REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Sármási Zoltán: R-06 Wilga, Mi-2

 

Kedves Sándor!

Gratulálok a Repülőmúzeum honlapjához, minden rajta van, amit a gyűjteményről egy érdeklődőnek tudni érdemes. Egy kérdést tennék fel, illetve egy észrevételem van az oldallal kapcsolatban:

1. Döbbenten olvastam az R-06-os Wilgáról szóló oldalt. Számomra érthetetlen, hogy egy múzeumi kiállítási tárgy hogyan kerülhetett olyan gyalázatos állapotba, amelyben a 2002-es budaörsi felvételek ábrázolják, és egyáltalán miért került ki a múzeumból. Ezt látva kifejezetten örülök, hogy az R-07 nem jutott hasonló sorsra, így most nyaranta a Balaton fölött repülhetnek vele az érdeklődők.
Arra a folyamatra és okaira vagyok kíváncsi, ami végül az R-06 eltűnéséhez vezetett. A róla szóló oldalhoz annyit fűznék hozzá, hogy a háttérben látható másik Wilga a HA-SEJ lajstromjelet viseli, és ma már üzemen kívül, Szigethalmon egy gyűjtőnél található meg.

2. A Mi-2-es helikoptert bemutató oldalhoz fűznék egy észrevételt, az alábbi gondolattal kapcsolatban:

"Az az igazság, hogy azokra a múzeumi géptípusokra kisebb érdeklődéssel nézek, amelyek manapság is jelentős számban repülnek."

Mivel két éve foglalkozom a magyarországi Mi-2-es helikopterek történetével, gyakran tapasztalom, hogy az emberek többsége azt hiszi, hogy a Mi-2-esek jelentős számban repülnek nálunk. Sajnos ez azonban már nincs így. Jelenleg összesen négy üzemképes példány található az országban a típusból, ebből 3 gép a Légirendészetnél szolgál (R-13, R-14, R-15), illetve a negyedik gépet a Forgószárny Kft üzemelteti Kiskunlacházán (HA-BCL). Ez utóbbi szokott repülőnapokon szerepelni, ezért gondolják az emberek azt, hogy a Mi-2-es típus nincs kihalófélben. A felsoroltakon kívül valóban van még egy csomó gép nálunk, de valamennyi üzemen kívül áll Debrecenben, Kiskunlacházán, illetve egy-egy gép gyűjtőknél szerte az országban. Napjainkban kevés az esély arra, hogy ezek a gépek újra repüljenek, bár amíg megvannak, még nem késő kezdeni velük valamit.
Hogy a típus megérett arra, hogy múzeumi tárgy legyen, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy Budapesten a Közlekedési Múzeumban a főbejárat mellett elhelyezték a 8342-es számú helikopter hajtóművét egy, a típust ismertető tábla kíséretében.

Mindebből következik, hogy a Mi-2-esnek minden szempontból helye van a múzeumban, és szeretném tudatosítani az emberekben, hogy a Mi-2-esek kiemelt figyelmet érdemelnek, mert már egyáltalán nem annyira elterjedtek, mint akár néhány évvel ezelőtt, amikor az összes mentőhelikopter ilyen típusú gép volt, és mindenhol lehetett velük találkozni.

A Repülőmúzeum honlapjának linkjét szívesen felteszem az oldalamra (www.sarmasi-zoli.lapunk.hu), mert magam is hasonló témákban tevékenykedem, és fontosnak tartom, hogy ezek a kiöregedett járművek ne merüljenek feledésbe. Kívánok további sikeres munkát a honlap fejlesztéséhez, és a múzeum további bővüléséhez, a meglévő járművek felújításához!

Üdvözlettel:
Sármási Zoltán
 

www.sarmasi-zoli.lapunk.hu