REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Szögyéni Péter (+HS): Kiegészítések az AERO 45S-hez

Két okos ember szárnyaló levelezése...

 

Átnézve a frissítést, az Aero45-öshöz lenne egy-két építő jellegű
észrevételem:

61. kép "A recés tárcsa szerepe ismeretlen"

Számomra ismert, mivel ez a gázkarok rögzítője. Az, hogy blokkolja-e a légcsavar-állásszöget is, egy helyszíni próbán kideríthető (szerintem igen).
 

 

67. kép "Fölül két egyforma műszer, amelynek mibenlétét nem ismerem"


Ez most nem 100 %-os, de legalább 95, hogy az üzemanyagtartályok töltöttségi szintjét jelző műszerek. A kis teljesítményű motorok, és kis szárnyak hihetővé teszik a 2X80 l üzemanyag mennyiséget, és a 10-es osztatnál ott is van a piros háromszög, hogy figyelj haver, mert mingyá leesel.
Meg egyébként is, az összes többi képet átnézve sehol nem látok olyan műszert, ami a benzinszintre utalna.
 

"Lent balra megint egy sötét ló"
Ez szerintem a "dugi" fékszárnyak visszajelzője, a 0-tól 25-ig tartó skála valószínűsíti.

Műszerfogyásról még annyit, hogy természetesen a number one volt az időóra, utána a Kamov 26-os külső hőmérője lépett meg (ez mondjuk elég strapás volt, mert egy kb 7 cm-es finommenetes csavarral volt rögzítve, ki is állt az ember válla), de a PZL-100/104,Smelák hengerfejhőmérő sem szokott berozsdásodni a leállított gépekben, Trabantos, Wartburgos, Bogaras repülősöknek kötelező kiegészítő volt a kocsijukban. Láttam még műhorizontot is nagypolskiba beleépítve, na az azért már nekem is sok volt.
 

Egyre jobb az oldal, csak így tovább fiúk !
 

Szögyi

 

******

 

Szia Péter,

köszönöm a kiegészítéseket !
A gázkar rögzítőhöz: bizonyosan igazad van, hogy a légcsavar-állásszöget is rögzítette,  mert a kettőnek együtt van értelme, így lehet egy motor-üzemállapotot rögzíteni.

Nem tudsz véletlenül közelebbit a recés tárcsa melletti, általam légcsavar-állásszög szabályzónak titulált négyszögletes, nyomógombokkal ellátott dobozról? Amit írtam azt csak következtettem, de nem vagyok biztos benne.

Üdv:
HS

 

******

 

Kedves Sándor !
 

Gratulálni szeretnék mindkettőnknek, ugyanis egy kicsit nagyon elokoskodtuk az Aero45-öt.
Ha ugyanis a gázkarok melletti doboz a légcsavar-állásszög állító, akkor a négy karból, amit a recés tárcsa megfog, a másik kettő mi lóf@x ??? A doboz szinte totál biztos hogy légcsavar, ugyanis a felső nyomógombon egyértelműen ott van a vitorlaállásba állítás szimbóluma. Ja, és akkor lehet keresni a visszajelző műszert, ami jelzi hogy kb. milyen szögben áll a sróf.
Azt azért nem gondolnám, hogy a cseh tervezők erre ne adnának visszajelzést, az általuk tervezett gépek ismereteim szerint elég kultúráltak.
Ebben a felállásban akkor a plusz két karra pedig az lenne a tippem, hogy azok valószínűleg a benzinkeverék szegényítésére szolgálnak. Ez a gép elsősorban utasrepültetésre szolgál, saját magához képest hosszú távra, amikor előfordul hosszabb ideig, hogy megfelelő fordulatszám mellett,
elegendő egy kicsivel kevesebb teljesítmény is, a naftából pedig olyankor kevesebbet zabál.

Szögyi

 

******

 

Szia Péter,

teljesen igaz: kicsit túlokoskodtuk magunkat! Nem mintha baj volna, mert remekül szórakoztunk, és közben az általunk vezetett repülőgép sem zuhant le, mivel csak hobbiból tippelgettünk.
Engedd meg, hogy a rám oly jellemző tolakodással kijelentsem: a hülyébb én vagyok, mert fel sem merült bennem hogy ha a doboz a légcsavar állító, akkor a karok mik?
A légcsavar-állásszög visszajelző műszerét megpróbálom megtudakolni, a keverék beállításának visszajelzője pedig ugyebár a hengerfej-hőmérő: a szegény keveréknél a motor fajlagosan kevesebbet fogyaszt, de jobban melegszik.

Üdvözlettel:
HS