Kedves
Hajnal Sándor!
Először is elnézésed kérem, hogy ilyen hosszú ideje nem
jelentkeztem, annyi talán mentségemre szolgálhat, hogy
mostanában kicsit eltávolodtam a repüléstől,
repülőmodellezéstől, de ezt csakis egy másik, igen érdekes
és izgalmas téma, a szárnyashajók miatt tettem meg. Nem vág
a múzeum profiljába, de ha esetleg érdekel az ilyesmi itt :
http://users.atw.hu/sry/szarnyasok.html már látható az
eddig elvégzett munka részeredménye.
Amiért írok az is némileg kapcsolódik a hajózáshoz. Már
párszor előkerült a Tupoljev A-3 "Aeroszán-amfíbia" téma, és
láthatóan sokak fantáziáját birizgálja a dolog, különösen,
hogy a BM Határőrség keretében kishazánkban is szolgált pár
ilyen csodamasina. Végre sikerült beszereznem egy rajzokkal
illusztrált Orosz nyelvű leírást a hajóról. Ez a szakcikk a
Modeliszt Konsztruktor 1978. évi 11,. számában jelent meg.
I. Juvenalev Mérnök úr tollából. Hogy mentesüljön a
nagyérdemű közönség az Orosz nyelvvel folytatott
küzdelemtől, lefordítottam és megszerkesztettem a cikk
Magyar verzióját. Ezt itt olvashatod:
http://users.atw.hu/sry/aligator_site_elemei/aeroszan_amfibia.pdf
Remélem ezzel sikerül némileg enyhíteni az Aeroszán körüli
információhiányt.
A cikk része az oldalamon lévő MOCSÁRJÁRÓK és KÜLÖNLEGES
HAJÓK
(http://users.atw.hu/sry/aligator_site.html)című
rovatnak, ahol hamarosan sok más érdekes (bár nem "repülős")
téma is megtalálható lesz. Például Asbóth Oszkár
légcsavarhajtású hajói (ami megint egy határeset
repüléstechnika-ügyileg).
Én hajók meg repülőgépek között élem az életem és nem látok
olyan nagy különbséget köztük, hogy olyan élesen el kéne
őket határolni egymástól, mint ahogy sokan teszik. Mindkettő
áramlástechnikai gép, és még az alapelvek, számítási
metódusok is teljesen azonosak, sőt sok esetben a
felhasznált anyagok és építési technológiák is. Egy METEOR
típusú szárnyashajó törzse és egy Tu-143 törzsszerkezete
között semmi különbség nincs, még a felhasznált ötvözet is
azonos, de még a beépített utas-székek is. Így a Tupoljev
Aeroszán szerintem is "elfér" a repülőgépek között is,
különösen ha azt vesszük, hogy a törzsön még aerodinamikai
felhajtóerő is keletkezik menet közben, akár a repülőgépek
szárnyán.
Elkészült az "Aeroszán" rajzainak nagyméretű, letölthető
verziója is, ha esetleg valaki alaposabban tanulmányozná a
szerkezetet innen tölthető le:
http://users.atw.hu/sry/aligator_site_elemei/aerosan_rajzok.zip
Természetesen nagyon örülök, ha közzéteszed a cikket, én
azért csinálom az ilyesmit, hogy minél többekhez eljusson,
különösen azokhoz, akiket érdekel. Sajnos a hazai
szakirodalom ellátottság elég szegényes, kevés a jó és új
információkat tartalmazó anyag, így egyfajta missziónak is
érzi az ember, hogy ha sikerült felkutatni valami újat,
érdekeset akkor megossza a többiekkel is.
Üdvözlettel: Surman Zsolt (SRY)
|