REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

 

Kedves Sándor!

Először is elküldöm még egyszer a furcsa légcsavaros An-2 fotóját. Először nem találtam a gépemen a képet így meg kellett keresni az eredetit. Mint kiderült a kép eredetében tévedtem, mert nem egy NDK-s makett dokumentációjában volt, hanem a Repülés című újság 1957. évi 6. szám 9. oldalán a "Képes Híradó" rovatban jelent meg. Viszont ez jó hír is, mivel a képek kordokumentumai annak, hogy kis hazánkban is voltak üzemben ezzel a furcsa légcsavarral szerelt An-2-k.

A képekhet tartozó írás a következő:

Tapolca

A II. Rákóczi Ferenc katonai középiskola ejtőernyős növendékei két hetet töltöttek
az MHS tapolcai repülőterén. Itt végezték ejtőernyős ugrásaikat és mint erről
Falkai László tanár tájékoztatott bennünket, nem is rosszul.
 


 

A növendékek többsége 600 méter magasból végzett bekötött ugrást...
 


...De ketten már öt másodperc zuhanási időt is kaptak. Ezt pontosan tartsátok be -
mondja Falkai mester Györgyfalvi József és Liszkai Gyula növendékeknek.


 

A keresgélés közben találtam még valamit:

Egy cikket arról, hogy Szombathelyen megkezdődött a Rubik R-26 GÓBÉ vitorlázó repülőgépek üzemidő növelő nagyjavítása.

Hogy kerül a csizma az asztalra (?), az az miért is küldöm ezt el neked? Levelemhez mellékelek a Szolnoki Múzeumban kiállított R-26 GÓBÉ farokrészéről egy fotót, és máris világos lesz minden.

Üdvözlettel: Surman Zsolt (SRY)

 

 

Eredeti megjelent:
Repülés
1980. 1. szám 7. old.



Néhány Gondolat – Néhány kép

 


1979. augusztus 17-e –úgy vélem- be kell, hogy kerüljön a magyar vitorlázórepülés történetének jelentős eseményeit számontartó dátumok közé. Ezen a napon – a szombathelyiek kezemunkája nyomán – újból alulról láttuk a lajstromjelét az egyszer már leírt HA 5400-s Góbénak. Akik a „kerítésen belül” vannak, tudják, hogy ennek jelentőségét nem lehet lebecsülni.
Soha nem lesz ismeretes kívülállók számára az a fantasztikus erőfeszítés, az az óriási akarás, a hazai vitorlázórepülés jövője iránt érzett aggodalom, ami a szombathelyieket odáig hajtotta, hogy a kirepült idejű Góbék sorsát magukénak érezve, 500 órára újból alkalmassá tegyék a gépeket arra, aminek értelmét csak érezni lehet – repülni.
Az érdem a szombathelyi XII. AFIT-é. Autójavítás és vitorlázórepülés? Így együtt? Igen! A megfejtés: Tóth István ezüstkoszorús, egy gyémántos vitorlázórepülő-oktató, a szombathelyi repülőtér társadalmi parancsnoka, a fenti cég igazgatója. Mondjam tovább, repülőembereknek? Nyilván felesleges.
Az előzményeket nem részletezem. Arra itt nincs is hely és idő. Arról könyvet kellene írni. Megérné a fáradságot. Itt csak azt a pénteket –azt az ünnepnapot- szeretném idézni pár felvételemmel, ami nekünk is, a Leonov repülőklub tagjainak is kitörölhetetlenül marad meg emlékezetünkben.

 





1. Itt aztán tényleg az utolsó simításokat végzik! Háttérben a volt hangárépületünk,

ami a nagyjavítás szerelőcsarnokának lépett elő.



2. A vízszintes vezérsík biztosítását is gondosan kell elvégezni.






3. Öreg madár, nem vén madár, mert még 500 órán keresztül a repülés nagyszerű élményét adják annak, aki majd a bot végében érzi a levegőt.





4. A sűrített levegővel működő szerszámok vijjogva segítik a munkájában Ehricz Gábor ezüstkoszorús repülőt, klubtársunkat.





5. És most már megkönnyebbülten lehet a fűben ülve mosolyogva nézni a berepülés után behelyezkedő HA 5400-as, első Szombathelyen nagyjavított GÓBÉ-t, mert ennek folytatása is lesz. A képen: Tóth István repülőtér-parancsnok- AFIT igazgató.

 

Kép és szöveg: Czeiner Gábor
 

 

Az a bizonyos fotó a múzeumi Góbéról: