Szia!
Nagy örömmel olvasgatom a repulomuzeum.hu lapodat, nagyon
tetszik a rengeteg
információ!
Láttam a felhívásodat is, hogy bárki segíthet információval.
A Ferihegyi
Repülőgép Emlékparban lévő IL-14-es felújításán munkálkodom
többekkel, így
főleg IL-14 témában összeszedtem párat :)
"Alul az olajszivattyú."
Pontosabban a mellső olajszivattyú, ezen a motoron ugyanis
kettő van. Üzemi
körülmények között a mellső szivattyú viszi az olajat a
légcsavarállítóhoz.
Nem üzemi körülmények között pedig egy elektromos szivattyú
végzi a
vitorlába állítást, de ez már más tészta.
"Ez itt a levegőbeömlő és a fojtószelep. Innen a levegő a
centrifugális
kompresszoron keresztül jut a hengerekbe a szívóütem során.
Az üzemanyaggal
csak ott találkozik."
Jobb és bal oldalon látni egy-egy acélcsövet. Ezek az
indításkor üzemanyagot
vezetnek a szívócsőbe, mert az adagolóval nem lehet elég dús
keveréket
előállítani. Tulajdonképpen indítási dúsító.
"Baloldalt a generátor, jobboldalt az üzemanyag szivattyú és
adagoló,
középen pedig nem tudom mi van. A biztosító huzalok példásan
a helyükön
vannak."
Középen a lendkerekes indítómotor van.
"Tiszta és jó állapotban így nézne ki. A kép jobb oldalán
mintha egy
lehajtható ülés lenne, nem hiszem hogy a levegőben
használták volna."
Mivel kérted, hogy a farokrészben lévő szerkentyűk
rendeltetését is
szeretnéd tudni, íme, ami látszik a képen :)
Bal alul a PO-1500 elsődleges unformer és a tartalék. Leírás
eggyel lejjebb.
A zöld cső a stabilizátor jégtelenítő rendszeréhez vitte a
meleg levegőt. A
székről nem tudok semmit, a Ferihegyi IL-14-esen itt vannak
az akkuk, de a
Malév gépein ezek az orrfutó mögötti rekeszben voltak.
"A tartályokkal szemben elektronikus műszerek rekeszei. De
jó lenne tudni a
műszerek rendeltetését! Meg a faroktérben levőkét is!"
Jobb oldalon a két egyforma doboz a rövidhullámú rádió
antennaerősítője.
Alul a két szintén egyforma pedig a rádióiránytű (ARK-5)
vevői és
feszültség-átalakítója. Érdekesség: ezekben még nem modern
inverterek voltak,
hanem unformerek, amik tulajdonképpen precíziós
fordulatszámú dinamómotorok.
A dobozok bal oldalán, középen, a zuhanycsőre emlékeztető vezeték nem más,
mint egy zsírzó, ami az unformerek csapágyait kente.
"Felfelé nézünk: a "plafonon" a csillagászati navigációt
lehetővé tévő
ablak."
...és egyben vészkijárat is.
"A fedélzeti rádió-távírász munkahelye...."
A három egyforma műszer (felül 2 és jobb alul) a
rádiókompasz (ARK-5)
vezérlői. Ezek lehetett kirakni a három rádióiránytű
műszerre a jelet.
Legalul az USZ-9 kommunikációs vevő, amely a pilóták által
is távvezérelhető
volt. Érdekességképp, ez ugyanaz, mint az amerikai BC348,
ugyanis eladták az
oroszoknak a technológiát. Ilyennel voltak felszerelve a
második világháború
gépeinek többsége, valamint az Enola Gay is.
Ruzsom Zoltán
|