokon
e
Hejak Szolnokon(11)


e
mavag héja(6)


e
re 2000(7)



e
mavag heja(2)
e

e
e
re2000(8)
e

e
e

(3)

e

e
e
(4)
e

e
e
(5)
e

e
e (9)
e
Hasraszállt Héja
e
e
heja(10)

képek forrása:
(1):
samoloty.ow.pl
(2)-(5)
SZTE Egyetemi Könyvtár Hadtörténeti Gyűjtemény
(6): www. axishistory.com
(7)-(9)
: www.airwar.ru

(10)-(11): www.ww2aircraft.net