REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Schmidt László:

Kavics a vízben - nem VK-1 hanem RD 45 !

 

Tisztelt Szerkesztők!
Tévedés történt. A VK-1A hajtómű fotóján egy RD-45-ös hajtómű van. Kérem ellenőrizni az információm hitelességét.
Üdvözlettel: Schmidt László
Egy volt PG-s hajtómű szerelő

 

************************

Kedves László,
köszönjük az észrevételt! Egyébként: hogyan lehet megkülönböztetni a két hajtóművet? Feltehetően sokat elárul ez a kérdés, de soha nem állítottam magamról, hogy szakember vagyok. Köszönöm, ha segítesz, számítunk Rád a továbbiakban is!

Üdvözlettel:
Hajnal Sándor

 

****************

Kedves Sándor!
A válaszom:
A VK-1 tipusú hajtóművek első és hátsó levegőgyűjtője M8-as anyákkal van szerelve a kompresszor ház fedelével együtt. Az RD-45 tipusú hajtóművek kompresszor ház fedele M6 anyákkal van rögzítve és az első és hátsó levegőgyűjtője átmenő csavarokkal van rögzítve, mint az az ominózus fotón is látható. Ezek voltak az elsődlegesen szembetűnő dolgok számomra. Továbbá ha az RD-45 tipusú hajtómű metszetet megnézzük a turbinaházra szerelt fúvócső turbinaház felöli részén egy kb.200 mm-es JÁ1(orosz kifejezés) anyagból készült hővédő lemez van szerelve, ezzel szemben a VK1 fúvócsövén nem található ilyen. A gázgyűjtő átvezető csövei a VK-1-en belül vannak elhelyezve. Az RD-45 ön a tűzcsövek között található, kívül( metszet). Ezek a képen egyértelműen található különbségek. Természetesen van még egyéb is, de ezek alapján első ránézésre megállapítható a különbség.
Érdekességként elmondanám, hogy a magyar seregben az RD-45 tipusú hajtóművek a MIG-15 UTI-ban voltak alkalmazva. A lengyel gyártmányú MIG-15 UTI azonban VK-1A tipusú hajtóművel van ellátva. Ez kerül most felújításra a tököli reptéren.

Üdvözlettel: Schmidt Laci
 

**************

(...)

**************

 

Kedves Sándor!
Még annyit, hogy tudtommal a VK-1 a MIG-15 BISZ-ben üzemelt. A VK-1A az IL-28-ban. Ezt vissza lehet keresni valahol.
Jártam jó párszor a Szolnoki repülőtéren. Aránylag sokat a 70'-es évek elején. Azt követően a 90'-es évek végén és talán 2001. júniusában. Akkor pedig helikopter ügyben. Azonban van egy infóm egy VK-1 hajtóműről. Még vissza kell ellenőriznem, hogy biztos-e. Aki erről beszélt mintha valami hátsó raktárt említett volna, de lehet, hogy mindez Isaszegen van. Viszont láttam egy VK-1F hajtóművet, ami szerintem kuriózum számba megy. Őszintén szólva eddig még én sem láttam élőben. Készítettem róla 4 db képet. Alkalom adtán eljuttatom hozzád. Ez a hajtómű szerintem a MIG-17 PF-ben volt valaha. A VK-1 nagyjavításával kapcsolatban lesz majd néhány fotó. Ezek csak később valamikor a jövő évben lesznek hozzáférhetőek. A dátumot azért írtam, mert addigra lesz teljes a sor.

Üdvözlettel: Schmidt Laci

***************
HS:

Képek és szakirodalom alapján utánajártunk mi is - nem mintha kételkedtünk volna Schmidt Laci állításában - valóban egy RD-45 bitorolja a VK-1 táblát !

Egyébként a kiállított - most már tudjuk - RD-45-ről az adattábla egykor meglehetősen durva módon el lett távolítva. A két hajtómű egy tőről fakad - a brit Rolls-Royce NENE (ejtsd: nin) illetve annak növelt teljesítményű változata a DERWENT szovjet másolatai, külsőleg nagyon hasonlóak.

Számomra az egyetlen első ránézésre látható különbség - még most is - a tűzcsövek között elhelyezett kis könyökcsövek megléte (RD-45) illetve azok hiánya (VK-1).

Történt közben más is. Kiderült, hogy a "valami hátsó raktár" Szolnokon van, "Bádoghangár" a becsületes neve benne ott mosolyog egy VK-1 hajtómű-torzó, sajnos a fúvócsöve hiányzik. Szóval a dolog szerencsésen alakult: remélhetőleg hamarosan mindkét hajtómű-típus képviselve lesz a Múzeumban, sőt, a régi VK-1 táblát sem kell eldobni, csak áthelyezni...

 

Összeszedtem néhány képet:

 

 

 

Ez itt egy RD-45. A nyíl a fent emlegetett gázgyűjtő átvezető kis könyökcsövek egyikét mutatja.

Ez pedig egy VK-1. Ha lenne nyíl, azt mutatná, hogy hiányoznak a könyökcsövek.
Ez itt a Múzeum hajtóműve.

A felső sorban lévő csavarok/anyák közül minden hetedik M8, a többi M6 méretű.

A zöldre festett rögzítő heveder (a tároló állvány része) alatt  ott a hővédő lemez.
És a leginkább szembetűnő: a tűzelőterek közötti könyökcsövek egyike.

Nem sok kétség maradt: ez bizony RD-45.