REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Tamás Gyula

                                      
Üdvözletem mindenkinek!

Nevem Tamás Gyula. Taszáron 15 évet dolgoztam a SZU-22 M3-as típuson, rádiósként. 
A repülőmúzeum honlapján található képek mellé szeretnék 1-2 kiegészítést, javítástírni. Az orr 
alulnézetből képen látszik egy nagy zöld antenna. 
 
 
Ez nem az ARK-15M keretantennája, hanem a DISZSZ-15D (doppler sebesség és elcsúszási szög 
mérő) berendezés antennája. Az antenna előtt és  mögött látható barna kör alakú antennák az 
RV-15 rádiómagasság mérő adó- illetve vevő antennái. 
 
 

Az RSZBN-6SZ berendezés antennája a PION antenna rendszerbe tartozik. Kezdete a PITOT csövön 
található 8 ágú antenna, 
 
 
a vége a gép hátsó részén a fékernyő gondola fölött található szürke dobozban van. Kinézetre ez is 
8 ágú, csak burkolva van. 
Az RSZBN-6SZ rendszer 2 nagy részből áll: fedélzeti (több blokkból áll) és földi rendszerből. A földi 
rendszer áll GRN (siklópálya adó); KRN (irányszögadó) RD(távolságadó). A KRN és az RD egy 
mikrobuszban van elhelyezve, ennek neve DKRM. 

A függőleges vezérsík tetején található zöld antenna a rádióantenna.

A 24. képen látszik egy kicsivel jobban az ARK-15 keretantennája. A fülke mögött lévő törzsből 
kiemelkedő antenna, melyben a keretantenna nem forog, hanem fixen van telepítve. A keretantenna 
elfordulása elektronikus úton van megoldva. 


A főfutó gondolában lévő nyomásmérőt 150 atmoszféráig kellett feltölteni, mert ez alapján tudtuk 
megállapítani pl. hogy a fülketető kinyitható-e. 

Az ARK-15 szálantenna a kabintetőre fel volt ragasztva nem kis bosszúságunkra, mert sokszor vissza 
kellett ragasztanunk. 
 
A képeken kizárólag felderítő konténer látható. Zavaró konténer sehol nincs, nekem sincs róla 
képem. A felderítő konténerben található víztartályban lévő víz kizárólag hűtési célt szolgál. 

Egyenlőre ennyi, ha kérdésetek van, írjatok bátran, vagy telefonáljatok. 
Elérhetőségem: E-mail: gyulatamas@freemail.hu
Szevasztok!