Tisztelt Szerkesztők!
Tévedés történt. A VK-1A hajtómű fotóján egy RD-45-ös
hajtómű van. Kérem ellenőrizni az információm hitelességét.
Üdvözlettel: Schmidt László
Egy volt PG-s hajtómű szerelő
************************
Kedves László,
köszönjük az észrevételt! Egyébként: hogyan lehet
megkülönböztetni a két hajtóművet? Feltehetően sokat elárul
ez a kérdés, de soha nem állítottam magamról, hogy szakember
vagyok. Köszönöm, ha segítesz, számítunk Rád a továbbiakban
is!
Üdvözlettel:
Hajnal Sándor
****************
Kedves Sándor!
A válaszom:
A VK-1 tipusú hajtóművek első és hátsó levegőgyűjtője M8-as
anyákkal van szerelve a kompresszor ház fedelével együtt. Az
RD-45 tipusú hajtóművek kompresszor ház fedele M6 anyákkal
van rögzítve és az első és hátsó levegőgyűjtője átmenő
csavarokkal van rögzítve, mint az az ominózus fotón is
látható. Ezek voltak az elsődlegesen szembetűnő dolgok
számomra. Továbbá ha az RD-45 tipusú hajtómű metszetet
megnézzük a turbinaházra szerelt fúvócső turbinaház felöli
részén egy kb.200 mm-es JÁ1(orosz kifejezés) anyagból készült hővédő lemez van szerelve,
ezzel szemben a VK1 fúvócsövén nem
található ilyen. A gázgyűjtő átvezető csövei a VK-1-en belül
vannak elhelyezve. Az RD-45 ön a tűzcsövek között található,
kívül( metszet). Ezek a képen egyértelműen található
különbségek. Természetesen van még egyéb is, de ezek alapján
első ránézésre megállapítható a különbség.
Érdekességként elmondanám, hogy a magyar seregben az RD-45
tipusú hajtóművek a MIG-15 UTI-ban voltak alkalmazva. A
lengyel gyártmányú MIG-15 UTI azonban VK-1A tipusú
hajtóművel van ellátva. Ez kerül most felújításra a tököli
reptéren.
Üdvözlettel: Schmidt Laci
**************
(...)
**************
Kedves Sándor!
Még annyit, hogy
tudtommal a VK-1 a MIG-15 BISZ-ben üzemelt. A VK-1A az
IL-28-ban. Ezt vissza lehet keresni valahol.
Jártam jó párszor a Szolnoki repülőtéren. Aránylag sokat a
70'-es évek elején. Azt követően a 90'-es évek végén és
talán 2001. júniusában. Akkor pedig helikopter ügyben.
Azonban van egy infóm egy VK-1 hajtóműről. Még vissza kell
ellenőriznem, hogy biztos-e. Aki erről beszélt mintha valami
hátsó raktárt említett volna, de lehet, hogy mindez Isaszegen van. Viszont láttam egy VK-1F hajtóművet, ami
szerintem kuriózum számba megy. Őszintén szólva eddig még én
sem láttam élőben. Készítettem róla 4 db képet. Alkalom
adtán eljuttatom hozzád. Ez a hajtómű szerintem a MIG-17
PF-ben volt valaha. A VK-1 nagyjavításával kapcsolatban lesz
majd néhány fotó. Ezek csak később valamikor a jövő évben
lesznek hozzáférhetőek. A dátumot azért írtam, mert addigra
lesz teljes a sor.
Üdvözlettel: Schmidt Laci
***************
HS:
Képek és szakirodalom
alapján utánajártunk mi is - nem mintha kételkedtünk volna
Schmidt Laci állításában - valóban egy RD-45 bitorolja a
VK-1 táblát !
Egyébként a kiállított -
most már tudjuk - RD-45-ről az adattábla egykor meglehetősen
durva módon el lett távolítva. A két hajtómű egy tőről fakad
- a brit Rolls-Royce NENE (ejtsd: nin) illetve annak növelt
teljesítményű változata a DERWENT szovjet másolatai,
külsőleg nagyon hasonlóak.
Számomra az egyetlen első
ránézésre látható különbség - még most is - a tűzcsövek
között elhelyezett kis könyökcsövek megléte (RD-45) illetve
azok hiánya (VK-1).
Történt közben más is.
Kiderült, hogy a "valami hátsó raktár" Szolnokon van,
"Bádoghangár" a becsületes neve benne
ott mosolyog egy VK-1 hajtómű-torzó, sajnos a fúvócsöve
hiányzik. Szóval a dolog szerencsésen alakult: remélhetőleg
hamarosan mindkét hajtómű-típus képviselve lesz a Múzeumban,
sőt, a régi VK-1 táblát sem kell eldobni, csak áthelyezni... |