Kedves Sándor!
Gratulálok a Repülőmúzeum honlapjához, minden rajta van,
amit a gyűjteményről egy érdeklődőnek tudni érdemes. Egy
kérdést tennék fel, illetve egy észrevételem van az oldallal
kapcsolatban:
1. Döbbenten olvastam az R-06-os Wilgáról szóló oldalt.
Számomra érthetetlen, hogy egy múzeumi kiállítási tárgy
hogyan kerülhetett olyan gyalázatos állapotba, amelyben a
2002-es budaörsi felvételek ábrázolják, és egyáltalán miért
került ki a múzeumból. Ezt látva kifejezetten örülök, hogy
az R-07 nem jutott hasonló sorsra, így most nyaranta a
Balaton fölött repülhetnek vele az érdeklődők.
Arra a folyamatra és okaira vagyok kíváncsi, ami végül az
R-06 eltűnéséhez vezetett. A róla szóló oldalhoz annyit
fűznék hozzá, hogy a háttérben látható másik Wilga a HA-SEJ
lajstromjelet viseli, és ma már üzemen kívül, Szigethalmon
egy gyűjtőnél található meg.
2. A Mi-2-es helikoptert bemutató oldalhoz fűznék egy
észrevételt, az alábbi gondolattal kapcsolatban:
"Az az igazság, hogy azokra a múzeumi géptípusokra kisebb
érdeklődéssel nézek, amelyek manapság is jelentős számban
repülnek."
Mivel két éve foglalkozom a magyarországi Mi-2-es
helikopterek történetével, gyakran tapasztalom, hogy az
emberek többsége azt hiszi, hogy a Mi-2-esek jelentős
számban repülnek nálunk. Sajnos ez azonban már nincs így.
Jelenleg összesen négy üzemképes példány található az
országban a típusból, ebből 3 gép a Légirendészetnél szolgál
(R-13, R-14, R-15), illetve a negyedik gépet a Forgószárny
Kft üzemelteti Kiskunlacházán (HA-BCL). Ez utóbbi szokott
repülőnapokon szerepelni, ezért gondolják az emberek azt,
hogy a Mi-2-es típus nincs kihalófélben. A felsoroltakon
kívül valóban van még egy csomó gép nálunk, de valamennyi
üzemen kívül áll Debrecenben, Kiskunlacházán, illetve
egy-egy gép gyűjtőknél szerte az országban. Napjainkban
kevés az esély arra, hogy ezek a gépek újra repüljenek, bár
amíg megvannak, még nem késő kezdeni velük valamit.
Hogy a típus megérett arra, hogy múzeumi tárgy legyen, azt
mi sem bizonyítja jobban, minthogy Budapesten a Közlekedési
Múzeumban a főbejárat mellett elhelyezték a 8342-es számú
helikopter hajtóművét egy, a típust ismertető tábla
kíséretében.
Mindebből következik, hogy a Mi-2-esnek minden szempontból
helye van a múzeumban, és szeretném tudatosítani az
emberekben, hogy a Mi-2-esek kiemelt figyelmet érdemelnek,
mert már egyáltalán nem annyira elterjedtek, mint akár
néhány évvel ezelőtt, amikor az összes mentőhelikopter ilyen
típusú gép volt, és mindenhol lehetett velük találkozni.
A Repülőmúzeum honlapjának linkjét szívesen felteszem az
oldalamra (www.sarmasi-zoli.lapunk.hu), mert magam is
hasonló témákban tevékenykedem, és fontosnak tartom, hogy
ezek a kiöregedett járművek ne merüljenek feledésbe. Kívánok
további sikeres munkát a honlap fejlesztéséhez, és a múzeum
további bővüléséhez, a meglévő járművek felújításához!
Üdvözlettel:
Sármási Zoltán
www.sarmasi-zoli.lapunk.hu
|