Kedves Sándor!
Mellékelten küldök néhány
scannelt anyagot:
Az egyik az IL-18-ashoz
kapcsolódik, és talán érdekesek lehet, mint
kordokumentum: az IL-18 biztonsági előírásai, amit a
fedélzeten az ülés-zsebben lehetett akkoriban
találni.. Ezeket én magam még a 60-es évek közepén
"gyűjtöttem be", amikor - általános iskolás korú
srácként - abban a szerencsében lehetett részem,
hogy édesapám egyiptomi külszolgálata révén
(1964-68. között) minden évben megtehettem a
Budapest-Athén-Cairo útvonalat IL-18-assal.
Akkoriban lett az a típus a
kedvencem, és azóta is elérzékenyülök, ha bármilyen
emlék vagy fotó kerül hozzám erről a - szerintem, de
sokak szerint is - egyedi varázsú gépről.
Akkoriban élték ezek a "madarak" a fénykorukat a
Malév-nél, és még a különböző színűre festett
légcsavar-kúpjuk alapján is meg lehetett
különböztetni őket. (HA-MOG zöld, HA-MOE sárga,
stb.)
Azóta is rajongok a polgári repülésért és különösen
a 60-as évek magyar emlékeiért.
Őszintén szólva, nem tudok róla, hogy ebből a
biztonsági útmutatóból maradt volna fenn másik
példány az országban, és eddig nem találkoztam vele
az ilyen anyagokra szakosodott gyűjtők honlapján
sem. Ennek megfelelően féltve őrzöm a nálam lévő
eredetit!
Találtam még egy
BUD-ATH-CAI fedélzeti info-lapot is amit a gépen
osztogattak akkoriban (ez a HA-MOF-ról való, úgy
emlékszem, 1966-ból. Ennek külön érdekessége, hogy a
járaton az egyik sztyuvi a később "legendás" Gerőfi
Ibolya volt!)
A fotón a HA-MAD jelű
IL-14-es látható Ferihegyen, ha jól emlékszem, 1969
nyarán. Ez saját felvételem, és eddig sehol nem
akadtam hasonlóra, t.i. olyanra, amelyen a gépen
semmilyen festés nincs a lajstromjelen kívül.
Valószínűleg akkoriban már sorra vonták ki e gépeket
a forgalomból és kezdték őket visszaszállítani a
Szovjetunióba, talán a jó öreg MADénesre is ez a
sors várt, megfosztva színeitől.
Ha Te is úgy gondolod, hogy
másoknak is érdekes lehet ez az anyag, örömmel
venném, ha viszontlátnám őket a múzeum weblapján.
További sikereket kívánok a múzeum fejlesztéséhez,
Üdvözlettel:
Zerkovitz András