Elnézve ezeket a képeket és az
általam a PeCsa-ban készítetteket, feltámadt bennem a kétely
a hajtómű jelölése kapcsán. Megosztottam Zsolttal:
Szia Zsolt,
... ez a D-30KP mintha nem volna a
rokona a Tu-134 hajtóművének, úgy tűnik ez sokkal nagyobb,
pedig az is D-30. Ez hogy van?
Üdvözlettel:
HS
Kedves Sándor!
Először nem is vettem észre azt a dolgot a D-30 és D-30KP
között, de ha belegondolok, hogy mekkora egy Tu-134 hajtómű
és mekkora ez a D-30KP hát bizony ez elgondolkodtató. A Vass
Balázs féle Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták
gyűjteményesben benne van a D-30 II és a D-30KU/KP is. Az
adatokat nézve nem is hasonlít egymásra a két ketyere. Csak
pár darab
adatpár:
jellemző
D-30 II
D-30KU/KP
Hossz:
4.733 mm
5.700 mm
Átmérő:
1.050 mm
1.560 mm
Száraz tömeg:
1.765 kg
2.300 kg
Legnagyobb tolóerő:
66,7 kN
108 kN
Ehhez sok kommentár már nem kell. A szöveges részből:"...A
D-30 hajtóműcsalád új változatú hajtóműve. Jelölése ellenére
lényegesen eltér a D-30 típustól elsősorban a tolóerő és a
kétáramúsági fok nagyságában, és a szerkezeti egységek
azonosságában..."
A D-30KU az IL-62 hajtóműve volt az
D-30KP pedig az IL-76-ban és IL-86-ban dolgozott,
valószínűleg a beépítés eltérő módja és a gépek eltérő
rendeltetése az oka a külön típusmegjelölésnek. De találtam
olyat is, hogy a Tu-154M típust is ennek a hajtóműnek
D-30KU-154 verziójával szerelték.
Van itt kavalkád rendesen.
Egyébként kialakításában elég hasonló a kisebb D-30 és a
nagyobb testvérek. A kétfokozatú kompresszor és turbina, a
kéttengelyűség, a csöves tüzelőterek, és a kétáramú
kialakítás azonos jellemzők.
Ha legközelebb egy Tu-134 hajtómű
mellé keveredek majd arról is csinálok méretarányos képet az
összehasonlíthatóság végett.
Üdvözlettel: Surman Zsolt. |