REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Zsaludek Endre: Il-14

 

Kedves Sándor!


Először is köszönöm, hogy szerepeltetsz honlapodon.
Átfutottam a képeket és sorrendben válaszolok.
-        Il-14. Tök jó, csodásak a képek. Nekem három ilyen Lemezárugyári gépem volt. Sajnos a rugós
légcsavarhajtás hamar megadta magát. Szépen átfestettem őket a M betűs Malévre, mert ezeket láttam utoljára. Sajnos kinőve a gyerekkorból elajándékoztam őket. Sorsuk ismeretlenné vált. Ugrálva az Il-14-k Koppenhágáig is eljutottak, de az igazi fejlődést az Il-18-k adták.

Valóban két Il-14P/S szolgált a seregnél, de ezek párnás kormánygépek voltak, oldalakat tudnék írni róluk. Már készülőben van az a festésterv, ami a sereg 102-t ábrázolja. Ezt ingyen és bérmentve felajánlom a Múzeumnak, remélve, hogy hamarosan új köntösben pompázhat e madár.
Hónalj nézet: Remélem tudod, hogy ez a nagysebességű repülés e fontos eleme a magyar Kármán Tódor nevéhez fűződik. Összeszámoltam, az átalakításokkal együtt 18 Il, illetve Avia 14 változatról tudok. A múzeumban lévő egy NDK-ban gyártott Il-14P. A gyári jelzése T, mert az ún. interior teher változat. Nincs belső kárpit, utas-ülés, bal oldali hátsó vészkijárati ablak, az utas-ajtó befele nyílik, stb. A nemzetközi jelzésrendszer csak a nagy teherajtós Il-14-t jelzi T-vel. A HA-MAE-t is teherajtós VEB T-vé alakították át. Majd a részleteket az új füzetben kifejtem. Ha kell, azért elárulom a titkokat.
Jegesedésjelzõ. Ez nagyon egyszerű szerkezet, energiát nem igényel. Ha a pálcikán a fekete csíkok eltűnnek, jegesedés van. Ez a Malév Fokker-70-en a szárny jegesedés jelzésénél is így van. (Fekete csík).
A "szárító" valóban RH antenna volt, a 60-as évekig még nem volt általános az URH kommunikáció, RH-t használtak még nagyon sok helyen. Erről is tudnék mesélni. Majd az új füzetem remélem minden kérdésre választ ad. Látod, beindítottál rendesen!
-        Il-18. OK. Ráférne egy festés.
-        An-2M. Én is úgy tudom, hogy a HA-ANE került ide.
-        An-24 ügyben, ha nem bánod rád szabadítom Szabó Miklóst, aki most készül az An-24-rõl írni.

Üdv. Endre

 

**************************

 

Ezt a személyes hangvételű e-mailt szerkesztve , elsősorban az érdekes információk megismerése céljából teszem közzé.

HS